hvg360: Finnország hosszú ideje arról volt ismert, hogy kiváló az oktatási rendszere. A legutóbbi, 2022-es PISA-mérésen azonban már korántsem volt „éltanuló”, nagyot zuhant a finn tanulók teljesítménye. Mi történt? Nincs is olyan, hogy „finn oktatási csoda”?
Névjegy
Fenyvesi Kristóf a Finn Oktatáskutató Intézet kutatója, a Közép-Finnországban található Jyväskyläi Egyetem Innovatív Tanulási Környezetek csoportjának projektvezetője. Vendégkutató az észtországi Tallinni Egyetemen, valamint a Hong Kongi Metropolitan Egyetemen, a Milánó-Bicocca Egyetem és az Indonéz Oktatási Egyetem (UPI) docense. Számos cikk, könyvfejezet szerzője, kézikönyvek szerkesztője. Aktív szervezője és résztvevője nemzetközi tudományos eseményeknek, oktatási programoknak, kiállításoknak, STEAM workshopoknak és fesztiváloknak világszerte. A magyar–finn ÉlményMűhely / Experience Workshop alapítója. | Fenyvesi Kristóf: Amikor nyilvánosságra kerültek a 2022-es PISA-adatok, a finn oktatási miniszter drámaian úgy fogalmazott: nagyon komolyan kell venni az eredményeket, azok jelentős aggodalomra adnak okot. Megjegyzem, hogy a 2000-es évek elején, amikor viszont a kiváló eredményekről kérdezték a finn kormány tagjait, nagyjából olyanokat mondtak, hogy nagyon örülünk, de fogalmunk sincs az okokról.
Egyébként a finnek soha nem állították, hogy létezne a „finn csoda”. Igaz, a kezdetben kimagasló PISA-sikerek óta eltelt két évtizedben az ország fölépített egy oktatási profilra alapozott nemzeti brandet, ami most romokban hever.
Mindazonáltal egyáltalán nem volt váratlan a finn eredmények visszaesése, erre több jel is mutatott. Ami sokként hatott, az a visszaesés mértéke. Most nagyon hangosan szólalt meg a vészcsengő mind szakmai körökben, mind a közbeszédben.
hvg360: 30 pont körüli volt a finn eredmények visszaesése mind a három mért területen, a matematikában, természettudományban és a szövegértésben. Ez mekkora zuhanásnak számít?
F. K.: Azt szokták mondani, hogy 39 pont számít nagyjából egy évnek, tehát egy ekkora visszaesés azt jelenti, hogy az olyan, mintha kiesett volna egy tanév a gyerekek életéből.
E szempontból elég drámai az, hogy az elmúlt tíz évben matematikából mínusz 35 pontos volt a finn visszaesés, de a többi területen is nagyjából 30 pontos. Tehát majdnem egy tanévnyi. Húszéves távlatban pedig matekban 60, olvasásban 56, természettudományban 52 pontot zuhantak az eredmények.
Persze volt honnan: a 2000-es években Finnország a világon az elsők között volt minden területen. Szép lassan csúszott vissza, 2018-ban például már csak 16. volt matematikában, majd erre jött egy még meredekebb visszaesés.
Az oktatáskutatók egyébként már egy évtizede is figyelmeztettek, hogy a skandináv országok (köztük Finnország) „jéghegyszerű eredményei olvadásnak indultak”.
Tóta W. Árpád 2016-ban ezt látta egy finn iskolában:
Mit látni a legendás finn iskolában? Hát a szomorú, döglött magyar jövőt. Irigységtől sárguló pillanatfelvétel Helsinkiből - Tóta W. Árpád riportja.