Reformra váró nyugdíjrendszer

Pusztán járulékokból jó ideje finanszírozhatatlan a nyugdíjrendszer, s ez demográfiai okok mellett politikai beavatkozásokkal is magyarázható. Az összeomlás csak egy újabb reformmal kerülhető el, miközben nem túl rózsásak a magán-nyugdíjpénztári tagok kilátásai.

  • unknown unknown
Reformra váró nyugdíjrendszer

Pórul járhatnak azok, akik az 1998-tól indult nyugdíjreformot követően nem a tisztán társadalombiztosítási (tb), hanem a - tőkefedezeti második pillért is magában foglaló - vegyes nyugdíjrendszert választották, vagy pályakezdőként kötelezően erre kényszerültek. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) honlapján elérhető számítások szerint ugyanis kevesebb nyugdíjra számíthatnak, mint a majdani tisztán tb-nyugdíjasok.

Mára 2,5 millió tagja van a magánnyugdíjpénztáraknak, felhalmozott vagyonuk tavaly év végére 1128 milliárd forintra rúgott. A pénztári tagságot önkéntesen választók csökkenthetik időskori veszteségeiket, ha nyugdíjba vonulásukkor - feltéve, hogy ez 2013. január 1-je előtt lehetséges - visszalépnek a tb-rendszerbe. Ezt azonban csak azok tehetik meg, akiknek pénztári tagsága nem hosszabb tíz évnél, és pénztártól várható járadékuk kevesebb a tisztán tb-alapon számított nyugdíjuk negyedénél.

Politikai beavatkozásokkal is indokolható a magánpénztárból várható ellátás viszonylagos alacsony színvonala. 1998-2002 között például a jobboldali többségű parlament megfúrta azt a korábban elfogadott szabályt, hogy az egyének pénztári tagdíja 6 százalékról 8-ra nőjön (ez a különbözet ez idő alatt járulékként a tb-kasszát erősítette). A balliberális kormány viszont a méltányossági nyugdíjemeléssel, továbbá a 13. havi ellátás bevezetésével mélyítette a kétféle nyugdíj közötti eltérést.

A bajokat tetézi, hogy a pénztárak sem álltak a helyzet magaslatán. A Magyar Nemzeti Bank számításai szerint ugyanis a szektor 1998-2005 között mindössze 2,9-3 százalékos nettó reálhozamot ért el, részben a túl magas vagyonarányos költséghányad miatt, ez utóbbi a PSZÁF kimutatásai szerint évről évre csökkent, 2004-ben 2,54 százalék volt. A hozam "igen gyenge teljesítmény az előzetes elvárásokhoz, nemzetközi összehasonlításban, és aggasztó a jövőbeli nyugdíjak szempontjából is" - hangsúlyozta Hamecz István, a jegybank igazgatója egy múlt heti konferencián. Elvégre ennyit pénzügyi ismeretek nélkül is bárki képes produkálni, ami nem nagy dicsőség a szakma számára.

Többen a pénztárak óvatos befektetési politikájában (alacsony részvény- és ingatlanhányad) látják az alacsony hozamok okát. Matits Ágnes biztosításmatematikus közelmúltban megjelent tanulmányában emellett arra figyelmeztet, hogy a pénzügyi csoportokhoz tartozó pénztáraknál nem versenyeztetik a vagyonkezelőt, hanem a csoporton belül adják ki a munkát. Lukács Marianna, a Patika Egészségpénztár vezetője - aki részt vett az 1998-as nyugdíjreform kidolgozásában - pedig úgy véli, a magán-nyugdíjpénztári költségeket felsrófolja az is, hogy részben az itteni bevételekből finanszírozzák más intézmények (például önkéntes nyugdíjpénztár vagy egészségpénztár) kiadásait. Emiatt erősíteni kellene az átláthatóságot és az ellenőrzést: Szlovákiában például törvényben korlátozzák a tagdíj arányában vonható költséget. Beszédes, hogy 2004-ben az önkéntes pénztárak vagyonarányos díjterhelése 1,35 százalék volt, jóval alacsonyabb a magán-nyugdíjpénztárinál.


