Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ba1929e3-e6d4-4599-9e7e-8716c15e12b8","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A költségvetési biztos ellenjegyzésére lenne szükség minden kiadáshoz.","shortLead":"A költségvetési biztos ellenjegyzésére lenne szükség minden kiadáshoz.","id":"20250312_onkormanyzat-allamkincstar-koltsegvetesi-biztos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba1929e3-e6d4-4599-9e7e-8716c15e12b8.jpg","index":0,"item":"7ef708bb-9544-415a-a274-cfdb0e94f9ff","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250312_onkormanyzat-allamkincstar-koltsegvetesi-biztos","timestamp":"2025. március. 12. 10:30","title":"Szabad Európa: Helytartókat ültethet a kormány az önkormányzatok nyakára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35786b28-1a8b-469f-8a44-06302752e7d4","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Milorad Dodik, a boszniai Szerb Köztársaság elnöke rá akarja venni Oroszországot, hogy vétózza meg a boszniai békefenntartó missziót, az EUFOR-t. Arról is beszélt, hogy nem csinált semmi törvénybe ütköző dolgot. Soha nem hagyná el az országot – utalt Dodik a magyar TEK-esek boszniai jelenlétére.","shortLead":"Milorad Dodik, a boszniai Szerb Köztársaság elnöke rá akarja venni Oroszországot, hogy vétózza meg a boszniai...","id":"20250312_Dodik-boszniai-szerb-koztartsasag-eufor-tek-nem-hagyna-el-az-orszagot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35786b28-1a8b-469f-8a44-06302752e7d4.jpg","index":0,"item":"bbbf4fa5-02ba-46f0-a157-991c2945bf28","keywords":null,"link":"/vilag/20250312_Dodik-boszniai-szerb-koztartsasag-eufor-tek-nem-hagyna-el-az-orszagot","timestamp":"2025. március. 12. 18:49","title":"Megszólalt Orbán boszniai szerb szövetségese, akinek az előállítására kiadták a parancsot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7dfd20c7-f771-42ea-8aac-bf746404c3f1","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Gyakran éri az a vád a Fideszt, hogy macsó, hímsoviniszta és patriarchális a szemlélete, ezt most bizonyította is az újabb Alaptörvény-módosítással. Ez azt vési gránitba, hogy „az ember férfi vagy nő”, miközben átírja és megfordítja a korábbi anya, apa sorrendet is, „a teremtés sorrendje szerint”.","shortLead":"Gyakran éri az a vád a Fideszt, hogy macsó, hímsoviniszta és patriarchális a szemlélete, ezt most bizonyította is...","id":"20250312_Helyreteszi-a-noket-az-Alaptorveny-modositas-emberek-ok-is-de-azert-a-ferfiakat-elobb-teremtettek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7dfd20c7-f771-42ea-8aac-bf746404c3f1.jpg","index":0,"item":"6ba53325-d5be-4de1-aa67-f68aaa6bad95","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_Helyreteszi-a-noket-az-Alaptorveny-modositas-emberek-ok-is-de-azert-a-ferfiakat-elobb-teremtettek-ebx","timestamp":"2025. március. 12. 11:54","title":"Helyreteszi a nőket az Alaptörvény-módosítás: emberek ők is, de azért a férfiakat előbb teremtették","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa5a8f2b-1cfb-4019-847b-ec97f1259e11","c_author":"Gergely Zsófia","category":"360","description":"A sóskútiakat megkerülve a kormányhivataltól megszerezte a helyi akkufeldolgozó üzem elindításához az engedélyt a szlovén Andrada befektetői csoport – derül ki a HVG birtokába került dokumentumból. A Pest Vármegyei Kormányhivatal ugyan szabott feltételeket a határozatában, de a sóskúti polgármester szerint érthetetlen, hogyan tudták kilobbizni az engedélyt úgy, hogy a sóskúti önkormányzatot meg sem kérdezték. Ezért már bírósághoz is fordultak a döntéssel szemben, csakhogy attól tartanak, hogy az engedélyre hivatkozva az Andrada a várható pereskedés ellenére is elindíthatja az akkubizniszt. Egy esetleges haváriahelyzet a sóskútiak szerint nemcsak őket, de akár 100 ezer embert is érinthet, közben a cégnek 2 millió forintos biztosítása van – ami a kormányhivatal szerint elég.","shortLead":"A sóskútiakat megkerülve a kormányhivataltól megszerezte a helyi akkufeldolgozó üzem elindításához az engedélyt...","id":"20250313_andrada-soskut-kormanyhivatal-akkufeldolgozo-engedely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa5a8f2b-1cfb-4019-847b-ec97f1259e11.jpg","index":0,"item":"219d4e97-def3-4c24-ac86-e32be2d73902","keywords":null,"link":"/360/20250313_andrada-soskut-kormanyhivatal-akkufeldolgozo-engedely","timestamp":"2025. március. 