A Mol nem számít drasztikus üzemanyagár-változásra

A Mol Rt. várakozásai szerint a motorbenzin ára az év végéig nem változik drasztikusan, míg a gázolaj esetében elképzelhetőnek tart - részben a téli időszak miatt is - egy enyhe áremelkedést.

  • unknown unknown
A Mol nem számít drasztikus üzemanyagár-változásra
Ezt Horváth Ferenc, a társaság termékelőállítási és kereskedelmi divíziójának ügyvezető igazgatója közölte. Szerinte jövőre becslésük szerint talán alacsonyabbak lesznek a motorbenzin-árak, míg a gázolaj ára stagnálhat vagy kissé növekedhet.



Az idei év hátralévő időszakában és jövőre az elemzők magas kőolajárakkal számolnak: 2004 végére és jövő év elejére hordónként 45 dollárt, míg azt követően átlagosan 40 dollárt jeleznek előre.



Horváth azt mondta, hogy az idén folyamatosan emelkedő, jelenleg 50-55 dollár közötti hordónkénti olajárnak nem politikai, hanem gazdasági okai vannak. A termelés nem képes lépést tartani a kereslettel: elsősorban az Egyesült Államokban és Kínában nő jelentősen a felhasználás, miközben az olajtermelő országok kibocsátása alig emelkedik.



Ezen túlmenően problémát jelent az is, hogy jelentősen lecsökkent a finomítók szabad kapacitása, mivel korábban több ilyen létesítményt is bezártak minőségi és környezetvédelmi problémák miatt. Az ügyvezető igazgató elmondta, hogy a Mol az elmúlt években mintegy 150 milliárd forintot költött arra, hogy megfeleljen a szigorú környezetvédelmi előírásoknak és javítsa a termékei minőségét.



Horváth arról is beszélt, hogy a világ olajfelhasználása dinamikusan, éves szinten 130-150 millió tonnával emelkedik, ami 23 évvel ezelőtt fordult elő utoljára. Idén folyamatosan nőtt a feszültség a termelés és a felhasználás között, ami áremelkedést generált. Jelenleg már naponta 82 millió hordó kőolajat használnak fel a világon, ami jövőre az előrejelzések szerint 84 millió hordóra nőhet. A növekedés felét az egyesült államokbeli és a kínai keresletnövekedés okozza.



A Brent-típusú kőolaj hordónkénti csúcsára az utóbbi hónapok áremelkedési hulláma előtt 37,80 dollár volt, most pedig több mint 51 dollár. A mediterrán piaci motorbenzin tonnája korábban legfeljebb 408 dollárba került, most viszont 489 dollárba. Hasonló folyamat játszódott le a mediterrán típusú gázolaj esetében is, a tonnánkénti 378 dolláros ár 524 dollárra szökött fel.



A forint erősödése a dollárral szemben azzal az előnnyel járt, hogy a magyarországi üzemanyagárak nem emelkedtek olyan mértékben, mint ahogy azt a világpiaci jegyzésárak növekedése indokolta volna - tette hozzá.



Horváth szerint Magyarországon a magas üzemanyagárak fékezik a kereslet bővülését. A motorbenzin kereslete gyakorlatilag stagnál, míg a gázolaj esetében 3 százalék körüli, vagy ennél magasabb piacbővülés tapasztalható. Hozzátette: Magyarországon a gázolaj 85-90 százalékát üzleti céllal vásárolják, míg a benzin 55-60 százalékát az úgynevezett lakossági felhasználók tankolják autójukba.



"A magas kőolaj-, illetve üzemanyagárak több olajiparban érdekelt céget is arra késztetnek, hogy fejlesszék kitermelői-, illetve feldolgozó-kapacitásukat. Ez várhatóan már jövőre érzékelteti hatását a piaci árakra. (MTI)
Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Az idei aszályt az egész ország megszenvedheti, Orbánék nagy mentőöve pedig csak kivételezetteknek nyújthat reményt

Az idei aszályt az egész ország megszenvedheti, Orbánék nagy mentőöve pedig csak kivételezetteknek nyújthat reményt

A két évvel ezelőttinél is durvább aszály néz ki idén, az őszi vetés hamarabb ért be, a tavaszi kultúrák „nagyon rossz állapotban vannak”, ha nem jön eső, nagy terméskiesések lehetnek a kukoricában. A kormány most leginkább az öntözéssel kampányol az aszály ellen, kár, hogy ez a hazai termőterületek alig több mint 2 százalékán érhető el.