„Gyönyörű és egy igazi időkapszula” – a CNN felfedezte a Budaörsi Repülőteret

A CNN utazási rovatában egy helyszíni beszámolót tettek közzé tippekkel.

  • hvg.hu hvg.hu
„Gyönyörű és egy igazi időkapszula” – a CNN felfedezte a Budaörsi Repülőteret

„A Budaörsi Repülőtérre lépni olyan érzés, mintha egy időkapszulába lépnénk… Ez volt az ország első nemzetközi repülőtere, és 1937 óta folyamatosan üzemel. Most a füves reptér a kisgépek zümmögésétől hangos, hiszen naponta hobbipilóták, magángépek és helikopterek emelkednek az égbe” – kezdi leírását a CNN szerzője, Jennifer Walker, aki a reptér történetével folytatja cikkét.

Mint ismert, a tervpályázatot, amelyet az 1930-as évek elején írtak ki, ketten nyerték meg, Bierbauer Virgil és Králik László, az építkezés 1935-ben kezdődött. Míg sokáig a helyszín több szempontból is ideális volt, az 1950. május 1-jén megnyitott újjáépített ferihegyi repülőtér átvette a nemzetközi repülőtér és a budapesti légi forgalom központjának szerepét. A régi szép időkre emlékezve Walker nem felejti megemlíteni, hogy egykor itt volt Európa legnagyobb hangára, és hogy a Bauhaus-stílusban készült főépületet azóta ipari műemlékké nyilvánították.

„A lágy reggeli fény az üvegezett tetőn keresztülhatolva geometrikus árnyékokat vet a belső térre, amely közel 90 éve nagyrészt változatlan maradt. A tiszta vonalak, a kör alakú főcsarnok, az ívelt korlátok és az intuitív elrendezés (a járdaszegély melletti útlevél-ellenőrzővel és az esőtől védett gépkocsikiszállóval) a korszakra jellemző modernista funkcionális kialakítást tükrözik, és bepillantást engednek a repülőtér lenyűgöző múltjába” – írja.

Molnár Eszter, aki az elmúlt hat évben a repülőtér üzemeltetését irányította, a CNN újságírójának elmondta, hogy rengeteg magángép érkezik hozzájuk Németországból, Hollandiából, Franciaországból, Romániából, amelyek egy-két nap tartózkodás után hagyják el Budapestet.

A cikk szerint az egyik legfontosabb helyi cég a Fly-Coop, amelynek a flottája az 1990-es években mezőgazdasági gépekből állt, ám azóta teljes körű szolgáltatást nyújtó légi közlekedési céggé nőtte ki magát. Nekünk a cég neve onnan lehet ismerős, hogy 2016-ban az ő luxushelikopterükkel ugrott el egy vidéki lakodalomba Rogán Antal miniszter és családja, illetve hogy több állami megbízást is kaptak, és nem mellékesen a Fly-Coop tulajdonában lévő Aeroglobe Kft. nyerte el korábban a Budaörsi Repülőtér üzemeltetését.

Új taggal bővül a Rogánékat helikoptereztető családi cégcsoport

Jakab Ernő és fia immár féltucatnyi magyarországi és több külföldi bejegyzésű vállalkozással vesz részt a légibizniszben.

Ami a CNN ajánlóját illeti, számos, turistáknak szóló tipp mellett a cikkben szerepel az is, hogy a modern gépek mellett igazi veteránokat is találni itt, ezeket a Goldtimer Alapítvány, egy nonprofit szervezet tartja karban.

„Igen, az épület kicsit rosszabbul néz ki, de védelem alatt áll, és a restauráláshoz szakemberekre van szükség. De itt mindenki szenvedélyesen szereti a repülőgépeket, és mélyen elkötelezett a repülőtér iránt. Fontos, hogy a repülőtér életben maradjon, és mi csak azt szeretnénk látni, hogy megőrzik és használják, nem pedig hagyják omladozni” – nyilatkozta Molnár Eszter.

Mint írtuk, néhány nappal ezelőtt ismét repülőnapot tartottak a Budaörsi Repülőtéren, és miután felborított a szél egy LED-falat, három embert, köztük egy gyereket is kórházba kellett szállítani.