szerző:
Sztojcsev Iván
Tetszett a cikk?

Az eddig tervezettnél hat nappal később, de a hónap végén részlegesen újraindulhat a munka a kecskeméti Mercedes-gyárban. Az Audi győri üzemében a közel 13 ezer dolgozóból nagyjából százan álltak munkába egyetlen gyártósornál, ott a hét végén kezdődhet meg a munka még egy összeszerelő soron, a járműgyárat pedig még egy héttel később indíthatják be. A Suzuki esztergomi gyára is elindul április végén. Egy hónapos kényszerszünet után Európa-szerte elkezdtek éledezni az autógyárak.

Koronavírus – a második év
Több mint egy év telt el azóta, hogy a kínai hatóságok egy új, sebesen terjedő vírus felbukkanását jelentették a WHO-nak. Aligha akad azóta olyan ember a világon, aki ne hallotta volna a Covid–19 kifejezést, és mind többen gyászolnak rokont vagy barátot, akivel az új betegség végzett, miközben egzisztenciák dőltek romba hetek alatt, és a teljes életünket átírta a járvány. Mostanra elkészültek az oltások is, ami viszont nemcsak reményt, de ismét rengeteg kérdést is felvet, miközben a vírust nem hogy megállítani nem sikerült, de újabb mutációja is fenyeget. E harc a részleteit találja meg cikksorozatunkban.
Friss cikkek a témában

Április 28-án indulhat újra a munka a kecskeméti Mercedes-gyárban. Korábban arról volt szó, hogy ha a járványhelyzet azt lehetővé teszi, 22-én kezdődne el a termelés, ehhez képest hat nap a csúszás a tervekben most. A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.-től megtudtuk: április 27-ig egész biztosan nem lesz munka az üzemben. Egyedül az elengedhetetlenül szükséges feladatokat végzik el, ezeken a részlegeken a dolgozók létszámát minimálisra csökkentették.

Április 28-án aztán egyműszakos munkarendben, fokozatosan kezdődik újra a munka – válaszolta a cég kérdésünkre. Azt ígérték, hogy a gyártás felfutását rugalmasan alakítják majd, az újraindulás tapasztalatait felhasználva, hogy minél gyorsabban tudjanak reagálni az igényekre. A 4400 dolgozó egészségét és biztonságát ígéretük szerint szigorú higiéniai és védőintézkedésekkel védik majd.

©

Arra is emlékeztettek a válaszukban, hogy a német anyavállalat, a Daimler AG országonként más-más szabályozást vezetett be a telephelyeken, mindenhol a helyi járványhelyzetet, valamint a hatóságok előírásait kell figyelembe venni. Németországban április 6. és 17. között tették lehetővé a rövidített munkaidő alkalmazását, ezt most április 30-ig meghosszabbították.

A magyarországi gyár vezetésétől azt is megtudtuk, hogy folyamatosan egyeztetnek a szakszervezetekkel, hogy megtalálják a megoldást, miként lehet a dolgozók munkahelyét és bérét is hosszú távon biztosítani.

Sok idő kell még a teljes gyártáshoz az Audinál is

A győri Audi-gyárban kedden indult újra a termelés. Azért nem úgy kell elképzelni az újraindulást, hogy rögtön minden dolgozót berendeltek volna dolgozni, sőt még sok időbe telik, amíg a leállás előtti kapacitásra pörög fel a munka.

©

Az Audi Hungariától azt a választ kaptuk a kérdéseinkre, hogy először a motorgyárban kezdődött el a termelés, kedden egyelőre egy hathengeres motor összeszerelő sorát indították el. Itt nagyjából száz dolgozót hívtak vissza a munkába, egy műszakban folyik a termelés. A cég terve az, hogy „a konszern működésével és a vevői igényekkel összehangoltan” a hét utolsó napján elindítják a gyár egy másik hathengeres motor összeszerelő sorát, egyelőre szintén egy műszakban.

A járműgyárban ezen a héten még nem lesz semmilyen munka. Az Audinál most úgy tervezik, hogy a jövő hét második felében indulhat be ott is a gyártás. Elsőként szintén egy műszakban kezdődne a munka, majd fokozatosan állnának vissza a teljes kapacitásra.

A vállalatnak 12 800 munkahelye van, mindet úgy alakítják át, hogy a munkavégzés biztonságos legyen – ígérték. Ennek keretében

  • úgy rendezik át a gyár területét, hogy minél kevesebb dolgozó találkozzon egymással, ahol pedig muszáj, ott másfél méternél távolabb legyenek egymástól,
  • a korábbinál kétszer több busz viszi be az embereket a munkába,
  • akiknek nem kell a gyárban lenniük ahhoz, hogy dolgozzanak, azoktól nem várják el, hogy bejárjanak, például a személyügyön telefonos ügyfélszolgálat működik,
  • a munkahelyi éttermeket pedig bezárták, csak elvitelre adnak ki előre csomagolt ételt.

Arra a kérdésünkre, hogy mi történt az elmúlt egy hónapban, ami miatt most újraindíthatják a március 22-én leállított gyárat, illetve hogy készült-e számítás arról, milyen anyagi kárt okozott a leállás, nem kaptunk választ.

