Szexi, és a profitot is növeli, de hogyan kapcsolódhat egy kisebb cég ehhez a trendhez?
Ötlépcsős útiterv a fenntarthatósági célkitűzések az üzleti stratégiába építéséhez.
Elkaszálhatja a tranzakciós adót az Alkotmánybíróság, de még inkább Brüsszel. A hétfőn elfogadott törvény ugyanis több ponton sérti az alaptörvényt és az uniós jogot. Különösen az MNB-adóval lehet gond.
Borítékolható, hogy az Alkotmánybíróságnak és különösen a brüsszeli hatóságoknak problémája lesz a hétfőn elfogadott pénzügyi tranzakciós illetékkel - kommentálta a jogszabályt Deák Dániel, a Corvinus Egyetem nemzetközi és összehasonlító adójoggal foglalkozó egyetemi tanára. Igaz, a törvényjavaslatot közvetlenül elfogadása előtt úgy módosították, hogy a fizetési műveleteknél hatezer forintos fix korlátot vezetnek be. A kormány ezzel akarja elkerülni, hogy a vállalatok külföldre vigyék pénzforgalmukat, ami egyes banki vélemények szerint pénzügyi összeomlást is eredményezhetett volna Magyarországon. Az illetékfizetési plafon bevezetése ellenére azonban Deák Dániel szerint továbbra is alapvető problémák maradtak a törvényben. A különleges adóteher például továbbra is fölveti azt a kockázatot, hogy a magyarországi gazdasági szereplők egy része inkább külföldön fogja bonyolítani a pénzforgalmát.
A pénzügyi tranzakciós illeték várhatóan torzítani fogja a magyar pénzügyi, különösképpen a fizetési rendszer működését, pedig a pénzpiaci mozgás zavartalansága annyira fontos, hogy a pénzpiacok jól működő gazdaságban a fiskális politika számára lényegében tabut jelentenek. „Ezt a tabut törte meg a magyar tranzakciós illeték, és ez nem válik javunkra” - mondta a hvg.hu-nak a Corvinus adójogi szakértője.
Miről szól a tranzakciós illeték? |
2013. január 1-jétől illetéket kell fizetni az átutalások, a beszedések, a postai csekkbefizetések, a készpénzkifizetések és -átutalások, valamint a készpénzfizetésre szóló csekkek beváltása után. Illeték terheli a legfeljebb kéthetes lejáratú jegybanki értékpapírok kibocsátását, továbbá az egynapos és a legfeljebb kéthetes lejáratú jegybanki betétlekötést is. Viszont nem kell tranzakciós illetéket fizetni a banki készpénzbefizetés, továbbá a bankközi és az értékpapír-piaci műveletek után. Szintén nem illetékkötelesek az egy szolgáltatónál végzett, számlák közötti fizetési műveletek, ha a fizető fél és a kedvezményezett ugyanaz, és nem terjed ki az illeték hatálya a hitelek és a kölcsönök folyósítására, valamint törlesztésére sem.
A tranzakciós illeték mértéke egy ezrelék fizetési műveletenként, de legfeljebb hatezer forint. Ha azonban az illeték alanya az MNB, a posta vagy a Magyar Államkincstár, mértéke az illetékalap egy ezreléke, felső korlát nélkül. Kivétel, hogy egynapos lejáratú jegybanki betét elhelyezésekor az illeték mértéke 0,01 százalék lesz. |
Jogsértések tárháza az MNB-adó
Az egyik legsúlyosabb probléma az elfogadott törvénnyel, hogy az eredeti tervekkel ellentétben a Magyar Nemzeti Bankra (MNB) és a Magyar Államkincstár pénzügyi műveleteire is kiterjeszti a pénzügyi tranzakciós illetéket, mégpedig felső korlát nélkül. A Corvinus adójogi szakértője szerint ez sérti a jegybanki függetlenséget (a Magyar Nemzeti Bankról szóló törvény ezt rögzítő 6. paragrafusát, és az Európai Unió működéséről szóló szerződés, EUMSZ 130. cikkét), valamint az államháztartás monetáris finanszírozása tilalmát (az MNB-törvény 15. paragrafusát, és az EUMSZ 123. cikkét). Torzítja továbbá a jegybank nyílt piaci műveletek révén megvalósítandó monetáris politikáját (amit az MNB-törvény 7. paragrafus a) pontja szabályoz). Emellett a felső korlát hiánya az MNB-re kivetett illetéknél felveti az MNB-vel szemben a fizetőképesség szerinti adóztatás elve (az Alaptörvény XXX. cikke 1. bekezdésének) megsértését is.
A Corvinus tanára szerint eleve bizarr egy olyan állami szervezetet megadóztatni, amely nem alanya a társasági adónak, és amelynek az államháztartáshoz fűződő kapcsolatát a költségvetési jog szabályozza, amiből adódóan a jegybank nyereségét az állam automatikusan elvonja, veszteségét viszont pótolja. Adóztatni olyan gazdasági szereplőt kell és lehet, amely az államtól független, az MNB viszont nem ilyen - mondta.
