Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7317f017-969f-4316-bb02-7dbc60a70f3c","c_author":"Gergely Zsófia","category":"itthon","description":"Aggódnak a civilek azért a még mindig több száz állatért, amelyek továbbra is a botrányba keveredett gyömrői menhelyen vannak. Ezeket a kutyákat és macskákat az állatkínzásért feljelentett gyepmester jogilag már átadta ugyan egy másik alapítványnak, a kimentésük jelenleg is zajlik, de továbbra is ő vezeti a telepet, ahová csütörtökön nem engedte be az egyik állatokért érkező szervezetet, illetve egyes állatokra azt mondta, hogy a sajátja, ezért nem vihetik el. Az ügyet kirobbantó önkéntes szerint sem lehet tudni, hogy ilyen előzmények után biztosan ellátják-e megfelelően az állatokat, főleg az ünnepek alatt.","shortLead":"Aggódnak a civilek azért a még mindig több száz állatért, amelyek továbbra is a botrányba keveredett gyömrői menhelyen...","id":"20241220_gyomroi-horrormenhelyen-ragadt-allatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7317f017-969f-4316-bb02-7dbc60a70f3c.jpg","index":0,"item":"ebebb05e-59d7-4230-94c4-5fc675b92381","keywords":null,"link":"/itthon/20241220_gyomroi-horrormenhelyen-ragadt-allatok","timestamp":"2024. december. 20. 12:43","title":"\"Biztos kapnak enni karácsonykor a gyömrői horrormenhelyen ragadt állatok?”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7be77718-8f3a-4ff2-a4ae-68f67d85cd79","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A szakszervezet szerint az egyetemi diplomás munkavállalók bére katasztrofálisan gyenge, és jövőre is csak átlagosan 4,62 százalékkal emelkedik.","shortLead":"A szakszervezet szerint az egyetemi diplomás munkavállalók bére katasztrofálisan gyenge, és jövőre is csak átlagosan...","id":"20241220_szocialis-munka-berrendezes-beremeles-koltsegvetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7be77718-8f3a-4ff2-a4ae-68f67d85cd79.jpg","index":0,"item":"882c1c3c-b104-49da-9c66-d8668c6ee4ee","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241220_szocialis-munka-berrendezes-beremeles-koltsegvetes","timestamp":"2024. december. 20. 08:33","title":"Bérrendezést követelnek a szociális dolgozók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5d54606c-8468-4c46-b046-3ae88e2c9ca7","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Barátságtalan lépés, hogy Magyarország politikai menedékjogot adott Marcin Romanowski volt lengyel igazságügyi miniszterhelyettesnek – írta Radoslaw Sikorski lengyel külügyminiszter az X-en.","shortLead":"Barátságtalan lépés, hogy Magyarország politikai menedékjogot adott Marcin Romanowski volt lengyel igazságügyi...","id":"20241219_Baratsagtalan-lepes-hogy-Magyarorszag-menedekjogot-adott-Marcin-Romanowskinak-irja-a-lengyel-kulugyminiszter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d54606c-8468-4c46-b046-3ae88e2c9ca7.jpg","index":0,"item":"4c6b0945-1675-46ca-bf0e-f59fb620ed0d","keywords":null,"link":"/itthon/20241219_Baratsagtalan-lepes-hogy-Magyarorszag-menedekjogot-adott-Marcin-Romanowskinak-irja-a-lengyel-kulugyminiszter","timestamp":"2024. december. 19. 21:55","title":"Barátságtalan lépés, hogy Magyarország menedékjogot adott Marcin Romanowskinak – írja a lengyel külügyminiszter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"87518dfe-9f8e-432e-a2b5-17fc2ee08f0c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Német kutatók szerint a jövőben könnyebb lehet a hamis áruk azonosítása azzal a mesterséges intelligenciával, ami képes elemezni az italok aromáját a molekuláris összetételük alapján.","shortLead":"Német kutatók szerint a jövőben könnyebb lehet a hamis áruk azonosítása azzal a mesterséges intelligenciával, ami képes...","id":"20241220_whisky-iz-illat-mesterseges-intelligencia-mesterseges-orr","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87518dfe-9f8e-432e-a2b5-17fc2ee08f0c.jpg","index":0,"item":"a15c03e3-39d0-42c2-9a23-e587b3ceb0e7","keywords":null,"link":"/tudomany/20241220_whisky-iz-illat-mesterseges-intelligencia-mesterseges-orr","timestamp":"2024. december. 20. 13:03","title":"Megcsinálták a mesterséges orrot, azonnal megmondja, hogy amerikai vagy skót whisky van-e előtte","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a206a327-aa57-4a93-8f93-92a7ab784258","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Egy tanár és öt diák megsebesült, a támadót elfogták.","shortLead":"Egy tanár és öt diák megsebesült, a támadót elfogták.","id":"20241220_iskola-keses-tamadas-zagrab","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a206a327-aa57-4a93-8f93-92a7ab784258.jpg","index":0,"item":"b4d22a84-7bd9-4e9c-b721-a686ce71e4fd","keywords":null,"link":"/vilag/20241220_iskola-keses-tamadas-zagrab","timestamp":"2024. december. 