szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Az évi 2,5 millió darabos hazai gumipiac nagyjából tíz százaléka...

Continental

Az évi 2,5 millió darabos hazai gumipiac nagyjából tíz százaléka tartozik a prémium kategóriába. Pontos kimutatások nincsenek, a forgalmazók csak a saját adataikat ismerik pontosan, és sokszor még cégenként is másként értelmezik a prémium kategóriát, persze a saját termékkínálatuktól függően.

A hazai gumipiac helyzetét jelentősen befolyásolja az időjárás. A magyar vevők ugyanis a tél eleji kampányok ellenére is csak akkor cserélik le a nyári gumikat, ha már leesett a hó, akkor viszont pánikszerűen megrohamozzák a műhelyeket. Az elmúlt évek gyenge telei miatt pedig egyre többen vélik úgy, hogy felesleges az egy-két hetes igazi tél miatt téli abroncsot vásárolni. Pedig a gyártók rendre arra figyelmeztetnek, hogy plusz hét fok alatt a gumik összetétele miatt már nem olyan biztonságos a nyári gumi, a négyévszakos változat pedig csak félmegoldás: télen csúszik, nyáron csúszik. 

A hazai porondon a Michelin, a Goodyear, a Dunlop, a Pirelli, a Bridgestone és a Continental a legjelentősebb tagjai az elitklubnak. Jellemző a piacra, hogy egy-egy gyártó különböző márkaneveket hoz létre kategóriánként: a Forma-1-ben egyeduralkodó Bridgestone-csoportnál a Bridgestone nevet a prémiumtermék, a Firestone-t a középkategóriás, a Daytont pedig a belépő, gazdaságos termékek kapták. Vannak feltörekvő márkák is, ilyen a Dunaújváros közelében gyárat működtető koreai Hankook is, amelyet sokáig középkategóriás márkának tartottak, de újabban prémium gumikat is előállít. A Kia és a Hyundai autói mellett már Audikra is kerülnek gyárilag Hankook abroncsok. 

Defekttűrő abroncsok


Continental

A vezetés kényelme, az autó gyorsasága és csendes futása mellett újabban a környezetvédelem és a biztonság adnak komoly feladatot a gyártóknak. Vezérelv a biztonság és a kényelem, ezért kap egyre több prémiumautó defekttűrő abroncsot, ami amellett, hogy sérült kerékkel is lehetővé teszi a továbbhaladást, megkíméli a vezetőt attól, hogy az útszélén kelljen kereket cserélnie, elég, ha lassú tempóban haladva eléri a legközelebbi szervizt. A defekttűrő kerekek elengedhetetlen feltétele, hogy az autónak legyen gyári guminyomás-ellenőrző rendszere, a defektet ugyanis csak így, a nyomás hirtelen vagy lassú elvesztésének a mérésével tudja értelmezni a fedélzeti számítógép. A sofőrt rengeteg vesződségtől és kellemetlenségtől kíméli meg ez a technológia, aminek persze megvan az ára. 

Az autópiacon több defekttűrő megoldás is ismert. Az egyikben az abroncs középfalát egy acéllemez merevíti. Defekt esetén a lemez megtartja az autót, és 90 kilométer/órás sebességgel még legalább száz kilométert lehet közlekedni. Ilyen megoldás van például a Toyota RAV 4-es modellekben és a legtöbb BMW-ben. Kisebb, 5 milliméter alatti sérülésekre lehet jó az a fajta abroncs, amelynek a belsejét egyfajta ragacsos anyaggal kezelik, ami azonnal elzárja a beáramló levegő útját. Ez a technológia védi például a Volkswagen Passat CC modellek kerekét. Hasonló megoldásokkal egyébként a nem defekttűrő abroncsoknál is találkozhatunk. Egyre több autóból hagyják ki súlycsökkentési, illetve tárolóhely-bővítési szándékkal a pót-, illetve a vészkereket. Defekt esetén a sofőr egy palack habbal és egy kompresszorral tudja orvosolni a kellemetlen helyzetet. Itt is elmarad a kerékcsere, ám a sofőrnek részt kell vennie a probléma elhárításában. Befújja a szelepen keresztül a sérült gumiba a habot, ami eltömíti a lyukat, majd a kompresszor segítségével lehet felfújni a gumit (természetesen az oldalfal sérülései, illetve nagy vágások esetén ez a technológia nem alkalmazható). Az így kezelt kerékkel ezután lassan, de biztonságosan eljuthat az első szerelőhöz, ahol lecserélik a defektes gumit.

