szerző:

Több mint tízmilliós büntettéssel zuttyantott meg a versenyhivatal két céget, amelyek üdülési jogokat adtak el, de eközben átverték a fogyasztókat.

Összesen 13,35 milliós sallerrel kínálta meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a kényszertörlés alatt álló Online Resorts International Kft.-t és az Online Resorts Kft.-t. A hivatal szerint a két vállalkozás megtévesztette a fogyasztókat az üdülési jogok eladásával összefüggő ajánlatával. A jogsértésért az Online Resorts International Kft.-re a társaságra kiszabható maximális bírságot, 3.350.000 forintot, az Online Resorts Kft.-re pedig 10.000.000 forint bírságot szabott ki a GVH.

A GVH mindkét döntésében megállapította, hogy a vállalkozások – az Online Resorts International Kft. 2013 áprilisától, az Online Resorts Kft. pedig már 2012 májusától – valótlanul sugallták a szállásajánlataikat igénybe vevő, és erre velük szerződést is kötő fogyasztóknak szóbeli tájékoztatásaikban, hogy meglévő üdülési jogukat értékesítik. Az üdülési jog (időben megosztott üdülőhasználati jog, timeshare) továbbértékesítésére vonatkozó ajánlatok olyan fogyasztóknak szóltak, akik már rendelkeztek üdülési joggal, és e jogot értékesíteni szándékoztak. A vállalkozások kizárólag szóban tájékoztatták az érdeklődőket, és céljuk – ígéretük ellenére – kizárólag az volt, hogy saját ajánlataikat értékesítsék a telefonos megkeresést követő rendezvényeken. A régi üdülési jogot egyetlen ismert esetben sem adták el.

A bírság kiszabásakor a GVH mindkét esetben a jogsértéssel érintett szolgáltatás értékesítéséből származó bevételekből indult ki. Az adatok beszerzése – a vállalkozások által történő benyújtás hiányában – a banki folyószámlaadatok alapján valósult meg. A GVH súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy a vállalkozások teljes kereskedelmi gyakorlata valótlan tájékoztatáson alapult, valamint egyetlen esetben sem értékesítették a fogyasztók meglévő üdülési jogát.