13. 09:25","title":"Hiába a sóskútiak ellenállása és Orbán Viktor ígérete, elstartolhat az akkufeldolgozó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9017b458-7884-4a87-8065-9b4081398505","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az orosz légitámadás Odessza, Dnyipro, Harkiv, Szumi és Kijev környékén okozott károkat.","shortLead":"Az orosz légitámadás Odessza, Dnyipro, Harkiv, Szumi és Kijev környékén okozott károkat.","id":"20250312_ukrajnai-haboru-raketa-dron-legitamadas-tuzszuneti-javaslat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9017b458-7884-4a87-8065-9b4081398505.jpg","index":0,"item":"f783eeed-e339-451f-88d9-f12b698307fe","keywords":null,"link":"/vilag/20250312_ukrajnai-haboru-raketa-dron-legitamadas-tuzszuneti-javaslat","timestamp":"2025. március. 12. 09:58","title":"Amint megszületett az amerikai–ukrán tűzszüneti javaslat, rakéták és drónok hadával támadtak az oroszok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"392bcfcc-aa15-41ac-89a7-d98cc43783ca","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A 444, az ATV és a 24.hu újságíróit díjazták. ","shortLead":"A 444, az ATV és a 24.hu újságíróit díjazták. ","id":"20250313_Harom-ujsagiro-kapott-Magyar-Sajto-dijat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/392bcfcc-aa15-41ac-89a7-d98cc43783ca.jpg","index":0,"item":"ea70436b-4172-4345-9a16-010758d2ceae","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_Harom-ujsagiro-kapott-Magyar-Sajto-dijat","timestamp":"2025. március. 13. 14:09","title":"Magyar Sajtó-díjat kapott a kegyelmi ügyet kirobbantó újságíró","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"36f1230d-e0d0-4633-82a8-685b5bcd9399","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Elon Musknak már a puszta ténykedése is jogellenes, a Trump–Zelenszkij-találkozón kialakult vita pedig elkerülhetetlen volt – mondta Kis János filozófus a Magyar Narancsnak adott kétrészes interjúban, amelyben egy esetleges magyarországi kormányváltás forgatókönyveit vette sorra. ","shortLead":"Elon Musknak már a puszta ténykedése is jogellenes, a Trump–Zelenszkij-találkozón kialakult vita pedig elkerülhetetlen...","id":"20250313_Kis-Janos-filozofus-Donald-Trump-Orban-Viktor-Magyar-Peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36f1230d-e0d0-4633-82a8-685b5bcd9399.jpg","index":0,"item":"27e98350-1f17-4584-81f1-62ef63e22db3","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_Kis-Janos-filozofus-Donald-Trump-Orban-Viktor-Magyar-Peter","timestamp":"2025. március. 13. 11:28","title":"Kis János: Attól tartok, Magyar Péter eddigi stratégiája nem fog működni ezután","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ecb72fe-3794-4ef9-ab36-7b9531416ed7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A létszámcsökkentés mellett emelnék az autók árát is, hogy ne rontsák tovább a haszonkulcsot. ","shortLead":"A létszámcsökkentés mellett emelnék az autók árát is, hogy ne rontsák tovább a haszonkulcsot. ","id":"20250312_Porsche-4000-embert-kuldenek-el","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ecb72fe-3794-4ef9-ab36-7b9531416ed7.jpg","index":0,"item":"bdfe4372-872e-4152-b836-2e7768b24f91","keywords":null,"link":"/cegauto/20250312_Porsche-4000-embert-kuldenek-el","timestamp":"2025. március. 12. 13:58","title":"Komoly bajban a Porsche, 4000 embert küldenek el, és további leépítés jöhet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem csak álom az olcsó és a környezetkímélő autózás, egy jókora gázos Skodával minderről élesben is meggyőződhettünk. Leghosszabb és legolcsóbb tesztünk beszámolója következik.
