szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Eddig csak egy kis ízelítőt kaptunk a havazásból és a fagyból, de hamarosan minden reggel szembesülnünk a tél viszontagságaival, így nem árt feleleveníteni, hogy mire kell odafigyelni, amikor az autó volánja mögé ülünk, és útnak indulunk. A hvg.hu összegyűjtötte a legfontosabb tanácsokat.

Alaptétel, hogy a járművet nem érdemes, hanem muszáj felkészíteni a téli üzemre, s mivel a leghidegebb évszak már meteorológiailag is régen elkezdődött, aki még nem tett meg ezt, az máris elkésett. A fizika és a kémia törvényeivel lehet vitatkozni, de már milliószor bebizonyosodott, hogy nem érdemes: mivel 7 Celsiuk-fok alatt a nyári abroncsok ridegebbé válnak és elveszítik a tapadásukat, a téli gumik használata erősen javasolt, számos európai országban pedig egyenesen kötelező. Ugyanez igaz a hóláncra is: idehaza nem kötelező, de sokszor kerülhetünk olyan helyzetbe, amikor a használata elengedhetetlenül fontos.

A téli felkészítés során és később is rendszeresen ellenőrizzük az abroncsok nyomását: szakemberek tanácsai szerint az a legideálisabb, ha a téli gumik nyomása a nyári gumikhoz képest 0,2 barral nagyobb. A hűtőfolyadék-tartálya legyen megfelelően feltöltve fagyálló folyadékkal, ellenőrizzük a szivárgást és gondoskodjunk arról is, hogy az ablakmosó-tartályba jó minőségű, téli üzemre szánt folyadék kerüljön és ne feledkezzünk meg az ablaktörlő-lapátok állapotának rendszeres ellenőrzéséről sem.

www.focus.de

Reggelente közvetlenül az indulás előtt se sajnáljunk néhány percet az autótól: ellenőrizzük az akkumulátort, tisztítsuk meg alaposan a szélvédőt, az ablakokat és a lámpákat. Amennyiben az autó nem garázsban állt, érdemes letisztítani a tetejét is: az oda tapadt hó, jég fékezés esetén a szélvédőre csúszva kellemetlen, balesetveszélyes helyzetekhez vezethet. Célszerű jégoldót használni, ebből egyébként is érdemes a téli időszakban egy flakonnyit tartani a járműben, mert bármikor jól jöhet.

Az első indításnál szem előtt kell tartani, hogy amennyiben a motor öt másodperc alatt nem indul el, fokozódik az igénybevétel. Ha nem indul azonnal az autó, a következő indítás előtt legalább fél percet várjunk. Ha az önindító erős igénybevételnek van kitéve, el nem égetett üzemanyag kerülhet a katalizátorba, ami károsíthatja a kipufogórendszert. A gázüzemű motorok benzinnel indulnak: mivel a porlasztó a befagyás veszélyének van kitéve, a hűtővíznek legalább 50 fokosnak kell lennie, míg újra gázos üzemmódba lehet kapcsolni, így alacsony kinti hőmérséklet esetén ez csak egy rövidebb táv megtétele után ajánlatos.

Aki megfelelő fagyállót használ, nem érheti meglepetés, ha viszont nem, a hűtővíz és a vízpumpa befagyhat, ami a motor károsodásához vezethet. Ne felejtsük el, hogy a magas fordulatszám rendkívül ártalmas a hideg motornak: a görgők és a kenőfelületek röviddel az indulás után még nem eléggé olajozottak, ezért nagyobb a kopásveszély. Fontos jótanács, azoknak, akik rendszeresen rövid távokon autóznak, hogy érdemes gyakrabban cserélni az olajat.

Rendkívül hasznos, ha már a téli időszak kezdetén egy kisebb túlélőcsomagot is bekészítünk az autóba: elemlámpa tartalék elemmel, autós mobiltöltő, olló, sebtapasz, törölköző, némi rágcsálnivaló és innivaló mindig jól jön, ha esetleg egy baleset vagy az erős havazás miatt hosszan kell várakozni az autóban. Szintén hasznos lehet egy kisebb méretű lapát, s egy zsákban némi homok: elakadás esetén mindkettő komoly segítséget jelenthet. Télen az üzemanyaggal sincs értelme spórolni, érdemes jelentősebb mennyiséggel, legalább féltankkal útnak indulni a nem túl hosszú utakra is: ha esetleg az úton ragad, nem kell takarékoskodnia, így a hidegnek sem lesz kitéve.

Ha elindultunk, soha, egyetlen pillanatra se felejtsük el, hogy télen sokkal több a kockázati tényező, ezért úgy kell vezetni, mintha tojásokon lépdelnénk. Mindig tartsunk a szokásosnál nagyobb, akár háromszoros követési távolságot, bánjunk óvatosan a gázpedállal, fékezzünk és kormányozzunk különösen finoman: ezzel csökkenthető a megcsúszás veszélye. Havas, jeges felületen a fékút akár tízszer hosszabb is lehet a szokásosnál, az ABS pedig nem véd meg: nem a féktáv csökkentését, hanem az irányítás megtartását segíti.

Célszerű magasabb sebességi fokozatban haladni, mert így kisebb a kerekek kipörgésének veszélye. Ha mégis bekövetkezik a megcsúszás, a korrigálást gázelvétellel, a kuplung kiengedésével és finom kormánymozdulatokkal kell megpróbálni. Ha az autó hátulja megcsúszik és túlkormányzottság lép fel, a csúszás irányába fordítsuk a kormányt.

Sok bosszúságtól kímélheti meg az autóst a gondos útvonaltervezés is: ha hosszabb útra indulunk, érdemes kerülni a mellékutakat, mert a főútvonalak, autópályák mindig tisztábbak, havazás esetén hamarabb válnak járhatóvá, így jelentősen csökken a balesetek és az elakadás veszélye.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!