©

Az Audi Hungária Független Szakszervezet még április 9-én adta ki a tájékoztatóját a dolgozóknak. Ebben arról írtak: arról megegyeztek a cégvezetéssel, hogy akik az április 13-i héten nem dolgoznak, azok a munkáltató szabadságkiadásának terhére maradhatnak otthon. Az év még sok különös gazdasági veszélyt rejt magában, így sok közös és kompromisszumos döntésre lesz szükség – írták.

A szakszervezet beszerzett több ezer eldobható maszkot, és bár írták, hogy a védőeszközök biztosítása a munkáltató kötelessége, a szakszervezet mégis felajánlotta a saját készletét mindenkinek, aki már ezen a héten munkába áll. A cégvezetés pedig egy „Üdvözöljük újra az Audi Hungariánál!” című brosúrát készített, amelyben mindenkit tájékoztatnak arról, milyen munkakörülményekre kell számítaniuk, amikor visszatérnek a gyárba.

A májusra minden magyarországi gyár menni fog

Kedden a Magyar Suzuki Zrt.-t is kerestük kérdéseinkkel, végül egy közlemény jött, mely szerint az esztergomi gyár készen áll a termelés újraindítására, miután "minden korábbinál összetettebb" egészségügyi biztonsági intézkedéseket vezetett be a cég. Jelen állás szerint április 27-én indulna a gyártás, ám a vállalat "folyamatosan elemzi a piacok alakulását, figyeli az esetleges további belföldi és külföldi kormányzati intézkedéseket, amelyek tükrében hetente felülvizsgálja az indulás időpontját".

A közleményben a Suzuki is hangsúlyozta, hogy a kormányzati rendelkezések és az érintett hivatalos szervek által javasolt eljárási rendek figyelembevételével a vállalat átszervezte működési folyamatait annak érdekében, hogy minden tekintetben biztosítsa a megfelelő távolságtartást, valamint a különleges egészségügyi helyzethez igazodó teljes bel- és kültéri higiéniát. A rendkívül szigorú vírusellenes intézkedések kiterjednek többek közt a munkatársak munkába szállítására, a beléptetés rendszerére, az egészségügyi védőfelszerelések használatára, az étkeztetésre és a fertőtlenítések gyakoriságára, valamint az otthoni munkavégzés és a külföldi utazások szabályozására is – közölték.

Ami Magyarországon történik, az illeszkedik a nemzetközi trendbe, több más európai országban is újraindul fokozatosan az autógyártás. A Hyundai kedden közölte, hogy ismét gyártani kezdett csehországi autógyárában. Közel három heti kényszerszünet után a szokásos három helyett egyelőre csak két műszakban készítenek autókat. A Toyota közleményben tudatta, hogy a koronavírus miatt bezárt franciaországi és lengyelországi gyáriban április 22-én újraindítja a termelést. A Volkswagen-csoporthoz tartozó Skoda ellenben kedden ismét elhalasztotta csehországi gyártásának újraindítását. A termelés várhatóan csak április 27-én indul be.

A Linamar is újraindul

A mezőgazdasági gépeket és autóipari alkatrészeket gyártó Linamar is újraindul részlegesen – erősítette meg kérdésünkre Tóth Zoltán, a Vasas szakszervezet helyi elnöke. Az orosházi központú, de Békéscsabán is üzemet működtető, kanadai tulajdonú cég két hétre állt le.


Egyelőre az LPP divíziójában indulnak a gyártósorok, illetve az Oros részlege is megmozdul, ez utóbbiban két egység kivételével indul a gyártás. Így ettől a héttől a már újrainduló részlegek ismét három műszakban termelnek, de mindez egyelőre a kényszerszabadságra küldött dolgozók töredékét érinti.


Tóth szerint a munkaerő közvetítőkön keresztül szerződött dolgozókat a március 30-i leállással már elküldték, az alkalmazottaknak minden esélyük megvan, hogy fokozatosan visszaálljon a rend.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden a Parlamentben azt mondta: a szentgotthárdi Opel-gyár készen áll az újraindulásra.

Az az egész magyar gazdaság számára kulcsfontosságú, hogy az autógyárakban minél hamarabb újraindulhasson a termelés. Az elmúlt években a teljes magyar GDP 4-5 százalékát köszönhettük a járműgyártásnak. Ráadásul ha leállnak az autógyárak, akkor a beszállítóik is nagy bajba kerülnek, márpedig őket a méretük és a tulajdonosi hátterük miatt még jobban fenyegeti a gazdasági válság.

A gazdasági helyzetnél azonban az sokkal fontosabb a gyárakban és az ország számára is, hogy minden dolgozó a lehető legnagyobb biztonságban legyen. A gyárak válaszaiból és korábbi tájékoztatásából az olvasható ki, hogy a március közepi-végi leállás óta azon dolgoztak, miként oldható meg a munka úgy, hogy az embereknek ne kelljen egymáshoz közel kerülniük.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!