Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4c77700c-fda4-4e74-a83e-0b38d3a8b3f9","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Spiegel vendégszerzője arról írt, hogy olyan folyamat indult be a világban, mely most visszafordíthatatlannak tűnik. ","shortLead":"A Spiegel vendégszerzője arról írt, hogy olyan folyamat indult be a világban, mely most visszafordíthatatlannak tűnik. ","id":"20250312_nyugat-trump-ukrajna-oroszorszag-egyesult-allamok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c77700c-fda4-4e74-a83e-0b38d3a8b3f9.jpg","index":0,"item":"36bec885-8ebe-4949-817e-9ba0233c358c","keywords":null,"link":"/360/20250312_nyugat-trump-ukrajna-oroszorszag-egyesult-allamok","timestamp":"2025. március. 12. 07:30","title":"Herfried Münkler német eszmetörténész: Épp a Nyugat tette lehetővé Trump rombolását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6a04f8d1-03dd-4ae3-be5c-e4d4cd7d91bc","c_author":"Bihari Ágnes","category":"360","description":"Martin Henrik kiállítása nem adja magát könnyen. A művészt a kurátori kísérőszöveg szerint a nyugati és keleti metafizikai gondolkodás inspirálja. Alkotásai az érzékeken túli megismerés tárgyai, központi témája a létezés transzcendenciája, valamint az individualitás meghaladása, ami a valóság mélyebb megértésének alapfeltétele. Megpróbáltunk közelebb kerülni hozzá.","shortLead":"Martin Henrik kiállítása nem adja magát könnyen. A művészt a kurátori kísérőszöveg szerint a nyugati és keleti...","id":"20250312_A-mu-Martin-Henrik-INDA-Galeria","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6a04f8d1-03dd-4ae3-be5c-e4d4cd7d91bc.jpg","index":0,"item":"74f456b1-1b95-473d-a558-af24972808c1","keywords":null,"link":"/360/20250312_A-mu-Martin-Henrik-INDA-Galeria","timestamp":"2025. március. 12. 14:50","title":"A szentély szürke téglatestei – Martin Henrik művei az INDA Galériában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"18dadd9c-68fb-4504-b61f-d01ea5df5e0c","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"A cseh márka egyelőre jól állja a sarat a változó autóipari színtéren, és növelni tudta az eladásait. ","shortLead":"A cseh márka egyelőre jól állja a sarat a változó autóipari színtéren, és növelni tudta az eladásait. ","id":"20250311_Szenved-a-Volkswagen-konszern-mikozben-szarnyal-a-Skoda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18dadd9c-68fb-4504-b61f-d01ea5df5e0c.jpg","index":0,"item":"cf2e6666-0dc7-4a7d-8d77-4093d5494076","keywords":null,"link":"/cegauto/20250311_Szenved-a-Volkswagen-konszern-mikozben-szarnyal-a-Skoda","timestamp":"2025. március. 11. 16:11","title":"Szenved a Volkswagen-konszern, közben szárnyal a Skoda","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15f3cb2f-33bb-4acd-9afa-059b40ebb6a6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Közvagyon megvédése érdekében indítanak pert.","shortLead":"Közvagyon megvédése érdekében indítanak pert.","id":"20250311_jozsefvaros-konnektor-ajtofelfa-kecskemeti-laszlo-per","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15f3cb2f-33bb-4acd-9afa-059b40ebb6a6.jpg","index":0,"item":"a38f8c8c-225d-4a18-b9dc-eb40329f7d6e","keywords":null,"link":"/itthon/20250311_jozsefvaros-konnektor-ajtofelfa-kecskemeti-laszlo-per","timestamp":"2025. március. 11. 14:25","title":"Józsefváros beperli a fideszes képviselőt, aki konnektorokat és ajtófélfát vitt el abból az önkormányzati lakásból, ahol jogtalanul élt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35786b28-1a8b-469f-8a44-06302752e7d4","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Milorad Dodik, a boszniai Szerb Köztársaság elnöke rá akarja venni Oroszországot, hogy vétózza meg a boszniai békefenntartó missziót, az EUFOR-t. Arról is beszélt, hogy nem csinált semmi törvénybe ütköző dolgot. Soha nem hagyná el az országot – utalt Dodik a magyar TEK-esek boszniai jelenlétére.","shortLead":"Milorad Dodik, a boszniai Szerb Köztársaság elnöke rá akarja venni Oroszországot, hogy vétózza meg a boszniai...","id":"20250312_Dodik-boszniai-szerb-koztartsasag-eufor-tek-nem-hagyna-el-az-orszagot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35786b28-1a8b-469f-8a44-06302752e7d4.jpg","index":0,"item":"bbbf4fa5-02ba-46f0-a157-991c2945bf28","keywords":null,"link":"/vilag/20250312_Dodik-boszniai-szerb-koztartsasag-eufor-tek-nem-hagyna-el-az-orszagot","timestamp":"2025. március. 