Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d8bd37b1-a20b-4d68-af24-75b79d4b9fd4","c_author":"HVG","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20250105_hvg-han-kang-gorog-leckek-regeny-konyv-irodalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8bd37b1-a20b-4d68-af24-75b79d4b9fd4.jpg","index":0,"item":"c2bb46f5-522d-45ec-a235-5ee9ad3040c3","keywords":null,"link":"/360/20250105_hvg-han-kang-gorog-leckek-regeny-konyv-irodalom","timestamp":"2025. január. 05. 16:00","title":"„Kevésen múlt, hogy meg se szülessél” – különös alaphelyzetből rugaszkodik el a Nobel-díjas Han Kang új regénye","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4b23185a-b5c0-4521-b409-484ba19c7f9b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A motoros riksa szigorú átvilágításon esett át, mielőtt beleült a miniszterelnök, aki városnézéssel tölti az idejét Indiában, a szállása pedig ötcsillagos hotelben van.","shortLead":"A motoros riksa szigorú átvilágításon esett át, mielőtt beleült a miniszterelnök, aki városnézéssel tölti az idejét...","id":"20250105_Ujabb-reszletek-Orban-rejtelyes-indiai-utjarol-tuktuk-konvoj-vitte-a-luxusszallodaba-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b23185a-b5c0-4521-b409-484ba19c7f9b.jpg","index":0,"item":"c66d5be4-396b-4326-a062-e14c39d0eb92","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_Ujabb-reszletek-Orban-rejtelyes-indiai-utjarol-tuktuk-konvoj-vitte-a-luxusszallodaba-ebx","timestamp":"2025. január. 05. 15:19","title":"Újabb részletek Orbán rejtélyes indiai útjáról: tuktuk-konvoj vitte a luxusszállodájába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"14f6c213-c913-4474-ad4e-50c0e5717047","c_author":"Tiszai Balázs","category":"360","description":"A magyar állami energiacég kivásárolja a német E.On-t Románia második legnagyobb gázcégéből. A helyi félelmek szerint, ha az üzlet lezárul, az MVM orosz gázzal fogja ellátni az ország háztartásainak csaknem felét, és ezzel nagyban erősödik Moszkva befolyása Bukarestben. A tranzakció 2025 első felében zárulhat, de még elkaszálhatják. Ennek az esélyét erősítheti az a sürgősségi rendelet, mellyel a román kormány megakadályozhatja a stratégiai fontosságú vállalatok “ellenséges” átvételét.","shortLead":"A magyar állami energiacég kivásárolja a német E.On-t Románia második legnagyobb gázcégéből. A helyi félelmek szerint...","id":"20250106_MVM-eon-Romania-gaz-energia-szolgaltato-Orban-Putyin-haztartas-felvasarlas-magyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14f6c213-c913-4474-ad4e-50c0e5717047.jpg","index":0,"item":"6065d788-2087-42f3-851b-d73632bc2716","keywords":null,"link":"/360/20250106_MVM-eon-Romania-gaz-energia-szolgaltato-Orban-Putyin-haztartas-felvasarlas-magyar","timestamp":"2025. január. 06. 09:30","title":"MVM-terjeszkedés Romániában: a helyiek szerint Orbán most tolja be az országba Putyin trójai falovát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3e64c2ef-5bd1-495f-b700-9fa229884bbd","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Nagyon kényes időszak ez most a pártja számára. ","shortLead":"Nagyon kényes időszak ez most a pártja számára. ","id":"20250106_Kanada-miniszterelnoke-Justin-Trudeau--hamarosan-bejelentheti-lemondasat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3e64c2ef-5bd1-495f-b700-9fa229884bbd.jpg","index":0,"item":"7385ac41-ff11-4e5a-a373-ce403a4eaa57","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_Kanada-miniszterelnoke-Justin-Trudeau--hamarosan-bejelentheti-lemondasat","timestamp":"2025. január. 06. 08:52","title":"Reuters: Kanada miniszterelnöke, Justin Trudeau hamarosan bejelentheti lemondását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bc03fa79-beb6-4e1d-b3b8-773b0932a7f5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A mesterséges intelligencia használata jól jöhet a kutatóknak, segítheti karriercéljaik beteljesedését. A tudomány egészére nézve viszont van egy negatív hatása.","shortLead":"A mesterséges intelligencia használata jól jöhet a kutatóknak, segítheti karriercéljaik beteljesedését. A tudomány...","id":"20250104_mesterseges-intelligencia-hasznalata-kutatasokban-pozitiv-negativ-hatasa-kutatok-tudomany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bc03fa79-beb6-4e1d-b3b8-773b0932a7f5.jpg","index":0,"item":"272afa40-d960-432b-b88d-b661d3063160","keywords":null,"link":"/tudomany/20250104_mesterseges-intelligencia-hasznalata-kutatasokban-pozitiv-negativ-hatasa-kutatok-tudomany","timestamp":"2025. január. 04. 