szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A rendszer egyelőre inkább udvarias felügyelő lesz, mint szigorú szabályozó.

Jövő év közepétől minden új típusú, majd 2024-től minden új autóban kötelező lesz Európában az Intelligens Sebesség Asszisztens (ISA) beszerelése. Ezek a rendszerek a tervek szerint biztonságosabbá teszik az utakat azáltal, hogy akusztikus és vibrációs jelzést adnak a járművezetőknek a gázpedálon keresztül, ha a sofőr túllépi a megengedett sebességet. Az iparági gyártók most leginkább azon dolgoznak, hogy a szükséges rendszereik megfeleljenek az új követelménynek.

HERE

Az unió által elfogadott rendszer alapvetően a kötelező GPS-jeladó, illetve az autókban lévő kamerák által felismert, a közúti jelzéseken lévő adatok alapján fog működni. Ugyanakkor ez korántsem elég a teljesen megbízható működéshez például egy behavazott tábla esetén. Ezért az olyan nagy térképszolgáltatók, mint a Mercedes, a BMW és a VW-csoport közös térképcége a HERE saját adatbázissal is kiegészíti a rendszert, azoknál az autóknál, amelyek ezt használják. Ezek a helyalapú adatokat is használó adatbázisok, élő frissítéssel már az éppen aktuális sebességkorlátozásokra is figyelmeztetni tudják majd a járművezetőket.

Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) eredeti terve egyébként az volt, hogy minden új autóban olyan sebességkorlátozó rendszer legyen, ami konkrétan lassította volna az autókat. Az ETSC szerint az aktívan beavatkozó rendszerek 20 százalékkal csökkentették volna a halálos balesetek számát. Ez a rendszer is engedte volna ugyanakkor, ha sofőr jobban megnyomja a gázpedált, akkor azzal felülírja a korlátozást.

Végül egy sokkal enyhébb változat kerül bevezetésre, a rendszer a sebességhatár túllépésekor csak hangjelzést és rezgésjelzést ad, de nincs kötelező aktív korlátozás. Az ETSC szerint ennek a rendszernek nem sok értelme van. A hang öt másodpercig szólhat és maximum arra lesz jó, hogy idegesítse az autósokat és kikapcsolják – vélik a közlekedésbiztonsági tanácsban. Mindenesetre éppen emiatt az autógyártóknak gyűjteni kell az ilyen jellegű adatokat, milyen gyakran kapcsolják ki a jelzőrendszert, és két évvel a jogszabály hatálybalépése után a valós adatok alapján felülvizsgálják a hatékonyságát.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Mi az az ADAS, amit egyre több autónál emlegetnek?

Az autóbalesetek több mint 90 százalékát a vezetők figyelmetlensége okozza, amin nagyban lehet segíteni, ha az autókban olyan rendszerek vannak, amelyek időben figyelmeztetik a sofőröket.