Tetszett a cikk?

Éppen harmincöt évvel ezelőtt, 1979. június 9-én jelent meg először a HVG. Az eltelt három és fél évtized mozgalmas volt – nemcsak a világ és Magyarország, hanem a hetilap életében is. A HVG körül azóta már egy egész kiadó épült fel, tucatnyi nyomtatott magazinnal, internetes portálokkal, rendezvényekkel, könyvkiadással. Van azonban valami, ami soha nem változott, ez pedig a függetlenség, a minőség iránti elkötelezettség és a megújulásra való képesség!

Eseménytelennek nehezen nevezhető az a harmincöt esztendő, ami alatt a HVG az ország egyik befolyásos hetilapjából egész kiadócsoporttá nőtte ki magát. Ha egy picit hátrébb lépünk, és kellő távolságból tekintünk az 1979-től 2014-ig terjedő időszakra, akkor két nagyobb csúcsot látunk kirajzolódni: az egyik az országot alapjaiban átalakító rendszerváltozás, a másik pedig a sajtó működését gyökeresen megváltoztató, digitális forradalom. A HVG mindkét kihívásra megtalálta a hatékony válaszokat, és vezető pozícióját megőrizve kiadóvállalatként az egyedülálló módon korán megkezdett online terjeszkedéssel, valamint a magazin-, a könyvkiadási és a konferencia-üzletágának kiépítésével használta ki az új médiafelületekben és a sokféleségben rejlő lehetőségeket.

Gondolta volna?

A HVG eddig eladott példányai...


 - egymás után fektetve körbeérnék az Egyenlítőt;

 - egymásra rakva 500 kilométer magasra nyúlnának.

„Amikor elmentem a Szovjetunióba, akkor még arról volt szó, hogy megszüntetjük a Világgazdaságot. Most azt látom, hogy kettő van belőle. Hát meg vagytok ti bolondulva?” 1 kérdezte állítólag 1979-ben felháborodva Várkonyi Péter, a Tájékoztatási Hivatal elnöke, visszatérve néhány hónapos moszkvai továbbképzéséről. A Heti Világgazdaság ugyanis annak idején azzal az igénnyel jött létre, hogy a Világgazdaság című, nagy presztízsű napilap mellett legyen egy olyan, összefoglaló jellegű gazdasági hetilap, amelyik megvilágítja a magyar gazdaság és a világgazdaság közötti kapcsolódási pontokat a nagyközönség számára. Az ötlet és az alapító szerkesztőség egy része is a Világgazdaság szerkesztőségéből került ki, és innen származnak azok az értékek is, amelyek a közben HVG-vé rövidült nevű hetilap alappilléreit jelentik: a tényszerűség, a kritikus szellem és a nyitottság a világ dolgaira. Az erre épülő szakmai munkáját elismerve kapott 1992-ben Pulitzer-díjat a szerkesztőség.

1999-ben már a hvg.hu is igazi hírportálként működött. A közéleti, a gazdasági, a tudományos és a kulturális események gyors követésével, áttekinthető és megbízható megjelenítésével, tematikus blogjaival, mobil-applikációival és közösségi médiás aktivitásával a hvg.hu megkülönböztetett pozíciót tölt be az online média piacán.

A kiadó fejlesztési programjának következő lépéseként a HVG hetilap 2010-ben jelentette meg az első magyar fizetős, iPadre fejlesztett magazint, a hetilap digitális kiadását, a DHVG-t, ami azóta már androidos táblagépen is elérhető.

A HVG mindezeknek köszönhetően ma már a különböző platformokon hetente másfél millió embert ér el a híreivel és elemzéseivel!

 1 Forrás: http://beszelo.c3.hu/cikkek/hogyan-szuletett-a-hvg

Mi a helyzet a világban?

A HVG 35. születésnapja alkalmából pályázatot hirdettünk a fiatal, művészeti képzésben tanuló egyetemi és főiskolai hallgatók körében. Arra kértük őket, hogy fogalmazzák meg egy plakát formájában, mit jelent számukra a HVG, szerintük milyen értékeket képvisel, és milyen érzéseket, gondolatokat társítanak hozzá. A győztes pályaművet a kiadó a HVG 35 éves születésnapjának kommunikációjában használja: óriásplakáton, sajtóhirdetésben és bannereken is.

