Most minden a növekedés ellen dolgozik, mégis lehet ez a jó irány – ha kellő odafigyeléssel dolgozunk rajta

Az idei év első negyedévében az USA és az EU gazdasági növekedési előrejelzéseit is lefelé módosították. Nem hangzik észszerűen, hogy ebben az időszakban növekedésre gondolva alakítsák át cégeiket a vezetők, de a kutatások mást állítanak. A Boston Consulting Group (BCG) szakértői az elmúlt két évtizedből 1700 vállalati transzformációs projektet vizsgáltak meg, és az eredmény szerint a siker valójában nagyobb az alacsony növekedési időszakok idején, mint más években.

  • Fehér Margit Fehér Margit
Most minden a növekedés ellen dolgozik, mégis lehet ez a jó irány – ha kellő odafigyeléssel dolgozunk rajta

A kínai Alibaba eredetileg a kínai áruk nemzetközi értékesítésének elősegítésére jött létre, ám a 2003-as SARS-járvány idején, amikor egész Ázsiában megugrott az érdeklődés az online vásárlás iránt, elindította belföldi e-kereskedelmi platformját, a Taobaót. Ez ma már a világ egyik legnagyobb online piactere.

Hasonlóan: az Amazon a dotkomlufi kipukkanása után elvesztette piaci értékének több mint 90 százalékát, de 2001-ben jelentős irányváltást hajtott végre: megnyitotta platformját harmadik féltől származó eladók előtt, így vált a bolt jellegű modellből piactérré. Ma az Amazon forgalmának mintegy 60 százalékát ezek a partnerek adják.

A Starbucks a világjárvány alatt – amikor drasztikusan visszaesett az üzletek látogatottsága – gyorsan átcsoportosította beruházásait az autós kiszolgálásra és a mobil rendelésekre. Ma ezek a rendelések több mint 30 százalékát teszik ki.

Az idén tavasszal megjelent BCG-kutatás alapján a vállalatvezetőknek valós lehetőségük van arra, hogy a lassulás időszakából megújulva jöjjenek ki. Elemzéseink szerint ötéves időtávon a részvényesi hozam (Total Shareholder Return, TSR) több mint felét az árbevétel-növekedés magyarázza – a fennmaradó részen a befektetői várakozások, költségcsökkentések és működési eredményhányadok változásai osztoznak. Tízéves távlatban pedig a TSR közel háromnegyedét az árbevétel-növekedés hajtja.

Másként fogalmazva: a növekedés válsághelyzetben is versenyelőnyt jelent. Ráadásul a növekedés a rezilienciát is erősíti, ami különösen értékessé válik turbulens időszakokban.

Addig ütni a vasat, amíg meleg

Érdemes a következő visszaesés elé menni. Amikor egy vállalat erőpozícióból indítja el a növekedési transzformációt, sokkal nagyobb mozgástere van a folyamat alakítására – ahelyett, hogy csupán külső nyomásra kellene reagálnia. Ezt a megközelítést az adatok is alátámasztják: azok a transzformációk, amelyeket a vállalat még az iparági átlagnál jobb TSR-teljesítmény mellett indít el, átlagosan 5 százalékponttal nagyobb eséllyel zárulnak sikerrel.

Az 1700 transzformációs projekt elemzése azt a kijózanító eredményt mutatta, hogy a vállalatoknak alig a harmada volt képes értékteremtő módon növekedni. Ennek ellenére a kutatás egyben reményt is nyújt: azok a cégek, amelyek a szakértők által azonosított 10 tényező körül a növekedési transzformáció során legalább ötöt alkalmaztak, kétszer akkora eséllyel jártak sikerrel, mint azok, akik egyet sem.

Mik ezek a tényezők? Némelyek közülük alapfeltételek – ilyen például a kreatív vállalati kultúra ápolása vagy az innovációba történő befektetés –, míg mások inkább az átalakulás operatív irányításához kapcsolódnak, mint például a transzformációs program elindítása vagy egy külön transzformációs vezető – Chief Transformation Officer, CTO – kinevezése.