A Kodak idén idén januárban kért csődvédelmet, 2013-ig felszámolják a céget. Miután bejelentették, hogy fizetésképtelenné váltak, 18 000 alkalmazott sorsa vált bizonytalanná. A vállalat éves forgalma 2010-ben hétmilliárd dollár volt – és félmilliárd dollár veszteséggel dolgozott - emlékeztet a
Spiegel. Szűk három hónap elteltével a
Facebook bejelentette, hogy egymilliárd dollárért megvásárolja az
Instagramot. Egy megoldást, ami mobiltelefonokon teszi lehetővé, hogy analógnak látszó képeket készítsenek a felhasználók. Olyan képeket, mint amelyekből a Kodak egykor birodalmat épített, de mára nem tudott nyereséges vállalkozás maradni.
A platformon 12 munkatárs dolgozott, és alig két év alatt több tízmillió regisztrált felhasználó kapcsolódott a rendszerhez. Ráadásul amióta Androidra is elérhetővé vált az ingyenes fotómegosztó program, az iPhone-tulajdonosok mellett újabb több milliós tábor tölti le az alkalmazást: az
indulást követő
hat nap alatt ötmillió letöltést regisztráltak.
Mi vonz majdnem harmincmillió felhasználót?
Jó néhány hasonló alkalmazás létezik, de az Instagram több szempontból is kiemelkedik a mezőnyből. A legfontosabb, hogy helyes arányban keverik a modernitást a nosztalgiával – és ezt nagyon egyszerűen teszik.
Nyilván a filterek a legvonzóbbak a szolgáltatásban: a normál, effekt nélküli verzió mellett számos számos egyedi képmanipulációs lehetőség is van – szűrők és effektek sora segít a kép hangulatát módosítani, keretek, vaku ki- és bekapcsolása módosítja a végeredményt. Nagyobb időbefektetés nélkül lehet például barnítani, színeset fekete-fehérré alakítani vagy élességet módosítani. (A
CNET rámutat, hogy Androidra még néhány funkció nem készült el, nincs például Tilt Shift/Blur.)
Az effektek ráadásul olyan végeredményt produkálnak, amit analóg fotózással időigényesen, hozzáértéssel lehet csak elkészíteni.
Az X-Pro filter esetében például (magyarul a laborokban ezt keresztbehívásnak hívták) azt a filmelőhívási technológiát imitálják szoftveresen, amikor a negatívhoz előírt előhívó folyadék helyett egy másikat használnak. Az eredmény: rendkívül gazdag és életteli színek, kontraszt, szemcsés, esetenként szürreális alkotások.
A Nashville pedig Yashica Mat 124 kétfényaknás tükörreflexgép + Velvia RVP 100 diafilm (Fuji Velvia Reversal/Velvia/Professional diafilm, 100-as ISO-érzékenység) normál előhívással adja az enyhe magentás-vöröses-pinkes-lilás árnyalatot.
A filmes-fotós hozzáértés mellett az Instagram másik sikere az iPhone elterjedésének is köszönhető – ahogy egyre több Apple-okostelefon árasztja el a világot, és egyre többen vannak állandóan online, az alkalmazások is egyre jobban terjednek.
Harmadrészt a közösség ereje: a fotózás és szerkesztés mellett a hasonló gondolkodású, érdeklődésű emberek közössége is szerveződik egyúttal.
Ráadásul technikailag nagyon megkönnyíti a felhasználók dolgát – nincs memória-korlát, nem kellenek sem saját szoftverek, sem számítógép a megosztáshoz.