Két gyötrelmes év után 2022-ben már lábadozott a magyar és a nemzetközi mozipiac
A két katasztrofális járványévet már maga mögött hagyta a moziipar, de a bázisévnek számító 2019-et sem nézőszámban, sem bevételben nem közelítették meg a filmszínházak.
Az amerikai Variety magazin szerint a tavalyi mozis bevételek globálisan 26 milliárd dollárt tettek ki, ami ugyan jó negyedével több a 2021-esnél, ám meg sem közelíti a 2019-ben elért bő 40 milliárd dollárt. Az évtized első két évében Kína vitte a prímet a bevételben, azonban a Covid miatti szigorú kijárási korlátozások nyomán az ottani mozik tavalyi bevétele csupán fele volt a koronavírus előtti évekének. Így a legnagyobb, 7,5 milliárd dolláros forgalmat az Egyesült Államok mozijai érték el a Comscore Movies iparági elemzőcég becslése szerint. Ez 35 százalékkal kevesebb, mint a 2017–2019 közötti átlag.
Miért ne lehetne mozijegyeket is úgy árulni, mint a fapadosok, kérdezte három fiatal
Két évvel ezelőtt alakított cégük a gazdaság más területein már jól ismert időszakos vagy dinamikus árképzéssel próbál új kuncsaftokat toborozni.
A mozi volt az egyetlen médium, amelynek gyakorlatilag ellehetetlenült a működése a koronavírus-járvány alatt: Magyarországon 2020-ban és 2021-ben összesen 10 hónapig kellett zárva tartaniuk a filmszínházaknak. A filmek gyártása is hónapokig szünetelt: a 2019-es 214 premierrel szemben 2020-ban 89, tavaly pedig 145 film debütált a magyarországi mozikban a Cinema City-hálózat adatai szerint.
Mindez a nézőszámon is meglátszik. 2019-ben 14,5 millió jegyet váltottak a hazai vetítőtermekbe, a Covid első évében mindössze 3,4 milliót, tavaly pedig 9 milliót. A moziüzemeltetők a teljes visszarendeződést 2024-re várják, de már az idei év is erősnek ígérkezik a beharangozott blockbusterek alapján, hiszen több nagy franchise is új epizódokkal bővül.