Sok fiatal lelkét rombolja az Instagram – mit gondol a magyar pszichológus?
Nemcsak a lájkok számát, hanem az Instagramnak a fiatalok mentális egészségére gyakorolt negatív hatására rávilágító kutatási eredményt is megpróbálta elrejteni a képmegosztót tulajdonló Facebook. A problémákra nem feltétlenül a platform elhagyása jelentheti a megoldást.
Az Instagram és a hasonló felületek jelentik a fiatalok számára a természetes létközeget, melynek elhagyása már-már olyan lenne, mintha egy idősebb ember nem menne le az utcára vagy ülne le sörözni a barátaival – magyarázza Polányi Viktória szakpszichológus, miért maradnak a szolgáltatás felhasználói azok is, akik úgy érzik, végeredményben rosszul érzik magukat a bőrükben az ott látott tartalmak miatt. Márpedig ez minden ötödik tinédzserre jellemző, derült ki abból a brit és amerikai fiatalokon végzett kutatásból, melynek eredményét hosszú időn át visszatartotta a Facebook. A dokumentum tanulságait a Facebook körüli visszás ügyekről terjedelmes cikksorozatban beszámoló The Wall Street Journal közölte.
Az amerikai üzleti napilap által alaposan felgöngyölített ügyek közös jellemzője, hogy azok nem voltak ismeretlenek a vezetőség előtt, mégsem tett – vagy nem eleget tett – azok megoldásáért. A bizonyítékokkal együtt tálalt vádak között szerepel egy 2018-as fejlesztés, amelynek köszönhetően a platform dühösebb és toxikusabb környezet lett. A családi és baráti kapcsolatok erősítésére bevezetett algoritmusmódosítás miatt a felhasználókhoz nagy mennyiségű álhír és uszító tartalom jutott el. Az is kiderült, hogy – az XCheck program keretében – a vállalat több millió VIP-felhasználót tart számon, akiket mentesít az átlagfelhasználókra érvényes szabályok jelentős része alól. A kiváltságosok pedig többször visszaélnek a helyzetükkel, és ezt a vállalat nem szankcionálja. A The Facebook Files című tényfeltáró sorozat a járványkezelési módszerét is felrója a cégnek: a Facebook hanyagsága nagyban hozzájárult az amerikaiak alacsony oltásfelvételi hajlandóságához és a vakcinaellenességhez.
A hasonlóan a vizualitásra fókuszáló szolgáltatások közül a TikTok videómegosztóhoz sokan a kreativitás révén elért sikereket kötik. A Snapchatnél a képeket takaró vicces filtereken van a fókusz. Az Instagramon népszerű tartalmak viszont nagyon gyakran test- és életmódközpontúak. Ez pedig táptalaja az egymással való összehasonlításnak, a felhasználók óhatatlanul a többiek – gyakran vélt, időnként valós – világához hasonlítják a sajátjukat.
A kutatóknak a tinédzser felhasználók több mint 40 százaléka arról számolt be, hogy instagramozás után sokkal csúnyábbnak látja magát. Aki úgy érzi, hogy nem elég szép, sikeres vagy gazdag a követett felhasználók képei által sugárzotthoz képest, az szorongani fog, ez pedig a testképzavar, a depresszió és az öngyilkos gondolatok előszobája.