Ez csupán gyerekes csíny volt, csalásról szó sem volt
- állítja Ausztria ezerarcú művésze, a 77 esztendős André Heller, aki világszerte ismert költő, sanzonénekes, baloldali tüntetésszervező, Disneyland-szerű óriásrendezvények alkotója. Még mindig örökifjú, az év felét Marokkóban tölti, gyönyörű kertjébe szabad bejárást engedve minden látogatónak. Az év másik felében a szalonnak is nevezhető bécsi belvárosi lakásban lakik, elegáns otthonát művészek, politikusok, újságírók látogatják.
A Falter nevű bécsi politikai-irodalmi hetilap, a magyar ÉS osztrák megfelelője „csípte fülön“ a mestert, firtatva, hogy képhamisításba keveredett-e. A gyanú először 2017-ben a New York-i Tefaf nevet viselő művészeti vásáron merült fel, amely a régi mesterek és bútorok legtekintélyesebb nemzetközi bemutatóhelye. Itt láthatta a közönség a 27 esztendősen, 1988-ban drogtúladagolásban elhunyt festő, a halála után még kapósabbá vált Jean-Michel Basquiat művét, a Címtelent, amelyhez a keret szót biggyesztették zárójelben a forgalmazók. Arra célozva, hogy nem csupán a fájdalmas arckifejezésű, zöld maszkot ábrázoló rajz tekinthető műalkotásnak, hanem szokatlan kerete is.
Warhollal vállvetve menetelt a halhatatlanság felé - Jean-Michel Basquiat a bécsi Albertinában
Utcagyerek volt Bronxban, de az amerikaiak közül ma már csak Warholnak van drágább árverésen elkelt képe. Delejes színekből és vonalakból felépülő, hol graffiti-, hol gyerekrajzszerű, időnként zavarba ejtően mágikus hatású formákat láthatunk alkotásain. Földrészeken és generációkon átívelő kulturális kódokat, szimbólumokat, a társadalmat a mai napig szétfeszítő dichotómiákat is megjelenít.