Céges bankkártyák – Hogyan osszunk?
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
Mérséklődhet az orosz gázfüggőségünk, ezt állította a magyar miniszterelnök az orosz-ukrán krízisről tartott csütörtöki tanácskozás után, Brüsszelben. Az állítást megtámasztó szlovák-magyar gázvezeték építése valóban a végéhez közeledik, és valóban jelent némi alternatívát az Ukrajnán keresztül érkező orosz gázzal szemben. A projekt előtörténete is érdekes, de az sokkal inkább, hogy a szlovákiai beruházás hússzorosát jelentő, magyarországi Déli Áramlat csővezetékébe azért mégiscsak orosz gázt töltenek majd.
Az orosz-ukrán krízisről szóló csütörtöki EU-csúcstanácskozás egyik mellékszála volt csupán, hogy Orbán Viktor Brüsszelben az orosz gáztól való teljes magyarországi függés felszámolásáról beszélt. A miniszterelnök azt mondta az unió állam- és kormányfői tanácskozásán, hogy hamarosan "új nap kel majd fel a magyar energiagazdálkodás történetében", mert még ebben a hónapban átadják a Szlovákiát Magyarországgal összekötő földgázvezetéket. A próbaüzem után pedig, 2015. január 1-től százszázalékosan üzemelni kezdhet az új infrastruktúra, amivel Orbán szerint lehetővé válik Magyarország számára, hogy összeköttetést létesítsen a csehországi földgázvezetékekig. A miniszterelnök elmondta, hogy az interkonnektor segítségével hazánk már nem orosz, hanem más forrásból származó, főleg északi-tengeri gázmezők földgázához is hozzájuthat.
"A próbaüzem már megkezdődik ennek a hónapnak a végén, ami azt jelenti, hogy persze némi kockázattal, de ha kell, ha úgy adódna, hogy megszorulnánk, akkor azonnal használható és igénybe vehető" – közölte a miniszterelnök. Mielőtt azonban mindezt bárki kirobbanó sikerként könyvelné el, érdemes felidézni a szlovák interkonnektor előtörténetét.
Csöveket minden égtáj felé!
Miután a 2009-es nagy orosz-ukrán gázvitának egyik következményeként a régiónkba egyszerűen nem érkezett orosz gáz, és a meglévő készleteinkből Boszniát, Horvátországot és (közvetlen csővezeték nem lévén) Ausztrián keresztül Szlovákiát is kisegítettük némi földgázzal, a kormány felmelegítette azt az EU által egyébként már korábban is szorgalmazott infrastruktúra-fejlesztési programot, amelynek eredményeként gázdiverzifikációs törekvéseket valósítana meg. Ahhoz, hogy az orosz gáztól való függésünk mérséklődjön, kézenfekvő megoldásnak tűnt, hogy az ország az összes lehetséges szomszédjával építsen ki közvetlen gázvezeték-összeköttetést, és így minden irányban jobban átjárhatóvá válik a rendszer; ha baj van az egyik irányból, más csövön kiegyenlíthetők az igények.
Tervekből nem volt hiány. A horvátországi vezetékrendszer felújításától a cseppfolyós gáz megjelenését várhatjuk (már ha az LNG-terminálok valóban megépülnek a Földközi tengeren); Romániából a saját, megugrott termelésből juthatna, az osztrák vezeték kapacitását megnövelve pedig az európai gázpiachoz (és főként az akkor már az orosz gáztól olcsóbban jegyzett spot gázhoz) juthatnánk hozzá könnyebben – szóltak a víziók. A legolcsóbb projektnek tekintett "szlovák csőtől" elsősorban a kétirányú ellátásbiztonság növelését remélték, az csak később rakódott rá az elképzelésre, hogy azon keresztül, közvetve elérhetnénk az észak-európai gázmezőkre épült hálózatot is.
Eközben a Déli Áramlat és a Nabucco projekt alakulása azt jelezte, hogy az oroszok sem tétlenkednek. Ekkor alakult át úgy a terepasztal, hogy az eredetileg az orosz gázt az egyenletből kihúzó új csővezetékekbe – ha megépülnek – mindenképpen orosz érdekeltségű gázt töltenek.
Újraosztott lapokkal
A szlovák interkonnektor ötlete, terve, de még a projekt előkészítése sem Orbánék munkája. A regnáló kormány 4 év alatt ez ügyben addig jutott, hogy a szektorban korábban meglévő fékek-súlyok és viszonyok felforgatásának és újrakalibrálásának megfelelően ezt a projektet is az MVM-hez utalták.
