szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Rá sem lehet majd ismerni Budapest belvárosának legforgalmasabb részére. Kérdés, hogy a felújítások alatt az autósok merre kerüljenek?

Másfél évre tervezett totális átalakuláson megy keresztül a Ferenciek tere, a belvárosi közlekedés centruma. Részben megszűnik az aluljáró, átalakul szinte teljesen a felszíni közlekedés.

A nagyobb méretért kattintson a képre!
belvarosujfoutcaja.hu

A munkálatok elvileg a héten indulnak, de hogy pontosan mikor, azt nem tudták megmondani a hvg.hu-nak a beruházás illetékes sajtóosztályán. A konkrét lezárásokra vonatkozóan viszont megkaptuk a kiviteli tervekhez kapcsolódó forgalmi változásokat is tartalmazó dokumentációt. Íme, a környéket érintő szabályozási, átalakítási terv - kis magyarázattal.

A körök a jelzőlámpákat jelölik. A szürke mintázat a sétáló utcákat jelöli. A vörös nyilak jelzik a forgalmirend-változásokat. A „P” - a parkolók helye. Kattintson a nagyobb mérethez!

Hogy a helyzet valamennyire értelmezhető legyen, megkérdeztük a taxisokat is, ők hogy látják, merre fognak kerülni. Erre azt a választ kaptuk, hogy a beruházás részleteiről őket nem tájékoztatták, az első napokra ennek fényében káoszt várnak. Ám ehhez megnyugtatásul hozzátették, hogy a Margit híd felújítását is túlélték az autósok, és most is így lesz. Igaz, annak ott volt a kiváltására az Árpád híd.

A Március 15. téri felújítás esetében azonban a Széchenyi Lánchíd és a Szabadság híd, mivel egysávosak, nem jelentenek segítséget – vélik a taxisok. A Petőfi híd pedig szerintük rosszul van programozva, a lehajtások környéke mindig dugós. Az egyébként az első alternatívaként szóba jöhető Kiskörúton szerintük jelenleg jól vannak beállítva a lámpák a forgalomhoz mérten, csak éppen az út nem bír el több autót. A taxisok egyöntetűen úgy látják, hogy ilyen volumenű átrendezéssel meg kellett volna várni a 4-es metró még oly távolinak tűnő indulását.

bkk.hu

Az átalakítást követően az Erzsébet híd pesti hídfőjénél jelzőlámpás csomópont és felszíni gyalogátkelőhely lesz. Egyúttal a Március 15. tér forgalmi rendjének megváltoztatásával lehetőség nyílik a Ferenciek téri Y-aluljáró lezárására. A Buda irányából érkező autóbuszok a középső sávba helyezett buszsávban közlekednek majd, így a rakpart irányába lekanyarodó járműveket nem akadályozzák. A Ferenciek terén középén létesül autóbuszperon a Budáról Pest felé haladók számára. A Ferenciek terétől az Astoria irányába a ferences templom vonalától az autóbuszok ismét a szélső forgalmi sávban közlekednek. A Szép utcánál és a Semmelweis utcánál található gyalogátkelőhelyek pedig egyesítésre kerülnek a volt Úttörő Áruház előtt. Érdekes részlet, hogy a Budai alsó-rakpart déli része felől érkezők is felhajthatnak majd a hídra, a jelenlegi a Mátyás pincénél lévő buszmegállók helyén elhaladva.

Mindenesetre az „Ország főutcájának” elkeresztelt beruházás kapcsán több szervezet (Levegő Munkacsoport, a Magyar Közlekedési Klub, a Szeretem Budapestet Mozgalom és a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület) hivatalosan is jelezett hiányosságokat. Kérték a BKK-t, hogy az építkezés után ne állítsák vissza a kétszer két sávos autóforgalmat, a Ferenciek tere és a Kossuth Lajos utca teljes hosszában kerüljön középre mindkét buszsáv, és létesüljön mindkét oldalon kerékpársáv. Úgy látják, ha ezekre nem kerül időben sok, akkor hosszú időre lekerülne a napirendről, mivel az ötéves változtatási tilalom érvényes erre a beruházásra is.

Rogán Antal, az V. kerület polgármestere a projekt korábbi sajtótájékoztatóján elmondta, a Ferenciek tere átalakítása, valamint több más belvárosi fejlesztés 3-3 milliárd forint értékű, a Kossuth tér rekonstrukciója 10 milliárd forintot meghaladó beruházás. A tervek között szerepel a Széchenyi tér és a 2-es villamos pályájának felújítása is, ami további 5-20 milliárd forint lehet. Hivatalosan a munkálatokkal 2014. március 15-ig kell végezni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!