[[ Oldaltörés: Zöldebb kerekek ]]



A prémium fejlesztések másik fő irányvonalához, a környezet védelméhez tartozik a „zöld” gumiabroncsok megjelenése. A gyártók különleges anyagokkal és intelligens abroncsszerkezettel próbálják csökkenteni a gördülési ellenállást (lásd keretesünket). Az általunk megkérdezett abroncsforgalmazó cégek munkatársai sem hisznek teljesen abban, hogy a speciális keverék és minta révén decikkel lehet csökkenteni a 100 kilométerenkénti fogyasztást, de a gyárak különböző tesztekkel és statisztikákkal bizonyítják ezt. Az egyik német szakújság tesztjéből kiderült, hogy ha nem is mindegyik ökocimkével jelölt modell, de azért némelyik prémiumgumi valóban csökkentheti a fogyasztást. Az egyik gyártónál száz kilométerenként 0,3 decis megtakarítást mértek, ami 40 ezer kilométeres futás esetén, 300 forintos benzinárral számolva, 36 ezer forint és 280 kilogramm széndioxidot megtakarítását jelenti. Pont annyit, mint amennyibe egy gumi kerül, igaz maga az abroncs kétszer drágább, mint egy középkategóriás márka nem zöld terméke. 

Michelin

Csodák persze nincsenek, a nagyobb autók nehezebbek, nagyobb motort szerelnek beléjük, és ezáltal többet fogyasztanak. Persze amíg a fogyasztó maga dönti el, hogy megéri-e neki a környezetre kevésbé káros drága abroncsot szereltetnie a kocsijára, addig az EU által kisebb széndioxid-kibocsátásra ösztönzött gyártók olcsó, kiskategóriás személyautóira egyre többször húzzák fel a keskeny, alacsony gördülési ellenállású, speciális abroncsokat. A legkisebb modellek zöld változataira is, ahol mindent az alacsony kibocsátásnak vetettek alá, a legújabb fejlesztésű gumik kerülnek. Példa erre a BMW 1-es sorozata vagy a Volkswagen Polo BlueMotion és a Skoda Fabia Greenline, de ugyanilyen trükköt alkalmaz a Ford, az Opel és a Renault az Econetic, az Ecoflex, illetve az Eco2 modelljeiben is. 

Az elmúlt években már nem csak a gazdaságos - vagyis az olcsó, névtelen, legrosszabb esetben újrafutózott - abroncsokat keresik a vásárlók. A lapunk által megkérdezett piaci szakértők szerint ma már nem csupán az ár a meghatározó szempont, egyre többen vesznek minőségibb terméket. Az utóbbi években eladott új autóknál, az elkopott gumik későbbi lecserélésekor, sokszor ugyanolyat választanak a vevők, mint amilyennel vették az autót. Ezek pedig a legtöbbször minőségi, sőt prémiumgumik: Continental, Bridgestone, Pirelli vagy Michelin-termékek. A márkahűség a terepjárósok közt a legnagyobb, abban a kategóriában amelyben a legmagasabb a gumi ára. A prémium abroncsokkal, a jobb minőség miatt, még ennél is elégedettebbek a vásárlók. Információink szerint a prémium- vagy defekttűrő abroncsokat szinte mindig ugyanolyanra cserélik a fogyasztók. 

B. A.

További részletek a Prémium Autó Plusz 2009 szakmai kiadványban. Megvásárolható az újságárusoknál és megrendelhető a kiadónál.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!