Amikor 2011 nyarán az állam visszavásárolta az oroszoktól a Mol 20 százalékos pakettjét, és az akkori fejlesztési miniszter, Fellegi Tamás vezetésével puhítani kezdték az E.Ont, a háttérben zajlott az MVM gázpiaci helyzetbe hozása is.
A vízió ugyan akkor még úgy szólt, hogy a villamos művekből regionális középhatalommal bíró céget varázsolnak, de ez nem bizonyult többnek jól hangzó szólamnál. Ahogy azt 2011 nyarán a Magyar Narancsban megjelent: az MVM gázpiaci felépítésének első lépéseként az MVM Partner gáz-nagykereskedelmi engedélyt váltott, majd a kormányzati hátszelet maximálisan kihasználva rátenyerelt az országot Ausztriával összekötő baumgarteni HÁG-vezetékre (ami korábban az E.On privilégiuma volt). Az MVM kereskedőcégén keresztül azért kapta meg a HÁG-hoz a hozzáférést, hogy az európai piacról beszerezhető olcsóbb gázt behozva enyhítsen a hazai fogyasztók gázárhelyzetén, de ahogy azt az Index több tételben is megírta, ebből semmi nem jutott a fogyasztókhoz, a Mol Energiakereskedő Zrt.-n keresztül az üzletből viszont évekig tízmilliárdokat szivattyúztak ki.
És 2011 áprilisában történt meg az a változás is, hogy az EU által 30 millió euróval megtámogatott magyar-szlovák gázcsőépítési projektet – a Brüsszelben is elfogadott Mol-leányvállalat, a Földgázszállító Zrt. (FGSz) helyett – az MVM leányvállalatára, az addig csak villamosvezetékeket fektető Országos Villamostávvezeték Zrt.-re írták át.
Hát a Déli Áramlat?
Orbán Viktor tegnap ez utóbbi projektet citálta elő Brüsszelben, miközben a mintegy 36 milliárd forintos beruházás valójában jó ideje üzemelhetne is már. Igaz, ebben a csúszásban végül is az Európai Bíróság is ludas, mivel tavaly októberben megtiltotta, hogy az MVM és az MFB tulajdonában álló Magyar Gáz Tranzit (MGT) Zrt. üzemeltesse a magyar-szlovák gázvezetéket. Sőt az EB zárójeles megjegyzésként erre épp a korábban kikuglizott FGSZ-t ajánlotta.
A Brüsszelben talán jól hangzó szlovák interkonnekt témát Moszkvában azonban nem nézik túl jó szemmel, az orosz gázfüggéssel szakításra épített retorika közepette tavaly decemberben nagy titokban Budapesten tárgyalt Alekszej Miller, a Gazprom vezére, és az oroszok szerint megegyeztek arról, hogy az MVM-mel közös vállalatban építik meg az orosz gázzal töltött Déli Áramlat magyarországi szakaszát. A Hercegszántó és Tornyiszentmiklós közötti csővezetékbe évente 30 milliárd köbméter orosz földgáz érkezhet 2016 januárjától.
A kormányzat decemberben tagadta a megállapodást, de ettől még január közepén, Pécsett az első egyeztetésekre is sor került. A mintegy 230 kilométeres vezetékszakasz megépítése várhatóan 600 millió dollárba kerül majd, amit 50-50 százalékban a Gazprom és az MVM vállalt finanszírozni.
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
A cégértékelés egy bonyolult, összetett folyamat. Vannak azonban széles körben elfogadott értékelési módszerek, amelyek erre alkalmazhatók.
Lassan valóban eljön az ideje annak, hogy a cégvezetők mérlegeljék, mit kezdjenek az MI kínálta lehetőségekkel.
Költséghatékony és magas minőségű szolgáltatások érhetők el, akár a teljes munkavállalói körre, akár csak a kulcspozícióban lévő alkalmazottakra.
Élhetnek-e együtt valaha az izraeliek és a palesztinok? Mit gondol egy izraeli katona arról, akik nem akarják a gázai háborút? Földes András izraeli videóriportja erre is rákérdez, és azt is megmutatja, hogy milyen háború zajlik maguk az izraeliek között.
A több mint félmillió gépelt oldalnyi szöveg az Arcanum sajtóadatbázisában is megjelent.
Az ukrán dróntámadások pedig az orosz polgárok türelmét is tesztelik.
Azt nem tudtuk meg, hogy ki, hol és mikor jelenti be az eredményt.
Hideg ételre lehet majd költeni az utalványt, pénzre nem váltható át.