szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

Mintegy hat kilométeres kamionsor alakult ki a nagylaki közúti határátkelő romániai oldalán hétfő délután a magyarországi használatarányos útdíj bevezetése miatt - közölte a román Mediafax hírügynökség.

Az országúton veszteglő, magyarországi belépésre várakozó kamionok miatt a nagylaki (Nadlac) határátkelő felé vezető DN7 jelzésű úton egyetlen sávon, váltakozó irányban zajlik a közlekedés. A román közúti és határrendőrség járőröket mozgósított az Arad és a nagylaki határátkelő közötti útszakaszon.

Az Arad megyei határrendőrség sajtóközleménye szerint a magyar útdíjkifizetés szabályozásának változása miatt hétfőn megnőtt a 3,5 tonnánál nehezebb járművek várakozási ideje a román-magyar határátkelőhelyeken. 

A román határrendőrség felkérte a magyar határrendészeti hatóságokat, hogy hozzák meg a szükséges intézkedéseket a kamionok várakozási idejének csökkentése, "a folyamatos és civilizált ellenőrzés" biztosítása érdekében - olvasható a Mediafax által idézett közleményben.

Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) üzemszünetet rendelt el hétfőn 7.30 és 10 óra között, így a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépjárművek díjmentesen használhatták a teljes díjköteles úthálózatot.

Az ÁAK, az elektronikus útdíjrendszer, a HU-GO üzemeltetője a rendszer leállítását nem indokolta, a törvény végrehajtásáról szóló kormányrendeletre hivatkozott, amelynek alapján 10 óráig a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépjárművek díjmentesen használhatják az úthálózatot.

Az elektronikus útdíj informatikai rendszerét hétfő hajnalban túlterheléses támadások érték, ezért hajnalban 1 és 3 óra között szintén üzemszünetet rendelt el az ÁAK.

Kibédi-Varga Lajos, az e-útdíj szakmai projektszóvivője Budapesten az ÁAK sajtótájékoztatóján azonban közölte, az Állami Autópálya Kezelő központjában dolgozó stáb a műszaki-informatikai, ügyfélkezelési, kommunikációs kollégák bevonásával folyamatosan irányítja és kezeli az 1500 értékesítési pont rendszerbe illeszkedését, figyelembe véve az aktuális történéseket. A visszajelzések alapján éjfél óta forgalmi zavart okozó körülményt nem tapasztaltak. Hozzátette: az indulás után informatikusaik túlterheléses támadást észleltek, amiről azonnal értesítették a sajtó munkatársait.

Az ügyfelek adatainak védelme és biztonsága úgy kívánta, hogy üzemszünetet rendeljenek el addig, ameddig informatikusaik meg nem győződnek a műszaki-informatikai háttér biztonságáról. Ha beigazolódik, hogy szándékos informatikai támadást intéztek a hálózat ellen, az illetékes hatóságok mindent meg fognak tenni annak érdekében, hogy az elkövetőket megtalálják és felelősségre vonják - közölte a projektszóvivő.

Kibédi-Varga Lajos elmondta: július 1-jén Magyarországon elindult a megtett úttal arányos elektronikus útdíjfizetési rendszer, az új rendszerben a 3,5 tonnát meghaladó, megengedett össztömegű tehergépjárművek után kell fizetni e-útdíjat.

Kifejtette: a rendszer üzembiztos működése miatt, hogy elkerüljék a kialakuló forgalmi torlódásokat, valamint biztosított legyen a kamionforgalom egyenletes áramlása, üzemszünetet rendeltek el július 1-jén 1.00 órától 3.00 óráig, és ezután 7.30-tól 10 óráig. Ez idő alatt a kamionosok folyamatos tájékoztatást kaptak az ÁAK Zrt. helyszínen tartózkodó munkatársaitól, valamint a rendőrségtől.  A szóvivő közölte: nem áll fenn olyan műszaki-informatikai probléma, amely a rendszer zavartalan működését befolyásolná, az ÁAK honlapján 9 nyelven adnak folyamatos tájékoztatást a rendszer használatáról, a díjfizetési lehetőségekről.

Arról is szólt, hogy a rendszer kialakításakor áttekintették az eddigi európai bevezetések tapasztalatait, amelyek sok esetben eléggé elszomorító képet mutattak. Elmondta, hogy volt olyan ország, ahol az indulás pillanatában egyáltalán nem működött a regisztrációs folyamat, és akár fél évvel is el kellett halasztani a rendszer eredetileg tervezett indítását. 

A nemzetközi példák alapján elmondható, hogy egy ilyen összetett rendszer indítása a zavartalan áruellátás biztosítása érdekében rugalmas hozzáállást, azonnali beavatkozást igényel. Az üzemszünetek ideje alatt az érintett tehergépjárművek díjmentesen használhatták az e-útdíj rendszer teljes, 6513 kilométer hosszú díjköteles úthálózatát - közölte Kibédi-Varga Lajos. Elmondta: a kérdéses határátkelőhelyeken nagyfokú együttműködést tapasztaltak, megnyugtató, hogy a tehergépjárművek vezetői türelmesek és megértőek, hiszen a hazai elektronikus díjfizetési rendszer bevezetését már Európa számos más országában megtapasztalhatták. 

"Ezúton is köszönjük a hazai fuvarozó érdekképviseletek, így az MKFE, a NiT, a FUVOSZ segítő szándékú együttműködését, építő jellegű észrevételeiket " - emelte ki. Hangsúlyozta: a HU-GO elektronikus útdíjszedési rendszer az első 16 óra működési tapasztalatai alapján képes arra, hogy megfeleljen az Európai Unió irányelveinek, és bevételeivel segítheti a hazai közúthálózat fejlesztését.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!