
“Én egy tudatos vezető vagyok” – Puskás-Dallos Petivel beszélgettünk
A X-Faktor mentora előtt egy új világ nyílt ki, mióta a Ford Kuga plug-in hibridjét vezeti. Puskás-Dallos Peti arról mesélt nekünk, hogy számára mit jelent a fenntarthatóság a mindennapokban és az utakon egyaránt. Kiderült, hogy a zenészt és tévést nemcsak a zöld rendszám vonzza az elektromos autóban, hanem valóban kihasználja a plug-in hibrid adta lehetőségeket. Nem száguldozik, eco módban közlekedik, és még a vezetési stílusa is megváltozott. Azt szintén elárulta, hogy mit hallgat a Puskás-Dallos család, ahogy beindul az elektromos motor.
Puskás-Dallos Peti január elején kapta meg a Fordtól plug-in autóját, ami azóta a mindennapjai részévé vált. Az új Ford Kugák közül választhatunk tölthető hibrid (PHEV), öntöltő hibrid, mild hybrid, EcoBoost benzin- és EcoBlue dízelmotor közül is. A vezetésélmény mindnél szuper, miközben a fogyasztás kedvező marad. A zenészhez a tölthető hibrid illett a legjobban, és valóban kihasználja a plug-in adta lehetőségeket. A Ford plug-in hibrid technológiája egy akkumulátorhajtású elektromos motort kombinál egy 2,5 literes Duratec benzinmotorral: összesen 225 lóerőre képes a Kuga, miközben a szén-dioxid-kibocsátása rendkívül alacsony. A vezető dönthet arról, hogy csak az elektromos motort, a benzinmotort vagy a kettő kombinációját használja. Kizárólag elektromos hajtással akár 64 kilométer messzire vihet bennünket a Kuga, hogy a városban csendesen, tisztán és elegánsan haladjunk. Puskás-Dallos Petit a tapasztalatairól és a zöld szemléletről kérdeztük.
Hogy találtatok a Forddal egymásra?
A Ford volt az X-Faktor támogatója, és bevallom, engem már nagyon csalogattak ezek az új Ford-típusok: a Ford Mustang Mach-E és a Kuga plug-inverziója is. Végül pedig összejött az együttműködés.
Mennyire érdekelnek az autók és az, hogy milyen típust vezetsz?
Az elmúlt években szintén elektromos autót vezettem, és úgy voltam vele, hogy bármilyen kocsim lesz, akkor ezen az elektromos vonalon szeretnék továbbmenni. Igazából tényleg kialakult bennem egy lelkiismeret-furdalás, ha benzint használok. És ha utánaolvasunk a témának, kiderül, hogy a Ford előrébb jár a többi autómárkánál ezen a téren, annyi típusa van, ami elektromos vagy plug-in.

Te nézted ki magadnak Kuga plug-int?
Alapvetően én voltam az, aki ezt a nagyobb, családiasabb, pakolósabb Kugát választottam. A Füri ZeneTér Egyesülettel rengeteget járunk iskolákba, rengeteg sport- és hangszert viszünk hátrányos helyzetű gyerekeknek, illetve Budapesten sokszor nekem kell pakolnom az egyesület dolgait.
A vezetésnél mennyire tartod szem előtt a környezetvédelmet?
Ebből a szempontból nagyon tudatos vagyok: megváltozott a vezetési stílusom, és ezt bárki tanusíthatja, aki utazott velem régen meg most is. Ahogy beülök, azonnal bekapcsolom az elektromos hajtást, a rekuperációra szintén figyelek (fékenergia-visszanyerés), eco módban vezetek. Ez nagy változás: fele olyan lendülettel, harciasan, mint ahogy eddig tettem, pontosan azért, hogy minél többet spóroljak a kilométerekkel, ami benne van az elektromos motorban. Röhögtem rajta, hogy már ilyen is van, de én egy tudatos vezető vagyok.
Az autózáson túl hogy jelenik meg nálad a fenntarthatóság?
Rengeteg módon. Egyrészt az étkezésemnél valósul meg, hiszen egyáltalán nem fogyasztok állati eredetű terméket. Avokádót sem eszek, és figyelek arra, hogy piacon vásároljunk. Ha meg boltba megyek, puffogok magamban, amikor csak marokkói vagy spanyol paradicsom van, ilyenkor nem is vásárolok belőlük. Úgy vagyok vele, hogy megvárom a hétvégi piacot, a magyar zöldséget.
Ezen kívül az egyéb vásárlásnál is figyelmes vagyok: régen kicsit online vásárlás-függő voltam, erről teljesen leálltam. Nem fért össze, hogy nagy természetvédő vagyok, aztán állandóan Ázsiából meg nyolc földrészről arrébbról rendelek hülyeségeket.
Mivel közlekedsz, ha nem autóval?
Nagy biciklisek vagyunk a családban, rengeteget tekerünk. Azt viszont nehéz a biciklivel összeegyeztetni, ha három-négy helyre is megyek egy nap, és esetleg kevés idő van rá.