Trükkös |
Mint a hvg.hu korábban beszámolt, mivel az MNB tranzakciós illetékfizetése közvetetten az uniós jogba ütközhet, az Európai Bizottság akár kötelezettségszegési eljárást is indíthatna. A kormánypárt hivatalosan azt az álláspontot képviseli, hogy az MNB-nek át kellene hárítania a terhet a bankokra, a jegybank viszont erre nem hajlandó, inkább befizeti a költségvetésbe az adót, vagyis „lenyeli” a veszteséget. Az MNB problémája az, hogy ha áthárítaná a terhet a pénzintézetekre, az felérne egy 2,5 százalékos jegybanki alapkamatcsökkentéssel, ami viszont a monetáris politika jegybank által nem kívánt fellazításához vezetne.
Így értelmetlennek tűnik az MNB megadóztatása, amelynek terhét a jegybank veszteség-finanszírozása formájában automatikusan az államháztartás viseli, bár az adó egyévi átmeneti bevételt jelentene az államháztartásnak (ami azonban nem valódi bevétel), ugyanis az MNB 2013-as veszteségét 2014-ben a költségvetés meg kell, hogy térítse. Igaz, az is elképzelhető, hogy a kormány éppen ezzel az egyéves csúszással kozmetikázná a költségvetési számokat. Más szakértői vélekedések szerint azonban az MNB-adó csak újabb gumicsont az IMF-nek, amit tárgyalási alapnak vagy időhúzásra használhat a kormány. Azonban, ha a nemzetközi szervezetek nyomására hajlandó lesz kihúzni az MNB megadóztatását, a kieső bevétel pótlásáról gondoskodnia kell, ami a tranzakciós illeték felső korlátja mellett lehetetlennek látszik. |
Korlátozza a tőkeszabadságot
További gondot jelent, hogy a kormány adó helyett illetéket törvényesített a pénzügyi tranzakciókra, amellyel szemben elvileg állami szolgáltatás járna a Corvinus adójoggal foglalkozó tanára szerint. Emellett a tranzakciós illeték - még a felső korlát bevezetésével is - korlátozza a tőkeszabadságot. Ez mindenekelőtt a Magyarországon működő pénzintézetek túlzott megadóztatásából következik. A pénzintézeti különadó 2010-es bevezetése előtt a magyar bankoknál a banki eszközökre vetített adóteher beleillett az OECD átlagba (0,4 százalék körüli értékkel), 2011-ben ez felment 0,8 százalékra, amivel Magyarország listavezető lett az OECD februárban megjelent Magyarországgal foglalkozó országjelentése szerint. A pénzintézetek terhe 2013-ban tovább nő, ugyanis a pénzügyi tranzakciós illeték mellett, ami 140 milliárd forintot von el tőlük, megmarad a bankadó fele is, ami 72 milliárd forint lesz.
A tőkeszabadság ilyen korlátozása nem is igazolható, hiszen az aránytalanság tilalmába ütközik - mondta Deák Dániel. A pénzügyi tranzakciós illeték azért aránytalan, mert a magyar bankszektor nem aluladóztatott, nem is kellett őket kimenteni, ráadásul a tranzakciós illeték nem ösztönöz a pénzügyi hiperaktivitás elkerülésére (ellenkezőleg, az alapvető fizetési műveleteket terheli, akadályozva a készpénzforgalom kívánatos kiszorítását). Ezek lennének azok az indokok, amelyek összhangban lennének az IMF és az Európai Bizottság pénzügyi tranzakciós közteherrel kapcsolatos megfontolásaival. A túladóztatás mindemellett károsan hat a gazdasági növekedésre is, mert felemészti a bankok hitelezési kapacitását.
Deák Dániel szerint kivételesen piacgazdaságban is el lehet térni a szektorsemlegességtől, ami azonban külön igazolásra szorul, ezzel pedig a magyar törvényhozó adós maradt. Szektorális adók (mint pl. a pénzintézeti szervezetek különadója vagy a pénzügyi tranzakciós illeték) esetén különösen indokolt a törvényhozás céljainak alapos körülírása, ami a magyar különadók esetében teljességgel hiányzik.
Diszkriminatív és protekcionista
Még inkább lehetetlenné teszi a tőkemozgás korlátozásának igazolását, hogy a tranzakciós illeték diszkriminatív – mondta a Corvinus Egyetem tanára. A magyar bankok ugyanis 88 százalékban külföldi bankcsoportokhoz tartoznak.
Igaz, hogy az adót objektív ismérvek, a tranzakciók ellenértéke alapján vetik ki, de az adók hatását tekintve a külföldi tulajdonú nagy kereskedelmi bankokat sújtja, és így áttételesen kedvez a hazai tulajdonú, kisebb pénzforgalmat lebonyolító pénzintézeteknek. Utóbbi alapján legalábbis protekcionistának tekinthető a hétfőn elfogadott törvény.
Ötlépcsős útiterv a fenntarthatósági célkitűzések az üzleti stratégiába építéséhez.
Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.
Javult a vállalkozások alkupozíciója: az árak konszolidálódtak, a kockázati prémiumok csökkentek, van verseny. Érdemes élni a lehetőségekkel.
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
A családja körében hunyt el Ozzy Osbourne 76 évesen. Az egykor zűrös életű rocklegenda alig két hete adta le minden idők második legtöbb bevételt termelő jótékonysági koncertjét. Számos egészségügyi problémája volt, Parkinson-kórban is szenvedett.
Az amerikai elnöknek Jeffrey Epsteinnel kapcsolatban olyan összeesküvés-elmélet ellen kell védekeznie, amilyenekhez korábban ő szoktatta a most dühös táborát.