Akkor látszik mekkorát fejlődött a Skoda és vezető típusa, az Octavia, ha kipróbáljuk a régebbi, új nevén Tour modellt. Kis időutazásban lesz részünk. Az anyagok silányabbak, az ergonómia kevésbé átgondolt, az összeszerelés nem tökéletes, a beltér hangulata nyomasztó, a váltó akadozik, a kormány csak mélységében állítható. De mindez semmi ahhoz képest, hogy szinte félpénzen autózunk és még a szomszéd cuccai is beférnek, ha nyaralni megyünk.
Melyik olcsóbb?
Vegyünk egy alsó-középkategóriás autót (kétliteres Ford Focus) és nézzük meg mennyit autózhatunk vele 10 ezer forintért folyékony gázos, földgázos, benzines és dízel változatban.
CNG: 1000 kilométer (240 Ft/kg, fogyasztás 5 kg/100 kilométer)(7-800 ezer forinttal drágább a benzinesnél)
LPG: 607 kilométer (183 Ft/liter, fogyasztás 9 l/100 kilométer) (4-500 ezer forinttal drágább)
Dízel: 505 kilométer (330 Ft/liter, fogyasztás 6 l /100 kilométer) (700 ezerrel drágább)
Benzin: 430 kilométer (315 Ft/liter, fogyasztás 7,5 l/100 kilométer)
A Skoda Octavia Tour ésszerű választás, ha fontos a gazdaságosság, a megbízhatóság és a csomagtér, de ha hülyét akarunk csinálni az autós társadalomból, a sarcoló kormányokból, akkor fricskaként Dual-modellbe ruházzunk be. A varázsszó a gáz. Felára 300 ezer forint. Igaz, hogy a folyékony gáz, az LPG, kőolajszármazék, így szintén véges tartalékokkal bír, de olcsó és kicsivel környezetkímélőbb, mint a benzin vagy a gázolaj. (Az igazi megoldás persze a CNG, azaz a sűrített földgáz lenne, amelyből sok van. Nem a finomítók kapacitásán múlik az értékesítése, picivel drágább az LPG-nél, de sokkal gazdaságosabb, mint bármilyen más üzemanyag. Csak nálunk nem lehet kapni. Hogy melyik éri meg jobban, lásd keretesünket.)
Magyarországon nem kapni CNG-t, van viszont folyékony gázunk literenként 180-183 forintért és van nekünk Skoda Dualunk. Hároméves gyári garanciával. Már csak menni kell vele. Ezt nem kellett kétszer mondani, az Octavia 3000 kilométert futott velünk, szinte a teljes használat során gázzal. Mindezt Németországban és Ausztriában, ahol még a mienknél is drasztikusabbak az üzemanyagárak. Kellemesebb volt 70 centért tankolni a gáz literjét, mint 1,55 euróért a benzint. Többet fogyaszt gázzal az autó? Hát persze, de autópályán, országúton szinte elhanyagolható a különbség. A nagy út során 220-230 liter gáz fogyott és 17 liter benzin, a Skoda Octavia Tour Dual átlagfogyasztása 7,5-8 liter volt száz kilométerenként gázos üzemmódban. Csak benzinnel 6-7 liter lett volna.