Tizenöt éves koromban, apukámmal kezdtem el bringázni a városban – pedig anyukám nagyon féltett –, ami akkor tényleg kicsit kamikaze-akció volt. Később nagyon jól jött a jogosítványhoz, hogy ennyit tekertem: megtanultam a közlekedni, ráadásul egyáltalán nem viszolygok a bringától télen sem. Még régen, amikor kevesebb melóm volt, előfordult, hogy télen is lebicajoztam hetven kilométert egy nap.

Mikor szereztél jogosítványt?
Viszonylag későn, 25-26 éves koromban. Ahhoz képest, hogy 19-20 éves korom óta dolgozom, tévében szerepelek, nagyon későn tettem le a jogsit, és akkor is azért, mert jött egy együttműködés. Aztán nem volt rögtön saját autóm, 29-30 évesen vettem az elsőt. Nagyon spórolós voltam: úgy gondoltam, hogy csak azért, mert van jogsim, nem kell, hogy autóm legyen, és akkor költök rá, amikor olyat tudok venni, amiről mondjuk gyerekkoromban álmodoztam, vagy amikor majd egyben ki tudom fizetni.
Többet vezetsz, mióta nálad van a Ford Kuga?
Bogival nagyon szeretünk kirándulni, imádunk autózni. Főleg most, hogy kiköltöztünk a belvárosból, és a város peremén lakunk. Ebből a szempontból megváltoztak a közlekedési szokásaink.
Az autózás hozzátartozik az életünkhöz, mivel nagyon sok program akad egy nap, legyen szó akár forgatásról, fellépésről vagy színházról. De például Bogi szülei győriek, és gyakran előfordul, hogy letesszük a kocsit, vonattal látogatjuk meg őket.
Mik azok a funkciók, amik megkönnyítik a vezetést a Kugában?
Amikor az ember beül egy elektromos vagy benzines autóba, nem gondolná, hogy ekkora a különbség, hogy mindez mennyire kézzel fogható lesz. Rögtön, az első kilométereknél érezni, hogy ez már egy más világ, más érzés. Éppen ezt szeretem benne a legjobban.
Amikor előfordult, hogy visszaültem a régi kocsimba, azt éreztem, hogy „de durva, olyan, mintha nem is ennyi év lenne a két autó között”. Nekem valóban hihetetlen az elektromos motor: azt gondolhatnánk, hogy az elektromos motor egy dodzsem, sokkal nehézkesebb, lomha. Aztán egyszer csak azt érzed, mintha fel akarna szállni az autód. Mondjuk ez az, amit nem használsz eco módban – de ha áttesszük a sport módba, megtapasztalhatjuk, hogy van itt erő. Meglepő élmény.
Mennyire volt nehéz megszoknod, hogy tölteni kell az autót?
Óriási áldás, hogy van garázsunk. Az az érzés, hogy hazajössz, és saját magadnak feltöltöd az autót otthon, fantasztikus. Nem is tudom, mikor voltam utoljára benzinkúton.
Az biztos, hogy a belvárosban kell az elektromos autóhoz némi tervezés, de az applikációk leegyszerűsítik az életet. A plug-innek pedig van egy biztonsági funkciója: ha nincs garázsod otthon, akkor tényleg az a jó benne, hogy nem kell a töltőhöz kötni az életed, hogy van-e szabad belőle, hogy rosszul parkoltak-e be vagy működik-e. Kapsz egy szabadságot.
Kutyásként mennyire ajánlod ezt a típust?
A mi kis Mimókánkkal mondjuk minden kocsit ajánlok, mivel babakora óta annyit jelent neki a kocsi, hogy beül, és azonnal elalszik. Nagyon édes: beszáll, lepihen, a piros lámpánál felkel, megnézi, hol vagyunk, és visszaalszik. A Kugában – főleg az előző autómhoz viszonyítva – jelentősen megnőtt a tér, amit használni tudok, hogy a kiscsalád elférjen.
És van kedvenc zenétek menet közben?
A Bogi ezen a kérdésen nevetne, mert ahogy rákapcsolódik a telefonja a bluetooth-ra, azonnal Taylor Swift jön be. Ahhoz képest, hogy egész életemben Kornt hallgattam meg Rage Against the Machine-t, ez egy kicsit más világ az autóban. Még csak nem is bőg fel az elektromos motor, megszólal Taylor Swift és meghallgatom ezeket a nagyon aranyos dalokat. Ilyenkor Bogi rögtön mondja, hogy „ne haragudj, nem tudom, hogy szólal meg mindig”
A cikkben megjelent képeket Puskás-Dallos Peti engedélyével használtuk fel.
Az oldalon elhelyezett tartalom a Ford Magyarország megbízásából jött létre, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.
Minden 67. másodpercben elkészül egy új autó
Magyarország útjain is szép számmal lehet látni a Ford 2019-ben bemutatott lágyhibrid szubkompakt crossover SUV-ját. Azt azonban már alighanem a hazai Puma-tulajdonosok közül is csak kevesen tudják, hogy autóikat a szomszédunkban, egészen pontosan a román Craiovában szerelik össze, egy nem mindennapi történettel rendelkező gyárban.