12. 18:49","title":"Megszólalt Orbán boszniai szerb szövetségese, akinek az előállítására kiadták a parancsot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71de7731-5b80-4bd4-aa19-f5b7cc82c8b5","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A magyar kormányfő gyakran magára marad az EU-ban, főleg az orosz invázió óta. Rajta kívül alapvetően senki sem akarja megtorpedózni a Kijevnek nyújtott segítséget, és akkor sem áll mellé senki sem, amikor a szankciók feloldását sürgeti – foglalja össze a helyzetet budapesti hírmagyarázatában Simon Zoltán.","shortLead":"A magyar kormányfő gyakran magára marad az EU-ban, főleg az orosz invázió óta. Rajta kívül alapvetően senki sem akarja...","id":"20250311_Bloomberg-EU-Orban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71de7731-5b80-4bd4-aa19-f5b7cc82c8b5.jpg","index":0,"item":"4493b50b-7deb-4de3-8193-668b6b194646","keywords":null,"link":"/360/20250311_Bloomberg-EU-Orban","timestamp":"2025. március. 11. 07:30","title":"Bloomberg: Ezért van elegük az uniós partnereknek Orbán obstrukciójából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"69106866-8ae5-4786-896a-60671b5eb497","c_author":"Földes Márton","category":"360","description":"Az ukrán hadsereget alaposan meggyöngítheti az amerikai katonai támogatás megvonása. Európa itt nem tud az USA helyébe lépni, így csak abban reménykedhet, hogy Trump meggondolja magát. Közben a tűzszüneti tárgyalásokon előrelépés történt, az ukránok és az amerikaiak megegyeztek, utóbbiak most Moszkvát igyekeznek meggyőzni, hogy fogadja el a megállapodást.","shortLead":"Az ukrán hadsereget alaposan meggyöngítheti az amerikai katonai támogatás megvonása. Európa itt nem tud az USA helyébe...","id":"20250312_hvg-ukrajna-oroszorszag-usa-targyalasok-haboru-katonai-helyzet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69106866-8ae5-4786-896a-60671b5eb497.jpg","index":0,"item":"0e9ffd84-32b9-48c4-8cf3-a7a44539f6b3","keywords":null,"link":"/360/20250312_hvg-ukrajna-oroszorszag-usa-targyalasok-haboru-katonai-helyzet","timestamp":"2025. március. 12. 10:15","title":"Trump legyűrte Zelenszkijt, most megmutathatja, erősebb-e Putyinnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"33198340-a67a-4162-9a0c-b20f9652e1cf","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"Az Európai Űrügynökség (ESA) május 31-én Strauss-koncertet sugároz Bécsből a Földtől már 25 milliárd kilométerre járó Voyager-1 űrszondának a zeneszerző születésének 200. és az űrhivatal alapításának 50. évfordulója alkalmából.","shortLead":"Az Európai Űrügynökség (ESA) május 31-én Strauss-koncertet sugároz Bécsből a Földtől már 25 milliárd kilométerre járó...","id":"20250311_europai-urugynokseg-becs-strauss-koncert-voyager-1-urszonda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/33198340-a67a-4162-9a0c-b20f9652e1cf.jpg","index":0,"item":"0570e2e9-1130-4487-8057-8abbc483f07b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250311_europai-urugynokseg-becs-strauss-koncert-voyager-1-urszonda","timestamp":"2025. március. 11. 15:03","title":"Kozmikus koncertet sugároznak Bécsből a 25 milliárd kilométerre járó Voyager-1 űrszondának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Felhagy a Volga gépkocsik gyártásával a Nyizsnyij Novgorod-i üzem, és jövőre megkezdi az amerikai Chrysler és Dodge autók összeszerelését, ám egyelőre csak az USA-ban már elavult modellek jöhetnek szóba.
