szerző:
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A hétvégi FeHoVa kiállításon bárki közelről megismerkedhet a nemrégiben a hétszeres F1 világbajnok által is alaposan meghajtott Ineos Grenadier közel végleges változatával.

Miután a jó öreg Land Rover Defender 68 év után 2016-ban nyugdíjba vonult, az Ineos brit vegyipari vállalat első embere, Jim Ratcliffe úgy döntött, hogy épít egy hasonló keménykötésű terepjárót.

Az ötletet tett követte, a németországi székhelyű Ineos Automotive az osztrák Magna Steyr segítségével kifejlesztette a Grenadiert, és a „Gránátos" nemrégiben sorozatgyártásba is került – Franciaországban.

Az egykori Smart gyárban készül a vadonatúj típus
Ineos

A novemberben Lewis Hamilton által is kipróbált és azóta is népszerűsített járgány a február 9. és 12. között a Hungexpón megrendezett FeHoVa kiállításon bárki által megtekinthető.

A budapesti rendezvényen egy, már a sorozatgyártásból származó, de még nem teljesen végleges szoftvert futtató tesztautó vehető szemügyre. Mint megtudtuk, az első ügyfeles autók várhatóan márciusban érkeznek meg Magyarországra.

A 4,9 méter hosszú, 1,93 méter széles, 2,03 méter magas és 2,92 méter tengelytávolságú Grenadier 5 személyes személyautó változatának magyarországi alapára 32,7 millió forint, a 2-5 személyes haszonjármű kivitel pedig 28,7 millió forinttól indul.

Ez a jól felszerelt konkrét példány körülbelül 35 millió forintba kerül
László Ferenc
Többek közt létra és tetősátor is rendelhető
László Ferenc

Viszonyításképp, a hasonló méretű és általunk is alaposan letesztelt új Land Rover Defender 110 dízel alapmodellje 200 lóerővel 28,7 millió forinton nyit, a 249 lovas verzió minimum 30,9 millió forintba kerül, a 300 lóerős kivitelért pedig alaphangon 32,8 millió forintot kell fizetni. A 300 lovas benzines Defender 30,6 millió forinton nyit.

A stílusát illetően a Land Rover Defenderre, illetve a Mercedes G-osztályra emlékeztető, 17–18 colos kerekeken gördülő kocsiba német motorokat, konkrétan BMW erőforrásokat szerelnek bele. Amit egy a géptetőn elhelyezett plakett büszkén hirdet is.

László Ferenc
László Ferenc

A létraalvázas, merev tengelyes, tripla diffizáras és felezős terepjáró 3 literes 6 hengeres turbódízel motorja 249 lóerős teljesítményű, illetve 550 Nm nyomatékú, ami 9,9 másodperces 0–100-as szintidőt tesz lehetővé.

Az alapáron állandó összkerékhajtású és nyolcfokozatú ZF automata váltós Grenadier szintén 3 literes soros 6 hengeres turbós benzines erőforrása 286 lóerős, illetve 450 Nm-es produkciót ad elő, és álló helyzetből 8,6 másodperc alatt gyorsul fel 100-ra. A végsebesség mindkét esetben 160 km/h.

Kérdésünkre a hazai importőr munkatársai elmondták, hogy a lényegében azonos áron kínált két motorvariáns közül a dízel iránt mutatkozik nagyobb igény. A hazai rendelési mennyiséggel kapcsolatos kérdésünkre viszont nem kaptunk választ.

Ez a feláras 18 colos felni
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Munkagép

A szögletes vonalvezetésű, rengeteg kapcsolóval felvértezett műszerfalon abszolút érződik, hogy ezúttal nem a divat, hanem sokkal inkább a praktikum került fókuszba – az Ineos első autója egy igazi célszerszám, egy akár kesztyűben is kiválóan kezelhető munkagép.

A 26,4 centiméteres hasmagasságon és a 80 centiméteres gázlómélységen kívül említést érdemelnek többek közt a 35,5/28,2/36,1 fokos terepszögek, a 2,7 tonnás tömeg, illetve a 3,5 tonnás vontatóképesség. Opcionálisan BFGoodrich All-Terrain T/A KO2 terepgumi is rendelhető a 13,5 méteres fordulókörű kocsira.

A több mint 200 értékesítőhellyel és szervizponttal rendelkező márka termékeit Budapesten is meg lehet vásárolni, a szalon már elkészült, de az autók egyelőre még hiányoznak belőle. Az 1,8 kilométernyi kőkemény gyári teszten átesett Gránátosra 5 év kilométer korlátozás nélküli garanciát vállalnak.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Jön az elektromos és a hidrogénes verzió

A vállalat igen komoly tervekkel rendelkezik és az évtized végéig várhatóan három új modellt fog piacra dobni. Ezek közül egy kompakt elektromos terepjáró lesz az első, mely várhatóan Grenadier Sport néven fog bemutatkozni.

A 4,3 méteres hossza révén a rövid tengelytávú Defender 90 ligájában focizó újdonság hatótávja várhatóan 400 kilométer magasságában alakul majd.

Érkezik egy ugyanerre az elektromos platformra épülő másik új modell is, mely városi crossover kevésbé terepes külsővel és aszfalton jobb kezelhetőséggel fog rendelkezni.

Jön továbbá egy nagyméretű luxusmodell is, mely a Grenadier jelentősen módosított testvérmodelljének lesz tekinthető.

A platós verzió szeptember körül jön
Ineos

Végül, de nem utolsósorban említést érdemel a hamarosan piacra kerülő Grenadier pickup, illetve a Grenadier hidrogénnel üzemelő verziója, mely már közel áll a sorozatgyártáshoz, azonban a hidrogéntöltő infrastruktúra kezdetlegessége miatt az Ineos kivár a piacra dobásával. Az üzemanyagcellás terepjáró előreláthatólag 2027-ben kerülhet forgalomba.

Ennek a nagy nyomású hidrogénnel pár perc alatt feltölthető típusnak a kerekeit villanymotorok hajtják, a kipufogóján pedig víz csepeg ki.

Nincs benne olyan hatalmas és nehéz akkumulátor, mint a villanyautókban
Ineos

További képeink a normál Grenadierről:

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!