Jánossy Kingát, a nyertes plakát tervezőjét a pályázatáról kérdeztük, és arról, hogy mivel foglalkozik még a grafikák készítésén kívül. 

– Hol tanulsz, és honnan hallottál a HVG35 pályázatáról? 

– Tervezőgrafikát tanulok az Eszterházy Károly Főiskola mesterszakán, ahol nagyon jó tanáraim vannak, és rengeteg tapasztalatot lehet szerezni. A pályázatról is a főiskolán hallottam. 

– Milyen módon kezdtél el gondolkodni, amikor eldöntötted, hogy indulsz a HVG35 pályázatán? 

Egy olyan mondatot kerestem, amelyben egyrészt szerepel a HVG három betűje, másrészt összefoglalja, mivel is foglalkozik ez a hetilap. Nem volt egyszerű! Sokadik próbálkozásra tudtam leegyszerűsíteni a HVG lényegét, azt, hogy a világban zajló eseményekről közvetít. Ebből már adódott a „Mi a helyzet a világban?” felvetése, és így jutottam el ahhoz az ötlethez, hogy ezzel a kérdéssel egy egyszerű és hatásos plakáttal pályázzak.

 – Miért ezt a betűtípust használtad? 

– Egy lazább, kézzel írott betűtípust kerestem, ami kellően megadja a kontrasztot a HVG logójából átemelt betűkhöz képest. Fekete alapon fehér színnel írtam a szöveget, amelybe a megfelelő helyeken a logóban is szereplő narancssárgával beleillesztettem a „h”, a „v” és a „g” betűket. Munkáimban egyébként főleg a manuális grafikát és az illusztrációt preferálom.

 – Miből merítesz inspirációt a munkáidhoz? 

– Egy külföldön töltött fél évnek köszönhetően rengeteg különböző nemzetiségű, például brazil, egyiptomi, vietnámi és ausztrál fiatallal ismerkedtem meg, és ez egyrészt tágította a látókörömet, másrészt pedig nagyon értékes kapcsolatokkal lettem gazdagabb.

 – Mi érdekel a grafikán kívül? 

– Sok minden, az olvasástól kezdve a zenélésen, a történelmen át a segítő tevékenységekig. Nagyon szeretek tenni másokért.  A grafikai tudásomat is szeretném mások segítésére felhasználni, ezért azt tervezem, hogy művészetterápiát fogok tanulni.

Melyik a kedvenc HVG-címlapja?

Válasszon 35 év terméséből, és nyerjen HVG-címlapplakátot!

Nem túlzás azt állítani, hogy a HVG 35 éves története során egy új műfajt teremtett – a HVG-címlap műfaját! A finoman szellemes, vagy éppen találóan kritikus címoldalak egyedi stílusban kacsintanak össze az olvasókkal, és egyetlen vizuális gegbe sűrítve jelenítik meg az adott hét legfontosabb eseményét. A legemlékezetesebb HVG-címlapokból korábban válogatáskötet is készült, majd a Műcsarnokban kiállítás nyílt, amelyik később az egész országot bejárta.

A nem ritkán önálló beszédtémává váló, olykor közéleti vitát generáló címlapok közül most az olvasók dönthetik el, hogy melyik a kedvencük. A HVG 35 éves születésnapja alkalmából a hetilap szerkesztősége minden évből választott egy olyan címlapot, amelyet a legjelentősebbnek ítélt. Most pedig Önön a sor, hogy eldöntse, a 35 címlap közül melyik a legjobb!

A szavazók között 35 darab eredeti, A0 plakát méretű (841 x 1189 cm) HVG-címlapot sorsolunk ki.

A szerencsés nyertesek az elmúlt 35 évben megjelent, több mint 1800 címlap közül választhatják ki, hogy melyiket szeretnék plakát formájában megkapni.

Szavazzon