szerző:
MTI

Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Zrt. igazgatósága a tervek szerint e heti ülésén foglalkozik a Budapest Airport tulajdonosváltásával: a BAA helyébe a német Hochtief léphet, a KVI hozzájárulását követően.

Oravecz Péter az ÁPV Zrt. kommunikációs igazgatója elmondta, hogy az igazgatóságnak e héten terjesztik elő a javaslatot. Amennyiben a konzorcium minden ezzel kapcsolatos iratot, dokumentumot a megfelelő formában az ÁPV Zrt. rendelkezésére bocsát, akkor a javaslat napirendre kerülhet – mondta. A tranzakciót jóváhagyó döntéshez a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI) hozzájárulása is szükséges. Az ügyletre az Európai Bizottság már rábólintott.

Oravecz Péter az új tulajdonost nem nevezte meg, de nyílt titok, hogy a spanyol Ferrovial tulajdonába került BAA a német Hochtief vezette konzorciummal tárgyalt a Budapest Airport átadásáról.

A magyar privatizáció történetében ez volt az eddigi legnagyobb értékű egyszeri privatizációs tranzakció. A BAA International Ltd. 464,56 milliárd forintért vette meg 2005 decemberében a Budapest Airport Zrt. részvényeinek 75 százalék mínusz egy szavazat tulajdoni hányadát, a 75 évre szóló vagyonkezelési jogokat és az üzemeléshez szükséges kincstári eszközöket. Ezeket a vagyonelemeket 2005 nyarán egy független vagyonértékelő 110 milliárd forintra becsülte. A rekordáron túl a tulajdonos a vagyonkezelés 75 éve alatt az éves bevétel 0,5 százalékát, de minimum 750 ezer eurót fizet meg a KVI -nek.

A BA 2005 júniusában indult privatizációs tenderén 11 induló volt, végül három befektetői csoport – köztük a Hochtief vezette konzorcium – tett kötelező érvényű ajánlatot. Akkor a Hochtief a másodikként végzett a pályázaton, 406 milliárd forintos ajánlati árral. Azóta a BA értékesítette a földi kiszolgálási üzletágát a török Celebi GH-nak, 39 millió euróért.

Az ÁPV Zrt. korábban egyértelművé tette: csak akkor hagyható jóvá a tranzakció, ha az új tulajdonos a BAA valamennyi kötelezettségét átvállalja. A tranzakciós szerződésben a BAA 260,6 millió euró fejlesztést és beruházást vállalt 2011-ig, ennek nem teljesítése esetén kötbért kell fizetnie. Erre – a vagyonkezelői szerződés szerint – 75 millió euró bankgaranciát kellett letennie a vevőnek.

A földi kiszolgálókat tömörítő Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszervezete (LDFSZ) szerint a BAA megsértette a privatizációs szerződésben vállaltakat, ezért kötbért kellene fizetnie, mivel a szakszervezet állítása szerint nem vett részt az ágazati érdekegyeztetésben és nem teljesítette tájékoztatási kötelezettségét az érdekképviselet irányában. Az ügyben a szakszervezet az ÁPV Zrt.-hez fordult. Erről Oravecz Péter annyit mondott, hogy a szakszervezet által vélt sérelmet az ÁPV Zrt.-nek meg kell vizsgálnia, és ezután tud állást foglalni a kérdésben. Döntés ez ügyben egyelőre nincs.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
MTI/hvg.hu Gazdaság

A Ferrovial eladja a Budapest Airportot a Hochtiefnek

A spanyol Ferrovial építőipari és szolgáltató csoport várhatóan tíz napon belül megköti a szerződést a Budapest Airport – a ferihegyi repülőteret üzemeltető cég – eladásáról a német Hochtief építőipari vállalatnak, jelentette a Reuters hírügynökség csütörtökön, az ügylethez közel álló forrást idézve.

MTI Gazdaság

A Budapest Airportnál a kormány és az ÁPV jóváhagyására várnak

A Budapest Airport iránt érdeklődő Hochtiefnél arra számítanak, hogy néhány héten belül megköthetik a szerződést a brit BAA üzletrészének a megvételéről - közölte Peter Noe, Németország legnagyobb építőipari vállalatának igazgatósági tagja csütörtökön Düsseldorfban. Tájékoztatása szerint az ügyletet a kormánynak és az ÁPV-nek még jóvá kell hagynia.

MTI Gazdaság

A Ferrovial lemetszi a Budapest Airportot is?

A Ferrovial a brit BAA repülőtér-üzemeltető nagy-britanniai repülőtéri üzletágát egyben akarja tartani, a brit repülőterekre fog összpontosítani, de megvizsgálja a külföldi érdekeltségek sorsát, és a Nagy-Britannián kívüli vagyontárgyak akármilyen eladásából adósságtörlesztést fog finanszírozni, áll a BAA spanyol vevőjelöltjének a londoni értéktőzsdén közzétett részletes átvételi tervezetében. Az ÁPV illetékese szerint a tranzakciónak a Budapest Airport Zrt. (BA) részvényértékesítéséről szóló privatizációs szerződés rendelkezéseire semmilyen közvetlen hatása nincs.

MTI Itthon

Megegyezett a Budapest Airport a szakszervezetekkel

Megegyezés született szerdán a Budapest Airport menedzsmentje és a ferihegyi repülőtér öt reprezentatív szakszervezete között a társaság bérfejlesztéséről és átszervezéséről - közölték a felek. A vállalat humánusan bocsátja el munkatársait: június 30-ig nem rúg ki senkit.

MTI Világ

Megvásárolnák a Budapest Airportot birtokló BAA-t

Tízmilliárd fontos ellenajánlatot készít elő a Goldman Sachs befektetési ház a Budapest Airportot birtokló brit BAA repülőtér-üzemeltetőre, amelyért a spanyol Ferrovial szolgáltató és infrastrukturális csoporttal vív átvételi harcot.

Deutsch Tamás egy keleti bölcs optimizmusával értékelte a választásokat

Deutsch Tamás egy keleti bölcs optimizmusával értékelte a választásokat

Veszélyes észak-amerikai fűfaj terjed Magyarországon

Veszélyes észak-amerikai fűfaj terjed Magyarországon

Tarlós nem veszi át a képviselői mandátumát a fővárosban

Tarlós nem veszi át a képviselői mandátumát a fővárosban

Gulyás: A Fidesz megérdemelné, hogy több kerületben is örökös polgármestereket adjon

Gulyás: A Fidesz megérdemelné, hogy több kerületben is örökös polgármestereket adjon

Drón okozott gondot Ferihegyen, korlátozni kellett a forgalmat

Drón okozott gondot Ferihegyen, korlátozni kellett a forgalmat

Mindig inkognitó módban böngészne? Ezt tegye

Mindig inkognitó módban böngészne? Ezt tegye