szerző:
hvg.hu

A modern autókba szerelt szenzorok és aktuátorok révén rengeteg baleset kerülhető el oly módon, hogy a kocsik óvatlan módon nem hagyják el a saját sávjukat.

Ideális esetben a sofőrök az általuk éppen használt sáv középső részén tartják a járművüket, leszámítva persze az olyan eseteket, amikor az aszfalt különböző részein található úthibákat kerülgetik. Azonban elég egy óvatlan mozdulat, és a jármű könnyen áttérhet a szemből jövők sávjába, vagy jobb oldalt letérhet az útról, és könnyen megtörténhet egy kisebb-nagyobb baleset.

Az ilyen és ehhez hasonló jellegű balesetek elkerülésére találták ki a sávelhagyással kapcsolatos automatikákat, amelyek őrangyalként vigyáznak az éppen a vezetés helyett például az evés-ivással foglalkozó, vagy éppen pillanatokra elalvó sofőrök és utasaik életére. Az első ilyen rendszert az amerikai Iteris fejlesztette ki, és hatalmas kamionokban debütált a közutakon. Ennek már közel két évtizede és a technológia azóta a személyautók piacán is széles körben elterjedt.

Az egyszerűbb rendszerek nem tesznek mást, mint jól hallható és látható jelzésekkel, illetve a kormány megrezegtetésével felhívják a sofőr figyelmét arra, hogy a jármű irányjelzés nélkül elhagyni készül a sávját, vagy pedig azon belül gyanúsan kóválygó mozgást végez.

©

A fejlettebb megoldások nem egyszerűen csak figyelmeztetik a sofőrt a – vélhetően nem szándékos – sávelhagyásra, hanem aktívan tesznek is annak érdekében, hogy az autó az általa éppen használt sávban maradjon. Az aktív sávtartó elektronikával felszerelt járművek apró kormánymozdulatok révén oldják meg, hogy a jármű figyelmetlenségből ne hagyja el a sávját.

A sávelhagyásra figyelmeztető, illetve sávtartó elektronikák régebben csak a drágább és jobban felszerelt autókban voltak elérhetők, mostanság viszont már az olcsóbb modellek esetében is a gyári alapfelszereltség részét képezik.

Egyrészt azért, mert a tömeggyártás terjedése miatt jelentősen olcsóbbá váltak, másrészt pedig azért, mert a töréstesztekben ma már csak olyan autók kaphatnak kiváló minősítést, melyekből nem hiányzik ez a biztonságtechnikai fejlesztés.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Erdőtűz miatt kiürítettek egy horvátországi fesztivált

Erdőtűz miatt kiürítettek egy horvátországi fesztivált

Több kalandpálya használatát is megtiltotta az ITM

Több kalandpálya használatát is megtiltotta az ITM

Porosenko tüntető hívei bejutottak az ukrán Állami Nyomozó Iroda épületébe

Porosenko tüntető hívei bejutottak az ukrán Állami Nyomozó Iroda épületébe

Lecserélik az Index vezérigazgatóját

Lecserélik az Index vezérigazgatóját

Didereghetnek éjszaka az alföldiek

Didereghetnek éjszaka az alföldiek

Holtan találtak egy idős nőt egy orvosi rendelő mosdójában

Holtan találtak egy idős nőt egy orvosi rendelő mosdójában