Megkímélte az amerikai DaimlerChryslert az orosz GAZ-autógyár attól, hogy a Michigan állambeli Sterling Heightsben lévő üzemben a saját költségén szerelje le a termelésből kivont Chrysler
HVG
Sebring és Dodge Stratus modellek gyártósorait. A GAZ ugyanis 150 millió dollárt fizetett a berendezésekért, illetve az engedélyért, hogy 2007 végétől a Nyizsnyij Novgorodban lévő, jelenleg még Volga személygépkocsikat előállító GAZ-üzemben gyártsák tovább az USA-ban 2001-ben debütált modelleket.
Az orosz piacon 20-23 ezer dollárért árult amerikai Sebring és Stratus modellekből tavaly mindössze 78 darab kelt el. A Nyizsnyij Novgorod-i üzemből GAZ márkanéven kikerülő orosz Sebringbe és Stratusba a Chrysler mexikói gyárából vásárolnak majd 2,4 literes - közel egy évtizede kifejlesztett - motorokat, és az "új" autókat 15-17 ezer dollárért fogják árulni. A tervek szerint kezdetben évi 65 ezer autó készül (kizárólag az orosz piacra), és az üzem fokozatosan felhagy a mostanra már a hazai vásárlók többsége által is igen elavultnak tartott, szebb napokat megélt Volgák gyártásával.
Az orosz cég számításai szerint a középkategóriás járművek mérsékelt áruknak köszönhetően annak ellenére is népszerűek lesznek a hazai vásárlók körében, hogy a közvélemény - a szovjet autógyártás rossz emlékei miatt - még mindig bizalmatlan a helyben gyártott járművekkel szemben. Elemzők szerint egyébként a dél-koreai Hyundai Oroszországban igen népszerű Sonata, illetve a japán Mazda 6-os modellje szenvedheti meg leginkább a versenytársak megjelenését.
[[ Oldaltörés: A Chevy-Niva üzlet nem jött be (Oldaltörés) ]]
A GAZ tulajdonosa, Oleg Gyeripaszka már évek óta keresett olyan külföldi modellt, amelynek megvásárlásával megmenthető a gyár, ám az olasz Fiattal, majd a japán Nissannal is zsákutcába futottak a tárgyalások. Állítólag más orosz cégek - például az Isuzu és Fiat modellek oroszországi gyártója, a Szeversztal-Avto - is szívesen megvették volna a Sterling Heights-i üzem gyártósorait, ám Gyeripaszka ajánlotta a legmagasabb árat. Nem kizárt, hogy a GAZ és a DaimlerChrysler folytatja az együttműködést, az oroszok ugyanis az amerikai fél kisteherautóival szeretnék felváltani az ugyancsak elavult Gazelj és Szobolj márkanevű furgonokat.
Javában folyik a helykeresés eközben a kecsegtető orosz autópiacon. Bár több újabb világcég - köztük a japán Toyota és Nissan, illetve a német Volkswagen - is megerősítette, hogy saját gyárat épít, minden jel arra mutat, hamarosan válással ér véget a General Motors (GM) és az AvtoVAZ - az első orosz-amerikai autóipari vegyes vállalat - házassága. Miután tavaly az AvtoVAZ ismét állami többségi tulajdonba került (HVG, 2005. december 3.), az új vezetők azonnal felül akarták vizsgálni a Chevy-Niva terepjárókat készítő közös cég ügyeit. Az orosz fél szerint ugyanis az AvtoVAZ éveken át áron alul adta el az alkatrészeket a közös vállalatnak, s miközben a 2001-ben létrehozott amerikai-orosz cég jelentős nyereséget termelt, az AvtoVAZ csak veszített az üzleten. A vita az év elején odáig fajult, hogy az AvtoVAZ néhány napra felfüggesztette az alkatrészszállítást, és elérte, hogy a közös vállalat megemelte a vételi árakat. Ettől azonban a Chevy-Niva - melyből eddig összesen 131 ezer készült - ára is megugrott, és ma már egyre nehezebben kel el 11 ezer dollárért a korszerűnek aligha mondható terepjáró.