16:03","title":"Sokat ad az egyes tudósoknak, de a tudománytól el is vesz valami nagyon fontosat az MI","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3bbad3cd-caf0-46b4-b857-eddee8f071c6","c_author":"HVG","category":"sport","description":"A spanyol szövetség és liga nem hosszabbította meg az idény további részére az FC Barcelona labdarúgócsapatának a tavaly nyáron megszerzett két játékosának, Dani Olmónak és Pau Victornak a regisztrációját. A pénzügyi gondokkal küzdő katalán klub még a sportdöntőbírósághoz fellebbezhet, de ha jogerőssé válik a mostani határozat, akkor mindkét futballista szabadon igazolhatóvá válik.","shortLead":"A spanyol szövetség és liga nem hosszabbította meg az idény további részére az FC Barcelona labdarúgócsapatának...","id":"20250104_Dani-Olmo-nem-lephet-palyara-a-Barcelona-szineiben-az-ideny-hatralevo-reszeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3bbad3cd-caf0-46b4-b857-eddee8f071c6.jpg","index":0,"item":"66348d26-abe4-4989-9af4-0e7687b94380","keywords":null,"link":"/sport/20250104_Dani-Olmo-nem-lephet-palyara-a-Barcelona-szineiben-az-ideny-hatralevo-reszeben","timestamp":"2025. január. 04. 15:22","title":"Dani Olmo nem léphet pályára a Barcelona színeiben az idény hátralévő részében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc061018-ef25-4c49-a409-289fb824c78a","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Tavaly a középhőmérséklet országosan 2,1 fokkal haladta meg az 1991-2020-as években mért átlagot.","shortLead":"Tavaly a középhőmérséklet országosan 2,1 fokkal haladta meg az 1991-2020-as években mért átlagot.","id":"20250105_2024-a-legmelegebb-ev-volt-1901-ota","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc061018-ef25-4c49-a409-289fb824c78a.jpg","index":0,"item":"65e3bc9a-7a47-4284-9291-133492e02f91","keywords":null,"link":"/tudomany/20250105_2024-a-legmelegebb-ev-volt-1901-ota","timestamp":"2025. január. 05. 11:33","title":"2024 a legmelegebb év volt 1901 óta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0794c66b-38ec-4172-8e1b-81d612103dcd","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Miután Nagy Márton és minisztériuma helyretette a sajtót, hogyan kell, úgymond, “megfelelő és körültekintő” módon értelmezni a KSH adatait, a Duma Aktuál sem akart lemaradni. Litkai Gergely helyre kis sorvezetőt rittyentett, hogy mindenki világosan lássa, mik a helyesen értelmezendő új mutatók és új szándékok. Azt is megláthatjuk, mi jut eszébe a ChatGPT-nek a magyar gazdaságról, ami – ez is kiderül – egy dologban nagyon hasonlít Kovács András Péterre.","shortLead":"Miután Nagy Márton és minisztériuma helyretette a sajtót, hogyan kell, úgymond, “megfelelő és körültekintő”...","id":"20250104_duma-aktual-gazdasagi-adatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0794c66b-38ec-4172-8e1b-81d612103dcd.jpg","index":0,"item":"d905c816-5454-4a6e-b960-395dfc8ca26b","keywords":null,"link":"/360/20250104_duma-aktual-gazdasagi-adatok","timestamp":"2025. január. 04. 19:30","title":"Nagy Márton nyomában – a Duma Aktuál útmutatója a sajtó számára, hogyan kell értelmezni a gazdasági adatokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hatodik lett a győri Széchenyi István Egyetem csapata a londoni üzemanyag-hatékonysági diákversenyen, amelyen közel harminc ország majd másfélszáz együttese szerepelt. Először rendezték a viadalt weybridge-i Mercedes-Benz Worldben, ahol a világ első, autóversenyzésre szánt pályáját is építették.
A boxutcában óriási a sürgés-forgás, a sátrak alatt próbálgatják, javítgatják az autókat, tesztelik a féket, forrasztanak, mérnek, tanakodnak. Vagy sorban állnak, hogy kijuthassanak az autóverseny-pályára, hogy kiderüljön, mire képesek a járgányok. Mások jönnek-mennek, hol egy alkatrészt kérve a rivális csapattól, vagy épp kávét, frissítőt hozva a tikkadt társaknak. A hangulat olyan, mint egy autóversenyen, csak épp ezúttal nem a gyorsaság, hanem a hatékonyság számít. A Shell Eco-marathon hatékonysági- és innovációs diákversenyén ugyanis az győz a különféle kategóriákban, akinek az autója egy liter üzemanyagból vagy 1 kilowattóra energiából a lehető legnagyobb távolságot tudja megtenni.
Flickr/Shell Eco-marathon
Az idei, pénteken véget ért versenyt a London egyik külvárosában, Weybridge-ben lévő Mercedes-Benz Worldben rendezték. A Shell által évente megszervezett megméretés célja, hogy a főként műszaki területen tanuló vagy az autózás iránt érdeklődő egyetemistákat és középiskolásokat új, a hatékonyságot segítő megoldásokra ösztönözze. Olyan járművet tervezzenek és építsenek, amelyek az energiafelhasználás határait feszegetik. Az idén nemcsak Európából, de Ázsiából, az USA-ból, sőt a Közel-Keletről is érkeztek csapatok. Magyarországot három résztvevő képviselte: a győri Széchenyi Egyetemről a SZEnergy Team, a Szegedi Tudományegyetemről a STECO Team és a kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola Kandó Electric csapata.
