szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

27 halott, több mint 3000 sérült, több százezer elgázolt állat – ilyen sötét mutatókkal zárta a tavalyi évet...

27 halott, több mint 3000 sérült, több százezer elgázolt állat – ilyen sötét mutatókkal zárta a tavalyi évet Németország a vadak által okozott közlekedési balesetek vonatkozásában.

Az AutoBild című szaklap jelentése szerint a tendencia megfékezésének érdekében a német autóklub (ADAC) a vadászszövetséggel (DJV) és a közlekedésbiztonsági hatósággal (DVR) karöltve különféle kísérleti szimulációkat bonyolított le. Ezek megdöbbentő eredményeket hoztak.



Kiderült például, hogy egy 60 kilométer/órás sebességgel elgázolt vadkan 3,5 tonnás, vagyis egy jól megtermett orrszarvú súlyának megfelelő erőhatást fejt ki, míg egy elgázolt szarvasbika esetében akár egy elefánt súlyának megfelelő is lehet a fellépő erőhatás. Tovább rontja a helyzetet, hogy a vadak által gazdagon lakott területeken rendkívül ritka, hogy valaki csak 60 kilométer/órával közlekedik, a sebesség az esetek túlnyomó többségében ennél lényegesen magasabb.

Az ADAC által lebonyolított töréstesztek legfőbb tanulsága az volt, hogy a vadak által okozott közlekedési balesetek esetében nem csupán maga az állat elgázolása a veszélyes, hanem a szembejövő forgalom. A 80 kilométer/órás sebességgel elgázolt mű-vaddisznócsorda esetében az utasok sértetlenek maradtak, az elkerülő manőver viszont minden esetben ütközéshez vezetett a szembejövő forgalommal.

A tapasztalatok alapján az ADAC ajánlásokat is tett: ha állatok keverednek az útra, hirtelen kormánymozdulat helyett az autós igyekezzen erősen fékezni, s ajánlatos a különféle elektronikus és más vadriasztó berendezések használata is. Legjobb megoldás az ilyen esetek megelőzése: közlekedjünk lassan, kissé balra tartva és kerüljük a távolsági fényszóró használatát, az ugyanis megzavarhatja az állatokat.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!