Moszkvai lapértesülések szerint az AvtoVAZ felszólította a GM-et, vagy adja el 41,5 százalékos tulajdonrészét, vagy vásárolja ki teljesen az ugyancsak 41,5 százalékot birtokló oroszokat a közös vállalatból. A céget másfél évtizeddel ezelőtt 300 millió dolláros befektetéssel hozták létre a 17 százalékkal részesedő Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) közreműködésével. Orosz elemzők biztosra veszik, hogy végül az oroszok vásárolják meg a GM részvénycsomagját, az amerikaiakról pedig úgy tudni, saját oroszországi autógyár építését fontolgatják. Az együttműködés egyébként nem csupán a pénzügyi vita miatt fulladt kudarcba. "Az AvtoVAZ új technológiához és exportpiachoz akart jutni a közös vállalat révén - értékelte a helyzetet a minap Gajrat Szalimov, a moszkvai Trojka-Dialog tanácsadó cég elemzője -, míg a GM abban bízott, hogy gyorsan és olcsón bejuthat a hatalmas orosz piacra. Egyik fél reményei sem váltak valóra."
Verseny nem csupán az izmos kocsik és a ravasz pilóták között zajlik. A legvehemensebb és legnagyobb téttel járó küzdelem az autógyárak csatája. Évek óta tudjuk, hogy előbb-utóbb a Toyota lekörözi Amerika büszkeségét, a szociális terhektől nyögő, folyton átszervezett General Motors-ot. A Toyota ma még csak a második legnagyobb autógyártó, ám a nyolcadik legtőkeerősebb cég, a jövő, és hamarosan az egész világ neki dolgozik.
A kubai autópark már átlépett az örökkévalóságba. A közép-amerikai szigetországban, ahol a forradalom óta alig bontottak el gépkocsit, már-már művészet az autófenntartás.
Az 1940-ben megálmodott önjáró autó egyelőre késik, de a legújabb fejlesztések nyomán a négykerekű már képes megelőzni a karambolt, önállóan beparkol, felébreszti az elszundikáló sofőrt, és navigációs rendszere még azokat is eligazítja, akiknek orientációs képességük nulla.
A hatvanas évek nagy teljesítményű modelljei iránti nosztalgiát igyekeznek meglovagolni az amerikai autógyárak, amelyek sorra rukkolnak elő legendás típusaik modernizált változatával. A retródivatot a Volkswagen Bogárja indította el, Európára mégsem jellemző a múltidézés.
Milyen autóval járna, ha úgy tele lenne a zsebe, mint Bill Gatesnek, vagy a világ többi mágnásának? A legújabb Ferrariban feszítene, vagy elporoszkálna egy hétéves nyitott Porschével? A Forbes magazin összeállításában az a meglepő, hogy a világ legtehetősebbjei, az igazi milliárdosok nem jelképként, hanem használati eszközként tekintenek autóikra.
Parázs vita alakult ki Belgiumban arról, hogy nem kellene-e a szériában gyártott személygépkocsikat is felszerelni a fekete dobozhoz hasonló adatrögzítővel. A műszer feladata az lenne, hogy adatokat rögzítsen a baleseteket megelőző történésekről, az eszköz azonban sokak szerint Big Brotherként figyelne minket utazás közben.
Egyre több öreg - jó három évtizede nem gyártott - farmotoros Ikarus busz bukkan fel az oldtimerrendezvényeken. A veterán járművek gyűjtői gyakran Németországban szerzik be a roncsokat, és több millió forintot is áldoznak a felújításra.
Ukrajna majdnem ezer százalékkal növelte a katonai beszerzéseit, Oroszország fegyverexportja soha nem látott mélységbe zuhant, és Franciaország elfoglalta a második helyet. Európa fegyverkezne, de sok a külső beszállító, Kína pedig piacot keres, de mindenkinek gyanús.
Csődbe ment a Tesla-vezetők által alapított svéd Northvolt, Európa egyik legértékesebb technológiai vállalata, az európai elektromos autóipar egyik kulcsszereplője.
A magyar kommunista író és a harmadik birodalom későbbi dokumentumfilmese olyan sikerfilmet hozott össze együtt, amihez még Charlie Chaplin is elragadtatottan gratulált.