Olvasó pókok
A látványos animációkat használó flashfájlokat a keresők pókjai nem tudták olvasni. Új szoftverekkel a rejtett tartalmat is ki tudják facsarni.
Az internetes forgalom legfőbb generátorai a keresők, nélkülük a webhelyek többsége minimális látogatószámmal vegetálna a világháló peremvidékén. Ehhez képest meglepő, hogy milyen sok oldal esik ki a keresők látóköréből, és nem csak azok a helyek, amelyek regisztrációhoz kötik a belépést, saját maguk köré emelve védőfalat. Paradox módon a félhomályos zónába süllyednek olyan oldalak is, amelyeknek eszük ágában sincs láthatatlanná válni, mi több, leghőbb vágyuk a látogatók odacsábítása. Csak épp olyan eszközt választottak vonzerejük fokozására, amelyet a keresők nem kedvelnek: a flasht.
Program kis szépséghibával
Az Adobe kiváló internetes animációs szoftvere mind ez idáig túl kemény diót jelentett a Google, a Yahoo és a többi kereső számára. Ezek a rendszerek egyáltalán nem vagy csak részlegesen tudták indexelni a flashfájlokba csomagolt információkat. Pókjaik csupán a statikus szövegekhez és hivatkozásokhoz tudtak hozzáférni, az animációkon belüli szövegeket nem látták, és azt se tudták megmondani, hogy milyen mélyen elásva helyezkedik el az információ a webhelyen belül, ami megnehezítette a relevancia kiértékelését.
Mindez elsősorban a hirdetési oldalak tulajdonosai számára jelentett gondot.
Nem tudták, melyik ujjukat harapják: ha a flasht választották fejlesztői eszközként, a keresőforgalom kiesése miatt vesztettek rengeteg potenciális látogatót, ha viszont lemondtak a flashről, oldalaik megjelenése vált unalmasabbá, ami végső soron ugyancsak csökkenthette a látogatószámot.
A probléma évek óta fennállt, és semmiképp se szolgálta a flash térnyerését. Most végre az Adobe-nak sikerült kivajúdnia a megoldást: egy olyan speciális flashlejátszót, amelynek a segítségével a keresők hozzáférhetnek a flashfájlokban lévő szövegekhez és hivatkozásokhoz, és olyan információkat is kibányászhatnak, amelyek eddig láthatatlanok maradtak.
Az Adobe idén nyáron jelentette be az új szoftvert, amely a dinamikus webtartalom és a gazdag internetalkalmazások (RIA) esetében ugrásszerűen javítja a keresések eredményességét. A Google pedig egy nappal korábban közhírré tette hivatalos blogjában, hogy az Adobe új technológiájának integrálásával egy olyan új algoritmust fejlesztett ki, amely lehetővé teszi az idáig rejtve maradt flashadatok feltárását.
Az új lejátszó segítségével a keresők pókjai letölthetik a flashfájlokat, elolvashatják a szövegeket és a hivatkozásokat, sőt kattinthatnak a gombokon. Az indexelést elősegítő szoftver tisztán a keresői oldalon működik, az internetezőknek és az oldalfejlesztőknek nincs vele kapcsolatos teendőjük.
Homályos pontok
A Google jelenleg több mint hetvenmillió flashfájlt "lát" az interneten: ezek gazdái nyilván nagy megkönnyebbüléssel fogadják az Adobe bejelentését, amely közvetlen forgalom- (és bevétel-) növekedést ígér a számukra. Örömükben valószínűleg osztoznak a webfejlesztők és -tervezők is, akiknek ezentúl nem kell feláldozniuk a látványt a kereshetőség oltárán. Az elemzők azonban felhívják a figyelmet arra, hogy az új technológia nem oldja meg a flashsel kapcsolatos valamennyi keresési problémát.
Igaz, hogy az eddigieknél jóval több szöveg és hivatkozás válik indexelhetővé, de az oldalak tervezői nem befolyásolhatják az indexelés módját és az eredmények értelmezését olyan módon, ahogy a hagyományos webhelyeken a címkékkel és metaadatokkal ezt megtehetik. Köztudott az is, hogy a nagy keresők kifinomult technikákkal rangsorolják a keresések eredményeit, hogy minél relevánsabb találatokkal segítsék a felhasználót. A flashfejlesztők számára ma még nem világos, hogy mit kezdenek a keresők a flashfájlokból kifacsart adatokkal, vagyis miként érhetik el, hogy oldalaik előkelő helyre kerüljenek a találatok rangsorában.
A Google indexeléssel kapcsolatos hivatalos blogjában, a Webmaster Central Blogban közzétett néhány útmutatást, például hogy a JavaScriptet használó flashalkalmazásokat a Google keresőprogramjai egyelőre nem fogják indexelni. Ettől eltekintve marad a próbálkozás, a kísérletezés és persze a remény, hogy a flasholdalak tökéletes integrálódása a keresések világába olyan közös érdek, amely további munkára ösztönzi az Adobe-ot és a Google-t.
MÓRAY GÁBOR