Katasztrofális helyzetek (Oldaltörés)


Nincsenek felkészülve a pénztárak a járadékszolgáltatásra sem, igaz, ez majd csak 2013-tól lesz esedékes. Az első pénztári tagoknál akkorra telik le ugyanis az a 15 év, ami úgynevezett felhalmozási időszakként feltétele a második pillérből folyósítható havi nyugdíjjárandóságnak (akinek pénztári tagsága rövidebb 15 évnél, egyösszegű kifizetést kap). Egyelőre azt sem tudni, hogy a pénztárak maguk folyósítják-e a tagok majdani nyugdíját, vagy pedig egy központi intézmény.

Katasztrofális helyzetben van a tb-nyugdíjrendszer is: évek óta nyilvánvaló, hogy az ellátásokra nem elegendő a járulékbevétel, a hiányt növeli a következő évek nyugdíjkorrekciója. Az idén például az összes nyugdíjkiadás több mint negyedét, 574 milliárd forintot a központi költségvetésből, adóforintokból kell finanszírozni. Kétségtelen, hogy ebből 241 milliárdot tesz ki a magánnyugdíjpénztárakba átlépők miatti járulékkiesés pótlása. Az adóforintokkal való kipótlást számos szakértő szerint a 13. havi nyugdíj, a túl korai nyugdíjba vonulás és a magas helyettesítési ráta kényszeríti ki. Ez utóbbi a nyugdíj és a nyugdíjazás előtti év nettó keresetének hányadosa, ami jelenleg átlagosan 80-90 százalék, szemben a két-három évvel ezelőtti és az EU legtöbb tagállamában szokásos 60-70 százalékkal. A magas helyettesítési rátát a 13. havi nyugdíj és az úgynevezett valorizáció okozza, nevezetesen az, hogy a nyugdíj alapjául szolgáló kereseteket felszorozzák az inflációval (leszámítva a nyugdíjazás előtti utolsó három évet).

Vannak, akik úgy vélik, hogy az "állami" nyugdíjhoz adott adótámogatás járna a magánnyugdíjpénztáraknak is. Ez azonban pénzügyileg kivitelezhetetlen. A Ratkó-korszak szülöttei a 2010-es években kezdenek tömegesen nyugdíjba vonulni, és a hosszabb távú prognózisok az egy munkavállalóra jutó idősek arányának növekedését jelzik, egyebek között már emiatt is elkerülhetetlen az újabb nyugdíjreform. Máris burjánzanak az ezzel kapcsolatos ötletek: a nyugdíjemelésnél fel kell hagyni például az úgynevezett svájci indexálással (ezt a lépést Európában Svájcon és Szlovénián kívül már minden ország megtette). Ez azt jelenti, hogy az ellátások növelését csak az inflációhoz kellene igazítani, ellentétben a jelenlegi gyakorlattal, amikor a nettó keresetek alakulását is figyelembe kell venni.

Elkerülhetetlen a jelenlegi 62 éves nyugdíjkorhatár növelése is, a 2007-2010 közötti évekre már elfogadott járulékcsökkentés visszavonása, sőt Hamecz szerint akár a járulékemelés is szükségessé válhat. Bokros Lajos expénzügyminiszter szerint a tisztán tb-nyugdíjrendszernek is önfinanszírozóvá kellene válnia. Emiatt egyebek mellett eltörölné a 13. havi nyugdíjat, ami "azért is jó, mert el lehet felejteni a 14. és a 15. havit is". A volt pénzügyér úgy véli, a második pillér versenyhátrányát nem többlettámogatással, hanem az első pillérre vonatkozó politikai ígéretek visszavonásával lehetne csökkenteni, illetve megszüntetni.

LOVAS JUDIT, MOLNÁR PATRÍCIA

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Mikor jó egy céges hitelajánlat?

Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.