A művészet legnagyobb csillagait fényképezte, de nem sok hiányzott ahhoz, hogy teljesen elfelejtse a világ

Több fényt, több árnyékot címmel rendezett kiállítást a Mai Manó Ház az 1970-ben Párizsban elhunyt magyar–francia fotóművész, Rogi André (született Klein Rózsa) műveiből. André Kertész első felesége jelentős életművet hagyott hátra, mégis szinte teljesen feledésbe merült.

A művészet legnagyobb csillagait fényképezte, de nem sok hiányzott ahhoz, hogy teljesen elfelejtse a világ

„Rogi Andrénak köszönhetem, hogy még mindig úgy nézek ki, mint egy nő”

– így köszönte meg az írónő Colette azt a portréfotót, amit a magyar fotós készített róla 1947-ben. Az író – az első nő, akit Franciaország állami temetésben részesített – akkor már 74 éves, köztiszteletben álló, ismert és elismert alkotó volt. Hozzá hasonlóan Rogi André rengeteg híres művészt örökített meg, de bármennyire elégedettek voltak is a porték alanyai, Rogi André viszonylag ismeretlen fotográfus maradt, akiről máig kevesen hallottak.

Ezen szeretne változtatni a Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Ház Több fényt, több árnyékot – Rogi André 1900–1970 című kiállítása, amelyet a művész születésének 125. évfordulójára időzítettek. „Ideje végre tisztelegnünk Rogi André munkássága előtt, akinek művészete máig nem kapta meg a kellő elismerést. Budapesten, a szülővárosában arra is megragadhatjuk az alkalmat, hogy elmerüljünk a késő húszas és harmincas évek Párizsának különleges világában” – írja a kiállítás társkurátora, Kerstin Stremmel művészettörténész, aki a szerencsés véletlennek köszönheti, hogy megismerkedett Rogi André munkáival.