20. 12:14","title":"Egy hétéves kislány meghalt a zágrábi iskolai késelésben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9a91ada0-c776-481c-9770-ce1a73e48a38","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A dunai vasmű üzemeltetését egy svájci-szlovák konzorcium veheti át.","shortLead":"A dunai vasmű üzemeltetését egy svájci-szlovák konzorcium veheti át.","id":"20241220_dunaferr-dunai-vasmu-elvi-megallapodas-duferco-minderfin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a91ada0-c776-481c-9770-ce1a73e48a38.jpg","index":0,"item":"f261f00f-58be-4345-a440-87a96c917898","keywords":null,"link":"/kkv/20241220_dunaferr-dunai-vasmu-elvi-megallapodas-duferco-minderfin","timestamp":"2024. december. 20. 18:29","title":"Dunaferr: megszületett az elvi megállapodás, akár heteken belül újraindulhat a termelés ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"87655c2a-b10b-410a-8a85-991e836a356e","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"Európában először műtöttek szívritmuszavarral élő beteget röntgensugárzás-mentesen egy háromdimenziós térképező rendszer és egy új katéterablációs eszköz kombinálásával a baranyai megyeszékhelyen – közölte a Pécsi Tudományegyetem (PTE).","shortLead":"Európában először műtöttek szívritmuszavarral élő beteget röntgensugárzás-mentesen egy háromdimenziós térképező...","id":"20241219_pecsi-tudomanyegyetem-szivritmuszavar-gyogyitasa-uj-modszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87655c2a-b10b-410a-8a85-991e836a356e.jpg","index":0,"item":"de946f1f-f382-47aa-993b-ed7ce19c4a03","keywords":null,"link":"/tudomany/20241219_pecsi-tudomanyegyetem-szivritmuszavar-gyogyitasa-uj-modszer","timestamp":"2024. december. 19. 19:03","title":"Jó hírt kaptak a szívritmuszavarral élők, új módszerrel gyógyítják a betegséget a pécsi szakemberek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2eb0dd5-d926-4def-b7c1-234eec639155","c_author":"HVG","category":"360","description":"Nem fenyeget a testnevelőtanár-képzés kiüresedésének veszélye – állítja Sterbenz Tamás, a Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem (TF) rektora, aki fejlesztési programjaikról és nemzetközi képzési terveikről is mesélt.","shortLead":"Nem fenyeget a testnevelőtanár-képzés kiüresedésének veszélye – állítja Sterbenz Tamás, a Magyar Testnevelési és...","id":"20241219_hvg-Diploma-2025-TF-Sterbenz-Tamas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2eb0dd5-d926-4def-b7c1-234eec639155.jpg","index":0,"item":"f839c40c-68c6-444e-a3f6-b56fb2558d01","keywords":null,"link":"/360/20241219_hvg-Diploma-2025-TF-Sterbenz-Tamas","timestamp":"2024. december. 19. 16:30","title":"Sterbenz Tamás rektor: „Senki se kerüljön ki úgy a TF-ről, hogy nem járt külföldi egyetemen”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Dübörög a fogyasztásunk, miközben a régió három jelentős olajfinomítója áll – egy tervezetten, kettő pedig baleset miatt. Az import jelenthetne megváltást, az azonban idehaza a nagykereskedelmi hatósági árazás miatt márciusban gyakorlatilag megszűnt, és a külföldi cégek továbbra sem érdekeltek az üzemanyag-behozatal újraélesztésében. De még ha azok is lennének, akkor sem mehetne minden flottul – erről az iszonyúan száraz nyár gondoskodott.
Bár a szakmabeliek már hónapok óta tényként kezelték, nagyjából a Mol 50 literes tankolási korlátozása, és még inkább Ratatics Péter július eleji nyilatkozata után vált a nagyközönség számára is világossá: nagyon megnőtt az esélye annak, hogy üzemanyaghiány alakul ki Magyarországon. Végül szombaton a kormány is beismerte, hogy nagy baj lehet, és az üzemanyag-ellátási nehézségek miatt csak a magánszemélyek által üzemben tartott járművekre, mezőgazdasági gépekre és a taxisokra szűkítették le azok körét, akik továbbra is literenként 480 forintért tankolhatnak 95-ös benzint vagy dízelt. A céges autók estek ki a kedvezményezettek köréből, ez kormányzati források szerint 800 ezer járművet jelent.
Azért jutottunk nagyon közel az üzemanyaghiányhoz, mert
a két kiválasztott típus nyomott ára miatt iszonyúan megnőtt a benzinkutak forgalma,
ezt még jobban megdobta az alapból is mindig kiemelkedő, és júliusi-augusztusi tetőzésű tankolási adatokat hozó nyár,
miközben a nagykereskedelemben is érvényes ársapka miatt már márciusban leállították az importjukat a nemzetközi kereskedők, mert nem akartak bukni a bizniszen,
így a hazai ellátás mintegy 30 százaléka eltűnt,
és ennek tetejébe még három olajfinomító is leállt a régióban.
