Miért veszélyes halogatni a digitalizációt? Cégvezetőként ezeket érdemes átgondolnia!
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Míg a meghirdetett Új egyensúly program kezdeti célja a költségvetési takarékosság és az igazságosabb teherviselés volt, az azóta hozott intézkedések leginkább csak a takarékossági célokat szolgálják - erről Ferge Zsuzsa akadémikus, a Szociális Szakmai Szövetség elnöke beszélt.
A szociológus problémának nevezte, hogy míg a meghirdetett Új egyensúly program kezdeti célja a költségvetési takarékosság és az igazságosabb teherviselés volt, amit a jobb helyzetűek nagyobb megadóztatásával, a rosszabb helyzetűek kompenzálásával célzott meg, az azóta hozott intézkedések leginkább csak takarékossági célokat szolgálnak, "törekvései között már nem evidens az igazságosság".
A szociológus arról is beszélt, hogy téves az a politikában megjelenő gondolkodás, amely az állami újraelosztás csökkentését szorgalmazza. "A nemzetközi és hazai tapasztalatok azt mutatják, hogy az erős állami jóléti rendszerek – magas adók ellenére - jobban szolgálják a gyors gazdasági növekedést és versenyképességet, mint a megcsonkított közszolgáltatások. A piac jótékony hatása a mai magyar szegénység csökkentésében nem várható: a gazdasági növekedés hozadéka eddig sem áradt szét a társadalom egészében " - jelentette ki.
Az akadémikus szerint a cél inkább a tisztességes adóztatás, adófizetés és a színvonalas közszolgáltatás megteremtése kellene, hogy legyen. Olyan közszolgáltatás, iskola, egészségügy megteremtése, amelyből nem kell kimenekülnie az embereknek. Ez leállítaná azt a folyamatot, amely során a jobb anyagi körülmények között élők - magasabb színvonalú közszolgáltatást választva - kiveszik gyereküket például az állami iskolából, elindítva a másik oldalon a gettósodás folyamatát. Ez az út az akadémikus szerint rövid távon ugyan többe kerül az államnak, hosszú távon azonban megtérül.
A konkrét intézkedések kapcsán elmondta, hogy a minimálbérre bejelentett vállalkozók járulékterheinek növelését jelentő intézkedés nem elég árnyalt. "Igaz, hogy az idetartozók fele hamis adatot vall be, a másik fele viszont olyan vergődő kisvállalkozó, aki nem lesz képes magát fenntartani" - állítja Ferge Zsuzsa. Az akadémikus szerint nem lenne szabad ezt a két csoportot egységesen kezelni. Mint mondta, a "vergődő" kényszervállalkozói réteg még a hangját sem tudja eléggé felemelni, mivel nincs hatékony érdekképviselete. Ferge Zsuzsa becslései szerint a jelenleg a minimálbért bevalló 400 ezer vállalkozó közül 150 ezerre tehető a kényszervállalkozók száma, akiket megterhel az intézkedés.
Az akadémikus a középső áfakulcs 15-ről 20 százalékra való emelése kapcsán elmondta, hogy az várhatóan valamivel jobban érinti majd a szegény családokat és a gyerekes családokat, mint a jómódúakat. Becslései szerint az áfakulcs emelése önmagában 1-2 százalékot von el havonta a jövedelmekből, de annak áttételes hatásával együtt érzékelhető növekedést vonhat maga után a fogyasztási kiadásokban.
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Javult a vállalkozások alkupozíciója: az árak konszolidálódtak, a kockázati prémiumok csökkentek, van verseny. Érdemes élni a lehetőségekkel.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.