A gáz a teljesítményen nem ront, az 1,4 literes 75 lóerős motor amúgy is vérszegény, nem javallott volna lerontani. 130-as tempót szépen tartotta az autópályán, emelkedőkön hegyeken viccesen lelassult ötösben, folyton soroltam a szélső sávban, ahol a kamionok néha csúnyán rámdudáltak, hogy miért 80-nal cammogok előttük. Ilyenkor vissza négyesbe, padlógáz és máris 100-zal viríthattam előttük. Nagy gáznál felhördül a motor, legalább a hangja erős. Egyenesben mentem vele 170-175-öt is.
Mindig gázzal érdemes menni, benzint csak akkor fogyaszt az autó, ha hideg a motor, tehát minden indulásnál, illetve akkor, ha elfogy a gáz. Gázról benzinre egy apró kütyüvel válthatunk, amelyet eléggé szerencsétlenül a kormány bal oldalán helyeztek el (nehezen lehet ellenőrizni, ehhez le kell pillantanunk).. Ezen van a tartály telítettségének a kijelzője is, ha sok zöld LED világít, akkor van bőven gáz, ha már csak egy, akkor fogyóban van, ha az utolsó, piros LED világít és közben csipog, akkor elfogyott a gáz. Ilyenkor a rendszer automatikusan átvált benzinre, de a csipogást nem hagyja abba, amíg nem nyomjuk meg a kütyün a megfelelő gombot. Ezután már csak a kutakat kell, figyelnünk, hol van gáz. Ha nagyobb utazásra készülünk nem árt feltérképezni a gázkutakat, autópályákon elég ritkák, München és Salzburg között például csak egy helyen van.
A váltó fémesen mozog, a gázos módban azonban semmi változást nem érezni a benzinhez képest, alapjáraton halk kattogást hallani, de az állítólag természetes a gáznál. A futómű kemény, a kormányzás pontos, a jármű úttartása biztos. A manőverezés meglepően könnyed, egyszerű parkolni vele, magas építésének köszönhetően a rossz utakon sem ijed meg. Hátul nagyon kényelmes, két felnőtt hosszabb távon is parádésan befér, hát még egy gyermek.
Bosszús a sok kilométer során csak egyszer voltam az autóra és gázos mivoltára, amikor Salzburgban egy teljes órán át kerestem parkolóhelyet. Miután megtaláltam, rájöttem, hogy nekem parkolóházba tilos a behajtás, így gyorsan, amolyan miszterbínesen leléceltem, és újabb félórán keresztül kerestem újabb helyet, ezúttal a szabad levegőn.
Legnagyobb hibája az autónak, hogy mivel a pótkerék helyén van a gáztartály, kénytelenek vagyunk a csomagtérben cipelni a pótkereket. Ennek ellenére óriási a régi Octavia csomagtartója. Szinte hihetetlen mennyi cuccot képes elnyelni, igazi családi nyaralóautó. Pohártartó csak hátul van, palackot tartani nem lehet benne, kanyarban elrepül.
A belső égésű motorok károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében a Škoda a Landi Renzo-val közösen fejlesztette ki a Škoda Dual modellcsaládot , melybe a Landi Renzo legmodernebb Omegas típusú rendszerét építik be. Ez a gázfázisba beállított szekvenciális-befecskendezős rendszer, amely lehetővé teszi a motor üzemanyag-adagolásának korrekt kezelését, garantálva az optimális károsanyag-kibocsátást és üzemanyag-fogyasztást minden üzemi feltétel mellett. A z ezzel a rendszerrel felszerelt LPG-üzemű motorok teljesítménye megközelítőleg azonos a benzinüzemű motorok által nyújtott teljesítménnyel.
Minden alkatrészt úgy terveztek és gyártottak, hogy a lehető legjobban illeszkedjen a legmodernebb benzinadagolási rendszerekhez. A „korrektor” típusú működési elv azt jelenti, hogy a benzinbefecskendezés paraméterei alapján a vezérlőegysége az optimális LPG-mennyiséget, az optimális időben fecskendezi be a motorba. A motortérben található a befecskendező egység, a vezérlőegység, a nyomáscsökkentő, a gázszűrő, valamint a hőmérséklet- és nyomásérzékelő.
