szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) felkéri az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-t, hogy élve az opciós szerződésben rögzített jogával a többségi tulajdonában álló Kisalföld Autópálya (KA) Zrt.-t nevezze meg az M5-ös sztrádát üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt. 60 százalékára szóló opciós joga jogosultjaként.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) azzal is megbízta az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-t, utasítsa tulajdonosként a Kisalföld Autópályát (KA), hogy versenyeztetés útján szerezze meg az opciós jog érvényesítéséhez szükséges finanszírozási forrásokat. Ez az eljárás az opció lehívásának és az azt követő tervbe vett értékesítésnek átlátható, gyors és hatékony módja.
 
A GKM azután döntött így, hogy az ÁAK Zrt. részére, a jelenlegi finanszírozó bankkonzorcium válaszlevelében állami garancia biztosítása mellett vállalta a fennálló 900 millió eurós finanszírozás további biztosítását az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt. részére az opció lehívását követően.
 
A GKM közleménye kiemeli: az elmúlt hónapokban az erről folytatott tárgyalásokkal párhuzamosan több jelentős nemzetközi pénzintézet is jelezte, hogy kész állami garancia biztosítása nélkül is a tranzakció finanszírozására, köztük a jelenlegi konzorcium több tagja is.
 
A GKM 2007. február 28-án jelentette be azt a szándékát, hogy az ÁAK Zrt. - opciós jogával élve - 40 százalékos részesedése mellé vásárolja meg az M5-ös sztrádát üzemeltető AKA Zrt. 60 százalékát is, hogy így a társaság teljes egészében a birtokába kerüljön. A tranzakció kezdő lépéseként az ÁAK Zrt. jóváhagyást kérő levéllel kereste meg az AKA finanszírozói konzorciumának vezetőjét. A bankkonzorcium válaszlevelét az ÁAK először 2007. március közepéig, majd március végéig várta.
 
A GKM, mint az ÁAK Zrt. tulajdonosi jogainak gyakorlója, arról is döntött, hogy amint a százszázalékos üzletrész állami tulajdonba kerül, az AKA Zrt.-t nyílt pályázat útján értékesíteni kell annak érdekében, hogy az autópálya-üzemeltető piac többszereplőssé váljon, a verseny pedig jobb szolgáltatást hozzon a sztrádákat használók számára. A Kisalföld Autópálya Zrt. az ÁAK tulajdonában lévő társaság, amely az elmúlt években ugyan működött, de tényleges tevékenységet nem végzett.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Az NA teljes egészében átvállalja az ÁAK autópályaépítési hiteleit

A Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. teljes egészében átvállalja az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. idei autópályaépítéssel kapcsolatban felvett hiteleit - közölte Nagy Attila, az ÁAK vezérigazgatója hétfőn. Ennek technikájáról még folynak az egyeztetések, ám az bizonyos, hogy az ÁAK ez év végére hiteltartozás-mentes lesz.