szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Jövő év elejétől a 95-ös benzinben megduplázzák a biokomponens arányát. Mivel nem minden autó alkalmas ennek az üzemanyag fajtának a használatára, érdemes ellenőrizni, hogy a járművünk üzemanyagrendszerét nem károsítja-e az újfajta benzin.

Fontos tudni, hogy jelenleg is van etanol a benzinben, a kútoszlopon a 95-ös benzin esetében erre utal is a kiegészítő jelölés:

E5 : benzin, amelynek alkoholtartalma 5 százalák etanol,

E10 : 10 százalékos etanolos alkohol tartalmú benzin.

Egy kormányrendelet szerint azonban jövő év január elsejétől, már csak E10-es lehet a 95-ös üzemanyag is.

A legnagyobb probléma az újfajta üzemanyaggal, hogy sok olyan jármű lehet, amelynél az üzemanyagrendszert még nem alkoholtűrő anyagból gyártották, az újfajta üzemanyagtól néhány hónap alatt megnyúlnak és elveszítik tömítőképességüket, más esetekben megkeményednek, rideggé válnak és eltörnek – írtuk a napokban megjelent cikkünkben.

Mindenképpen érdemes online adatbázisban rákeresni, hogy a jármű alkalmas-e az E10-es benzinüzemre is. Ilyen például ez a német nyelvű kereső, amely elég logikusan követhető. (Bár a keresőt elvileg a német bioetanol szövetség üzemelteti, akik azt írják, az adataik a gyártóktól származnak, az egyes eredmények csak tájékoztatnak, hivatalos és bizonyító erejűnek vélhetően nem tekinthetők. A konkrét autóra vonatkozó megfelelést azt tanácsoljuk, mindenki az adott alvázsszám alapján kérdezze meg szakszerviztől, vagy márkaimportőrtől.)

A rendszer konkrétan rákérdez évjáratra vagy motortípusra. Így csak példaként: az adatbázis alapján egy 1992 előtti Ford Fiesta nem alkalmas még az E10-re, vagy hogy konkrét motortípust említsünk, a Skoda Octavia I-esből az 1.8 literes (AUQ motorkódú) változatok, amelyeket 1996-2000 között építettek a kocsikba, nem bírják az új benzint.

A kereső a képre kattintva megnyílik.
https://www.e10tanken.de/

Akik már temetnék régi autójukat, azok jó, ha tudják, hogy az E10-es kötelezettség csak a 95-ös oktánszámú üzemanyagokra vonatkozik, más oktánszámú benzinre nem.

Érdemes pontosan tájékozódni tankolásnál arról, hogy az egyes kutaknál ténylegesen melyik üzemanyag E10-es, mert például a Shell FuelSave 95 és a Shell V-Power95 fog E10-et tartalmazni, a Shell V-Power Racing 100 „prémium” üzemanyag marad E5-ös – írja tájékoztatójában a Shell.

Összességében az üvegházhatást okozó gázok szempontjából valóban elég nagy súllyal bír a bioetanollal dúsítás, mert összehasonlítva egységnyi normál benzinnel akár 73 százalékkal kevesebb CO2-t eredményez. Ez akár 128 g üvegházhatású szén-dioxid (CO2) megtakarítást jelent egy liter 95-ös tisztán fosszilis benzinhez képest.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!