Két alapkategóriában lehetett indulni, az egyik a városi, a másik az úgynevezett prototípus osztály. Az előzőnél előírás például a négy kerék, a lámpa, az index, az ablaktörlő. A másik inkább hasonlít versenyautóra – általában három kerékkel –, és főként csepp alakú, amelyben a vezető szinte fekszik. Maga a verseny három napon át tart, minden csapat négyszer próbálkozhat, és minden egyes alkalommal 11 kört kell megtenni 39 percen belül. A 4 futam közül a legjobbat veszik figyelembe. Az átlagsebesség nem lehet kisebb az óránkénti 25 kilométernél. Ez utóbbi szabály azért fontos, mert a küzdelem során a műszaki innovációk és a karosszéria kialakítása mellett nagyon nagy szerepet játszik a stratégia. A sofőrök ugyanis úgy próbálnak meg minél nagyobb távot megtenni, hogy a motort többször is leállítják – például a pálya lejtős részén –, és újraindítják. Az sem mindegy, hogy ki mikor tud a pályára kijutni, mivel bár korlátozva van a körön egyszerre kint lévő autók száma, ha zsúfolt a menet, a lassúbb járművek akadályozhatják a gyorsabbakat. Mind a városi, mind a prototípus koncepción belül három-három alkategória van, a meghajtás lehet belső égésű motorral, hidrogénnel és akkumulátorral.
Flickr/Shell Eco-marathon
A győriek városi elektromos autója a 6. helyezést érte el, mégpedig 165 kilométer/kWh eredménnyel. Az első egy francia csapat lett 234 kilométerrel, míg a legrosszabb eredmény 45 kilométer volt. A SZEnergy Team eredménye azért is értékes, mert az utóbbi években elért remek helyezéseik után az idén teljesen új elektromos autóval érkeztek Londonba. A tervezés már másfél éve elkezdődött – mesélte Pusztai Zoltán, a csapat tagja, aki szerint még a verseny előtt sem értek igazán végére a fejlesztésnek. A Kandó Electric csapata az elektromos prototípus kategóriában 20. lett, ami azért is jó eredmény, mert egy feltehetően rossz szériából kapott hibás alkatrész miatt az autójuk csak a harmadik versenynapon, pénteken tudott a pályára kimenni. Ugyanebben a kategóriában hét hellyel mögöttük, a 27-ként végzett a szegediek STECO csapata. Ebben a kategóriában 36 csapat tudott érvényes eredményt produkálni. Már a helyezés elérése is tiszteletre méltó, hiszen számos csapat nem tudott érvényes versenyeredményt produkálni, vagy műszaki okok miatt, vagy mert nem sikerült betartani valamelyik szabályt.
Flickr/Shell Eco-marathon
A megméretés 1939-ig nyúlik vissza, amikor a Shell munkatársai versenyt hirdettek, ki tud a legmesszebb eljutni ugyanannyi üzemanyaggal. Az első Shell Eco-marathont 1985-ben Franciaországban rendezték, majd Németországban, 2012-től 2015-ig pedig Rotterdamban. Utána London lett a házigazda, három alkalommal a Queen Elizabeth Olimpiai Park körül zajlott a verseny. A Mercedes-Benz World is méltó helyszín, ahol a múlt és a jövő találkozott. Itt épült fel ugyanis 1907-ben a világ első, kifejezetten autóversenyzésre szánt pályája, amelynek a burkolatát az egyik oldalon meg is hagyták. Mellette fut a tesztpálya, ahol a diákok versenyeztek. A Mercedes-Benz World múzeumszerű épületében pedig az egyik liftajtón lévő felirat arra is emlékeztet, hogy senki nem tett többet a világon az autók biztonságáért, mint Barényi Béla, aki a Mercedes-Benz mérnökeként dolgozott 1939 és 1972 között. Az apai ágon magyar származású osztrák mérnök dolgozta ki az autók passzív biztonságvédelmének az elvét, illetve több konkrét elemét. Így például a gyűrődési zónát, vagy a nem deformálódó utasteret.
Flickr/Shell Eco-marathon
A Shell Eco-marathon versenyen is sokat adnak a biztonságra, például a sofőrnek minden autóból tudni kell 8 másodperc alatt kijutni. A brit-holland olajtársaság egyébként közvetlenül egyetlen csapatot sem támogat, de az idén azzal segített, hogy vállalta minden szereplő autójának a ki- és a hazaszállítását. De mint minden motorsportnál, itt is sokat nyom a latba, hogy a csapatok mekkora szponzori támogatást tudnak szerezni. Nem minden azonban a pénz, a magyar csapatoknál mindig is sokat jelentett a saját erőfeszítés, az innováció, a lelkesedés és a csapatszellem.