Tovább csökken a gázolaj piaci ára
A benzin ára nem változik pénteken.
A Független Benzinkutak Szövetségének elnöke az energiaárak letörésével számol.
Az egész napos szombati kormányülés közben jelentette be Gulyás Gergely, hogy nem nyúlnak semelyik árstophoz.
A Magyar Önkormányzatok Szövetsége szerint az ársapkával lehetne biztosítani, hogy a bölcsődék, óvodák, egészségügyi intézmények tovább tudjanak üzemelni. Tárgyalni szeretnének a kormánnyal egy nemzeti energiacsúcs keretében.
A vártnál óvatosabban próbálja megfékezni az energiaár-robbanást az Európai Unió. Ebben nem kis szerepe volt az Orbán-kormánynak, amely egy az egyben orosz narratívával házal: bármilyen áron meg kell venni az orosz gázt, különben Európa energia nélkül marad. Ursula von der Leyen mai beszédéből mindenesetre kiderült, hogy az Európai Bizottság nem mondana le a gázársapkáról.
Egy friss, belsős dokumentumban ez már nem szerepelt az energiaár-letörő intézkedések között. Továbbra is hangsúlyos maradt viszont a jól profitáló energiacégek megadóztatása.
Az ipari felhasználók terheinek csökkentésére is kidolgoznak egy megoldást.
24 éve nem látott szintre nőtt a magyar infláció; az EU vezetői előálltak az energiabiztonsági javaslataikkal, a magyar kormány pedig fűtési maximumot hirdetett meg; az uniós pénzekért cserébe még korrupcióellenes hatóságot is létrehozhatnak. Ez a hvg.hu heti gazdasági összefoglalója.
Az uniós tagállamokat meglepte az Európai Bizottság javaslata, amellyel sokan nem értenek egyet. A brüsszeli Politico értesülései szerint ezért pénteken komoly összecsapás várható az ársapka hívei és ellenfelei között az energiaügyekben illetékes miniszterek tanácskozásán.
Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke szerint a nagy láncok tehetik rá a kezüket a fehér kutak üzletére.
Megállapodtak pénteken a világ leggazdagabb országainak pénzügyminiszterei, hogy árplafont vezetnek be az orosz olajra. Hogy ez pontosan mekkora összeget jelent majd, a következő hetekben dőlhet el.
A gazdaságfejlesztési miniszter egy véleménycikkben írt az energiaválságról, egy uniós szintű megoldásra is javaslatot tett az árak elszabadulásának ellensúlyozására.
Az érdekvédelmi szervezet elnöke, Egri Gábor lapunknak azt mondta, hogy már 278 napja nincs megélhetésük.
Alapvetően a kínálati oldali problémák okozzák az áruhiányokat és az egyre gyorsuló inflációt, de egyáltalán nem segít, hogy a kormány az árstopokkal belebuherál a piaci önszabályozásba.
A magyar olajtársaság mindenkit arra kér, hogy maximum csak ötven litert tankoljon a kutakon, bár egyébként is ennyi a napi limit.
Hétfőn új korszakra ébredt az ország, elindult a rezsicsökkentés csökkentése - a lakosság izgul, az önkormányzatok pedig állami segítségért imádkoznak, mert most már egy az egyben a piaci áron kell megvenniük az energiát. Izgalmas a helyzet üzemanyagfronton is, egyre nő a benzinkutak kiszáradásának veszélye, és egyre kétségesebb, hogy októberig a nafta fején maradhat az ársapka. Ha már kiszáradás: sajnos az aszály nem enyhül, agrár-mentőcsomagot jelentett be a kormány, csak nem túl acélost. Aztán vízlépcsőket építenének a Tiszára a szárazság kezelésére, de az meg nem túl jó ötlet. Küldhetnék megint rendesen az oroszok a gázt az Északi Áramlat 1-en, de nem küldik. Kifutott a háború kezdete utáni első ukrán gabonahajó Odesszából. Nagy bajok vannak a műtrágyával. Ez a hvg.hu heti gazdasági összefoglalója.
Reagált az olajvállalat arra, hogy a kútjain tankolók jelzése szerint egy nap többször tankolva, másodjára már nem kaphatnak a kedvezményes, 480 forintos áron üzemanyagot, még akkor sem, ha összesen kevesebb, mint 50 litert tankoltak.
Többen panaszkodnak, hogy naponta csak egyszer tudnak tankolni 480 forintos, ársapkás üzemanyagot a Mol kútjainál, mennyiségtől függetlenül. A segédmotorosok, robogósok közben egyáltalán nem tankolhatnak rögzített árú benzint, mert járművüknek nincs forgalmija. Kerestük a Mol-t a magyarázatért.
Dübörög a fogyasztásunk, miközben a régió három jelentős olajfinomítója áll – egy tervezetten, kettő pedig baleset miatt. Az import jelenthetne megváltást, az azonban idehaza a nagykereskedelmi hatósági árazás miatt márciusban gyakorlatilag megszűnt, és a külföldi cégek továbbra sem érdekeltek az üzemanyag-behozatal újraélesztésében. De még ha azok is lennének, akkor sem mehetne minden flottul – erről az iszonyúan száraz nyár gondoskodott.
A taxisoknak legendásan jó lobbierejük van a politikai döntéshozóknál. Sokkal inkább ezzel és nem egy taxisblokád megismétlődésétől való félelemmel magyarázható az, amiért a kata és az üzemanyagársapka kivezetésénél is kivételezettek lettek a taxisok.