Gondoskodó munkaadó – Adjon-e lakáscélú támogatást a cég a munkavállalóinak?

Hatalmas az érdeklődés a 35 év alattiak körében az új lakáscélú támogatás iránt. Mindenképpen érdemes tehát megfontolniuk a cégeknek ennek a juttatásnak a bevezetését, hiszen adott bérköltség mellett érdemben nagyobb összeget kaphatnak munkavállalóik, mint bérjövedelem esetén. Van azonban számos olyan pont, amit hasznos átgondolni a döntés előtt.

Gondoskodó munkaadó – Adjon-e lakáscélú támogatást a cég a munkavállalóinak?

Innentől az kiadvány előfizetéshez kötött tartalmát olvassa.

A légyeg
• A munkáltató és a munkavállaló számára is kedvező a lakhatási támogatás.
• Havi 150 ezer forintos juttatásnál több mint 60 ezer forint adó és járulék takarítható meg a bérhez képest.
• Valamennyi munkavállalóra azonos feltételekkel lehet azonban ezt a juttatást biztosítani, és fizetése teljesítményhez nem köthető.

Új béren kívüli juttatási elemmel bővült 2025. január 1-jétől az szja-törvény: lakhatási támogatást is adhatnak a cégek a dolgozóiknak. A lehetőség vélhetően népszerű cafeteria-elemmé válik a közeljövőben, hiszen az egyik legérzékenyebb ponton, a lakhatási feltételek megteremtésében ad lehetőséget a munkavállalók támogatására.

Kiknek adható? Mennyi? Milyen feltételekkel?

A juttatás azoknak a munkavállalóknak adható, akik a 35. életévüket nem töltötték be. Összege évi maximum 1,8 millió forint lehet, amelyet lakás bérleti díjára vagy lakáscélú hitel törlesztésére lehet fordítani.

Ha a munkaviszony nem áll fenn egész évben, akkor napi arányosítással kell az 1,8 milliós összeghatárt figyelembe venni. Ha a munkavállaló év közben tölti be a 35. életévét, akkor annyiszor egytizenketted részt lehet figyelembe venni, ahány hónapban a munkavállaló még 35 év alattinak minősül, utoljára abban a hónapban, amelyikben betölti a 35. életévét.

A lakáscélú támogatás folyósításához a munkavállalónak be kell mutatnia a munkáltató részére a bérleti szerződését vagy a pénzintézettel kötött hitelszerződését, és meg kell adnia azt a bankszámlaszámot, ahová a támogatás folyósítását kéri.

Mennyibe kerül?

A munkáltatót terhelő adó mértéke igen kedvező ennél a támogatási formánál: a kifizetéshez kapcsolódó adó- és járulékteher közel harmada (40, illetve 38 százaléka) annak, amennyit ugyanekkora összegű nettó bér kifizetése mellett kellene megfizetni.

Társaságiadó-alanynál a maximálisan meghatározott évi 1,8 millió forintig az összes adóteher 28 százalék. Ezen belül 15 százalék a személyi jövedelemadó és 13 százalék a szociális hozzájárulási adó mértéke. Ha azonban a juttatás éves mértéke arányosan meghaladná az 1,8 millió forintot, akkor a maximum feletti rész után a munkáltatói adóteher 33,04 százalék.

A munkabérhez képest elérhető adóelőny a fentiek alapján havi 150 ezer forintos támogatással számolva összegszerűen 62 887 forint. (A munkabérrel kapcsolatban adóalap-kedvezménnyel a példában nem számoltunk.)

Fizetendő adók és járulékok társaságiadó-alany munkáltató esetén

Munkabér (Ft)Lakáscélú támogatás (Ft)
Nettó összeg150 000150 000
Bruttó összeg225 564150 000
Munkáltatót terhelő adó29 32342 000
Munkavállalót terhelő adók és járulékok75 5640
Összes adóteher104 88742 000

Kisvállalati adó (kiva) alanya esetében az 1,8 forintot éves szinten arányosan meg nem haladó juttatás után a munkáltatót 25 százalékos mértékű adó terheli, melyből 15 százalék a személyi jövedelemadó és 10 százalék a kiva mértéke. Abban az esetben, ha a juttatás éves mértéke arányosan meghaladná az 1,8 millió forintot, akkor az 1,8 millió forint feletti rész után a munkáltatói adóteher itt 27,7 százalék.

A munkabérhez képest elérhető adóelőny havi 150 ezer forintos támogatással számolva ebben az esetben összegszerűen 60 620 forint.

Fizetendő adók és járulékok kivaalany munkáltató esetén

Munkabér (Ft)Lakáscélú támogatás (Ft)
Nettó összeg150 000150 000
Bruttó összeg225 564150 000
Munkáltatót terhelő adó22 55637 500
Munkavállalót terhelő adók és járulékok75 5640
Összes adóteher98 12037 500

Korlátok, adatszolgáltatás

Nagyon fontos figyelni arra, hogy különbözeti bírságot kell fizetni, ha a tárgyévben igénybe vett lakhatási támogatás összege meghaladja a lakásbérleti díj vagy a hiteltörlesztés igazoltan megfizetett összegét. A bírság mértéke a különbözet 50 százaléka, amit a munkavállalónak az adóévre vonatkozó bevallásában kell feltünteti és személyi jövedelemadóként megfizetni.

A munkáltatónak a juttatáshoz kapcsolódóan adatszolgáltatási kötelezettségének is eleget kell tennie az adóhatóság felé az általa nyújtott lakáscélú támogatásokról és az érintett ingatlan azonosító adatairól. Ezt a tárgyévet követő esztendő januárjának 31. napjáig kell teljesítenie.

Teljesítményhez nem köthető a juttatás

A lakhatási támogatáshoz kapcsolódóan fontos hangsúlyozni azt is, hogy ez béren kívüli juttatás, így összege, mértéke nem függhet a munkavállaló teljesítményétől. Minden munkavállaló (vagy a dolgozók csoportjai) azonos szabályok alapján részesülhetnek ilyen juttatásban.

Ha egyénhez, annak teljesítményéhez kötötten vezetné be ezt a munkavállaló, akkor azt nem lehetne béren kívüli juttatásnak tekinteni. Ha ugyanis a magánszemély egy adott bevételt az általa vagy más személy által végzett önálló vagy nem önálló tevékenység ellenértékeként kap, az bérként adózik. 

Ezen bevétel adókötelezettségének megállapításhoz a béren kívüli juttatásra vonatkozó szabály nem alkalmazható. Így munkabérként kell adóztatni is.

Hasznos volt a cikkünk? Iratkozzon fel az Útmutató cégvezetőknek hírösszefoglalóra, és rendszeresen küldünk hasonlóan értékes tartalmakat.