Tetszett a cikk?

Az ügyfelek kárára változhatnak a banki szerződések egyoldalú módosítását korlátozó, augusztus 1-jétől érvényes intézkedések. A puhításhoz állami közreműködés is szükséges.

Hiába remélték a devizaadósok, hogy a kora tavasszal 30–50 százalékkal megnőtt havi törlesztési terhük újra a tavaly októberi szintre csökken azt követően, hogy a 320 forint közeli euróárat is megjárt árfolyam visszaszállt a válság kitörésekor mért 270-es szintre. Jelentős mérséklődést indokolt volna az irányadó euró- és svájcifrank-kamatok esése is, de ennek alig volt jele. Emiatt többen bejelentést tettek a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeleténél, amely vizsgálatot kezdeményezett a bepanaszolt pénzintézeteknél, mondta a HVG-nek Schiffer Péter főigazgató-helyettes.

A magasan maradt törlesztőrészletek miatt átfogó, saját kezdeményezésű ellenőrzést követel a PSZÁF-tól és a Gazdasági Versenyhivataltól Török Zsolt. A szocialista képviselő a HVG-nek azzal indokolta kezdeményezését, hogy lakossági fórumain hetente többen keresik meg ilyen problémákkal, ezért szerinte „a bankok körmére kellene nézni”.

Hatásosan védekezhetnének a profitmaximalizáló praktikák ellen a kuncsaftok, ha devizában is törleszthetnének, például úgy, hogy a pénzváltónál, a banki árfolyamnál olcsóbban veszik meg a szükséges eurót vagy svájci frankot. Csakhogy ezt a lehetőséget a felügyeleti ajánlás ellenére alig néhány pénzintézet kínálja fel – például az UniCredit Bank és néhány kisebb, jelzálog-hitelező intézmény.

Nemcsak itt diktálnak a bankok, egyértelmű az erőfölényük az ügyfelekkel kötött szerződések díjainak módosításánál is, amit piaci vizsgálatok is igazoltak. Egyebek között ez indította a rendteremtést kezdeményező versenyhivatalt és a jogszabályalkotókat az egyoldalú banki szerződésmódosítások megregulázására. A hitelintézeti törvény ezzel kapcsolatos új rendelkezései augusztus elsején lépnek majd hatályba, nem kizárt azonban, hogy rövid időn belül felpuhítják őket. A mozgásterüket szélesíteni igyekvő bankok törekvését ugyanis néhány rendelkezés esetében a PSZÁF is támogatja, mert az elfogadott előírásokat alkalmazhatatlannak tartja. A jogszabály módosításához azonban egyetértésre kellene jutnia a Pénzügyminisztériumnak és a versenyhivatalnak is, ezért a kormányzati partnerek között egyeztetés kezdődött.

Többek között azt a passzust fogalmaznák át, amely megtiltja, hogy a bank egyoldalúan módosítsa a díjak szerződésben meghatározott számítási módját, konkrét összegét vagy felső határát. Az ügyfélnek biztonságot adó korlát a bankok szerint túlságosan megmerevíti a díjszabást.

A sebbel-lobbal készült jogszabályban maradtak nem egyértelmű előírások is, mint például a hitelkamatok módosításához irányadó referenciakamat ügye. A bankok megpróbálták elérni, hogy ezt a kamatot saját maguk határozhassák meg, saját forrásköltségeik alapján. Ez viszont éppen annak a jogalkotói szándéknak adott volna pofont, hogy a hitelek árazását nyilvános, ellenőrizhető, a piaci ármozgásokat egyenesben közvetítő mutatóhoz kössék, például a jegybanki alapkamathoz, illetve a magyar vagy a londoni bankközi kamatlábhoz (bubor és libor). A felügyelet ezért iránymutatásában leszögezte, hogy a mutató nem függhet a pénzügyi intézménytől, és csak abban engedett, hogy a bankok a referencia-kamatláb kialakításához többféle független piaci mutatót kombináljanak. Úgy látszik azonban, a pénzintézetek ellenérdekeltek abban, hogy használják a jogszabályban ajánlott és a lakossági hitelek jövőbeli kamatalakulásánál az átláthatóságot és a számonkérhetőséget segítő kamatlábat. A HVG által megkérdezett nagyobb lakossági bankok közül egyedül az UniCredit Bank vállalta ennek alkalmazását. Bár a módszertől a Budapest Banknál sem zárkóztak el, egyelőre vizsgálják, hogy milyen mutató írná le pontosan a bank forrásköltségeinek változását. Érvelésük szerint ugyanis a mostani válságban sem a bubor, sem a libor változása nem követte a tényleges forrásköltségek alakulását.

Referenciakamat híján pedig továbbra is a bankok diktálják majd a kamatfeltételeket. Igaz, ezentúl üzletszabályzatukban meg kell jelölniük, mivel indokolják ezt. A banki listák minimum 14-15, de a többségük harmincnál is több okot sorolnak fel, amelyre hivatkozva az adós számára kedvezőtlenül módosíthatják a díjat. Ezek között nemcsak a közvetlen kamatváltozást indokló pénzpiaci és gazdasági körülmények szerepelnek, hanem például a bank nyomdai, informatikai és telekommunikációs költségeinek változása is.

A felsorolásokban elvesző ügyfél csak abban lehet biztos, hogy életbe lép majd az az előírás is, mely szerint a kedvezőtlen változásról és a törlesztőrészlet ebből adódó emelkedéséről 60 nappal korábban írásban értesítést kell kapnia; ezután mérlegelheti, hogy elfogadja-e azt, vagy díjmentesen felmondja a szerződését, és átmegy egy másik bankhoz. Korántsem biztos azonban, hogy a díj- vagy kamatemeléssel sújtott kuncsaft talál magának olyan bankot, ahol kedvezőbb feltételekkel fogadják. Emellett, miután a bankszámlaszám hordozhatóságára továbbra sincs lehetőség, sok utánjárást igényelhet a számla megszüntetése és egy új nyitása is.

A bankok utoljára júliusban módosíthatják a kuncsaft felmondásának veszélye nélkül – az adós számára hátrányosan – a hitelszerződések díjait. Bár ez a lehetőség nem indított el nagyobb hullámot, több banknál készülnek bizonyos változtatásokra. A CIB Bank például a hitelkártyák kamatát a jelenlegi havi 2,8-ról 2,9 százalékra emeli, a külföldi pénzfelvétel díját pedig a felvett összeg 2 százalékáról 3 százalékára srófolja fel, az 1200 forintos díjplafont érintetlenül hagyva. Módosít az átmeneti időszakban a K&H (lásd Leálló sávban című írásunkat), és nyitva hagyta ennek lehetőségét – a részletek közlése nélkül – az FHB Bank és az Allianz Bank is.

PAPP EMÍLIA

Republikon: A demokrácia helyzete a legnagyobb probléma a magyar fiatalok szerint

Republikon: A demokrácia helyzete a legnagyobb probléma a magyar fiatalok szerint

Kórházi adósságok: a kormány nem tudja utolérni magát

Kórházi adósságok: a kormány nem tudja utolérni magát

Két villanyautó ütközött egymással Pomázon

Két villanyautó ütközött egymással Pomázon

20 milliárd forintnál értékesebb régi Mercedes vár új gazdára

20 milliárd forintnál értékesebb régi Mercedes vár új gazdára