Az LPG (Liquid Propan Gas) tiszta, sokoldalú és biztonságos üzemanyag . A benzinnel ellentétben nem tartalmaz olyan káros összetevőket, mint a benzol vagy az ólom. Az LPG szénhidrogének keveréke, mely normál hőmérsékleten folyékony . Ezt a halmazállapotát kb.8,5 bar nyomásig őrzi meg. Az LPG-üzemmód jelentős üzemanyagköltség-megtakarítást tesz lehetővé még úgy is, hogy – az eltérő fűtő érték következtében – a fogyasztás valamivel nagyobb.
A rendszer működése olyan üzemanyagokkal kompatibilis, melyek összetétele megfelel a 70/220 CEE normának. A propán-gáz tartalom a térfogat 30 85 százaléka között lehet. Magyarországon a jelenlegi hatósági rendelkezések alapján csak mélygarázsokba és a talajszintnél mélyebben elhelyezkedő parkolóházakba tilos gázüzemű járművel behajtani. Magánterületeken, családi házak garázsában, ha a padlószinten szellőző nyílásokat alakítunk ki, ahol az esetlegesen szivárgó gáz a szabadba távozhat, nyugodtan leállíthatjuk gépkocsinkat.
Magyarországon a benzin és gáz árarányát figyelembe véve kb. 30 százalékkal olcsóbban autózhatunk autógázzal , sőt a kisebb olajfogyasztás miatt további költségmegtakarítás érhető el. A sokkal kedvezőbb gáz-levegő keveredésnek köszönhetően a motorkopások mintegy 30-40 százalékkal csökkennek, így nő a gázüzemű motor élettartama.
A gázüzemmódnak csak pozitív hatása van a motorra: mivel az autógáz eleve gáz halmazállapotú - szemben a benzinnel, mely a legjobban elporlasztott változatában is apró cseppek formájában kicsapódik a hengerfal oldalára -, nem oldja fel az olajfilmet, és így nem hígítja fel a motorolajat. Így nőhet a motorolaj-csere periódusa és a motorkopások is jelentősen lecsökkennek. Ez a jótékony hatás főleg a legkritikusabb, hideg motorhőmérsékleten kíméli a gázüzemű autó motorját. Ennek ellenére fontos megjegyezni, hogy a gyártó nem javasolja az olajcsere-periódus meghosszabbítását, épp a motor élettartamának meghosszabbítása érdekében.
Az autógáz környezetkímélő energiaforrás, melyet összetétele, alacsony szennyező és károsanyag-tartalma, kénhidrogén- és vízmentessége kiváló minőségű, gazdaságos üzemanyaggá tesz. A gázhalmazállapotú hajtóanyag tökéletesen elkeveredik a motorba jutó levegővel, tökéletesebben ég el, mint a porlasztott üzemanyag. A szén-monoxid 50 százalékkal, a szénhidrogén 40-60 százalékkal kevesebb, mint benzinüzemben. Különösen előnyös az autógáz összetételéből adódó, viszonylag magas hidrogéntartalom. A hidrogén égése során víz keletkezik, ugyanakkor a légkörbe jutó szén-dioxid mennyisége a benzinhez képest 18–29 százalékkal kevesebb, ami az üvegházhatás csökkentéséhez járul hozzá. A kipufogógáz kevesebb rákkeltő hatású, aromás vegyületet tartalmaz. A szilárdrészecske kibocsátás gyakorlatilag megszűnik. Az autógáz tankolása, a magas műszaki színvonalon kialakított és kiváló szolgáltatási paramétereknek megfelelően üzemeltetett kúthálózatnak köszönhetően kényelmes és biztonságos.
Utólagos beszerelése Skoda-modellekbe kb. 300 ezer forint, ugyanennyi a Dual-modellek felára is. Három év garanciával.