Tetszett a cikk?

Nehezen eltitkolható ziláltság jellemzi a polgári titkosszolgálatokat, ahol egymást váltják az irányító miniszterek.

A boldog koalíciós békeidőket idézte Juhász Gábor miniszterjelölti meghallgatása az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottságának keddi ülésén. Az igazságügyi és rendészeti államtitkári posztról a polgári titkosszolgálatokat irányító miniszter székébe átülő szocialista politikust a bizottság a szocialista tagok, továbbá az SZDSZ-es Gulyás József szavazatával 6:5 arányban támogatta. Az eredmény azért számít félig-meddig meglepetésnek, mert Gulyás korábban többször kiszavazott a koalícióból, például az elhárításért felelős Nemzetbiztonsági Hivatal (NBH) volt főigazgatója, Laborc Sándor alkalmassága ügyében (HVG, 2007. december 1.).

HVG
A polgári titkosszolgálatokra, vagyis a technikai háttérmunkát végző Nemzetbiztonsági Szakszolgálatra, a hírszerzéssel foglalkozó Információs Hivatalra és az NBH-ra alighanem ráfér egy főnök. Főként az utóbbira, amelynek részben a sorozatgyilkosságok megelőzése-felderítése ügyében játszott, illetve nem játszott szerepére utalva röpködtek az ülésen az olyan jelzők, mint a „dilettantizmus”, „szakmai mélypont”. Gulyás maga is „elemi fordulatot” vár, és mellesleg kezdeményezte olyan tényfeltáró különbizottság felállítását, amely az NBH, valamint a katonai elhárítást végző Katonai Biztonsági Hivatal szerepét vizsgálná a romagyilkosságok kapcsán (lásd erről Baj- és bűntársak című írásunkat).

Az NBH ettől az esettől függetlenül is nagybeteg. Egészen pontosan azóta, hogy 2007-ben távozni kényszerült az éléről Galambos Lajos, aki személyesen is belekeveredett az Egymásért – Egy másért Alapítvány csalási ügyébe (HVG, 2007. szeptember 9.), illetve részben azon hibák miatt, amelyeket az NBH a 2006. őszi zavargások idején követett el. Volt helyettese és hivatali utóda, a moszkvai KGB-iskolában éveket eltöltött és emiatt támadott Laborc Sándor, Szilvásy György akkori tárca nélküli miniszter támogatásával, már kinevezését megelőzően gyors átszervezésbe fogott a hivatalnál. Ennek célja egyébként a hivatalos indoklás szerint a vezetési szintek csökkentése és így az ügymenet gyorsítása volt, félhivatalosan pedig az információk kiszivárgásának megakadályozása. Mindez ellenzéki olvasat szerint az NBH-n belüli tisztogatást jelentette, és például olyan döntéseket, amelyekkel megszüntették a kémelhárítási igazgatóságot.

HVG
Ha az információkiszivárgás megállt is, a botrányos esetek sorozata nem. Az UD Zrt. ügye, amelyben eredetileg az NBH tett feljelentést a két egykori titkosszolgálati tiszt tulajdonában álló cég ellen, amiért a vállalkozás üzletembereket, politikusokat figyelt meg, részben visszaütött az NBH-ra. Az UD Zrt.-t árnyék-titkosszolgálatnak nevező Szilvásy a Bajnai-kormány hivatalba lépésekor nemcsak távozni kényszerült, hanem egy hónappal később a Központi Nyomozó Főügyészség már különleges személyes adatokkal való visszaélés miatt meg is gyanúsította. Az UD-üggyel kapcsolatos Laborc júliusi lemondása is, aki így tiltakozott a feljelentésének visszautasítása miatt, pontosabban azért, mert az ügyészség részéről „anomáliákat tapasztalt” (HVG, 2009. július 25.).

Az NBH mélyrepülése ezzel még nem ért véget, sőt, talán a sorozatgyilkosság ügyével sem. Épp a miniszterjelölti meghallgatás idején jelent meg az Index hírportálon az az információ, hogy ez év májusában nem volt a véletlen műve, hogy az Első Magyar Földgáz és Energiakereskedelmi és Szolgáltató Kft. a ciprusi Mabofi Holdings Ltd.-n keresztül az orosz Gazprom befolyása alá került, illetve ott is maradt (HVG, 2009. május 23.). Az ügyletben ugyanis szerepet játszott egy Szergej Prokopjev nevű volt KGB-tiszt, aki állítólag „felsőbb utasításra” cselekedett. A magyar cégvezetők már hónapokkal korábban értesítették erről az NBH-t, az ügylet megakadályozására azonban a jelek szerint semmi sem történt.

Kérdés, meddig lehet átszervezéssel-fejcserével úgy-ahogy garantálni a magyar elhárítás működőképességét. A tervezőasztalokon mindenesetre egyre-másra születnek az elképzelések a szolgálatok rendszerének átfazonírozására, például a polgári szolgálatok összeolvasztására vagy a katonai-civil hírszerzés, illetve elhárítás fúziójára. „El tudnék képzelni olyan modellt, ahol a miniszter alárendeltségében szakmai koordinációs ernyőszervezet alakulna az összes ilyen profilú szolgálat vezetőjéből, a civil kontrollt pedig a politikusok mellett akár külső szakértőkből álló olyan testület gyakorolná, amelynek mandátuma átnyúlik a választási cikluson” – vázol fel egy modellt a HVG-nek Botz László, aki 2002 elejéig a katonai hírszerzés első embere volt.

A politikusok azonban óvatosabbak. „Mindenképp érdemes lenne megnézni, hol kell módosítani az 1995-ben elfogadott nemzetbiztonsági törvényen” – mondta Simicskó István, a nemzetbiztonsági bizottság KDNP-s elnöke, emlékeztetve ugyanakkor, hogy a változtatáshoz kétharmados parlamenti többség kellene. A mindenkori kormánypártnak alighanem kényelmes a miniszterrel irányított és kormánypárti többségű bizottsággal ellenőrzött titkosszolgálat. Más kérdés, hogy óvatosak a nemzetbiztonsági szakértők is, akik már-már szállóigeszerűen mondogatják, hogy a mostani törvény talán nem tökéletes, de hogy rosszabb születne helyette, az biztos.

TÖMÖRY ÁKOS

Megvan az ítélet, élete végéig rács mögött maradhat az eltűnt villanyszerelők gyilkosa

Megvan az ítélet, élete végéig rács mögött maradhat az eltűnt villanyszerelők gyilkosa

A magyar külügy nem mondja ki, hogy Oroszország az agresszor

A magyar külügy nem mondja ki, hogy Oroszország az agresszor

Kilenc év fegyházra ítélték az unokáját molesztáló férfit

Kilenc év fegyházra ítélték az unokáját molesztáló férfit

Magyar Péter visszatámad a zsírleszívás-vádra: "Hozzák nyilvánosságra, hogy Orbán Viktor 2010 óta milyen egészségügyi beavatkozásokon esett át"

Magyar Péter visszatámad a zsírleszívás-vádra: "Hozzák nyilvánosságra, hogy Orbán Viktor 2010 óta milyen egészségügyi beavatkozásokon esett át"