A helyzet tehát rettentő összetett, és annak kéne megoldania az üzemanyag-ellátási problémákat, vagyis visszaédesgetnie az országba a külföldi üzemanyag-importőröket, hogy szombattól fogva mintegy 800 ezer járművet már rendes, piaci áron lehet csak feltölteni.
Fazekas István
Elég lehet ennyi az importőröknek ahhoz, hogy visszatérjenek a magyar piacra? A szakma több szakértője szerint nem – Pletser Tamás sem látja ebben a különösebb ösztönző erőt.
A járművek többsége továbbra is hatósági áron tankolható, ezek a cégek ennyiért nem fogják behozni, és nem fogják eladni a termékeiket, mert a külpiacokon ennél jóval magasabb árak vannak
- mondta lapunknak az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője. Az üzemanyag-kereslet továbbra is masszívan erős, azt nem vetettük vissza eddig semmiféle intézkedéssel, mutat rá Pletser. Mivel a céges autókat többnyire tényleg céges utakra használják, hacsak nem csökken az aktivitása az adott vállalatnak, akkor azokat a kocsikat a piaci áron tankolva is, de továbbra is hajtani fogják.
A megoldás az lenne, ha a keresletet tudnánk csökkenteni, és a kínálatot növelni, de a hatósági ár miatt egyik sem lehetséges.
Tartalékok, finomítók
A kormány persze a 800 ezer cégautó kipöckölésén túl ennél jóval jelentősebb intézkedést is hozott a helyzet kezelésére: felszabadított 184 millió liter gázolajat az ország stratégiai tartalékából. Júniusban motorbenzinből 182 millió liter, gázolajból 423 millió liter – összesen tehát 605 millió liter üzemanyag került forgalomba a hazai benzinkutakon a NAV statisztikái szerint. Ez átlagolva napi 20 millió literes fogyasztást jelent – ha semmiféle termelésünk, beszerzésünk nem lenne, akkor a 184 millió liternyi felszabadított készlet 8–9 napig tudná fedezni az ország fogyasztását.
Veres Viktor
Az szerencsére nem igaz, hogy semmiféle forrásunk nincs, de a lehetőségeink most iszonyúan be vannak szűkülve. A hazai termelés a Mol Dunai Finomítójának már halaszthatatlanná vált, karbantartási célú leállásával javarészt leállt – ezzel a dízelgyártásunk 65 százalékkal csökkent le. Aligha számíthatunk az OMV schwechati finomítójára, melyet még mindig javítanak a június eleji baleset után. Itt a nagyobb desztillációs torony sérült meg. A kisebbik még működik, de az csak a termelés 20 százalékát tudja hozni – a teljes kapacitás valamikor októberben térhet vissza. Mindezek után a régió még megkapta a nyakába a(z) Unipetrol litvínovi finomítójának a leállását is. Ebben a csehországi üzemben július 20-án történt robbanás.
Ez a két cseh finomító közül a nagyobbik dízeltermelő, így biztos, hogy a régióban masszív dízelhiány van
– mondta Pletser, aki szerint a litvínovi finomítóból normál üzem szerint szokott is üzemanyag érkezni Magyarországra. De a régió normál időszakban is dízelhiányos, és az elemző szerint az összes környékbeli finomító együtt sem tud annyi dízelt kihozni, mint amennyire nekünk és a szomszédos országoknak szüksége van.
A kereskedők a nemzetközi piacokon vásárolnak fel annyi dízelt, amennyivel be tudják tömni a lyukakat. Ezt régen Pletser szerint 10–15 importőr csinálta, a nagy multikkal, vagyis a Shell-lel, az OMV-vel és a Lukoillal, illetve a Mollal együtt. Most azonban „minden a Mol nyakán maradt”, ráadásul a piac is nagyon szűkössé vált a háborús helyzetben.
Most a logisztika is túl van terhelve, hiszen a régió minden országa rárepült az elérhető készletekre. A kész dízel a nagy európai kikötőkön keresztül érkezik a kontinensre, leginkább a rotterdami kikötőben osztják szét, és indítják meg a rakományokat Svájc, Németország, Csehország és Ausztria irányába. Oda meg nem visznek terméket, ahol a legrosszabb az ára, mondta Pletser:
Ha valahol először hiány fog kialakulni, az Magyarország lesz.
Kiszárad a folyó, kiszárad a benzinkút
A dízel szállítását elsősorban vonattal oldják meg, de a Rajnán közlekedő teherhajókra is pakolnak. A nyár viszont most közbeszól: a szárazság miatt a Rajna vízállása most eléggé alacsony, és nagy problémát okoz Németország déli részének ellátásában, hogy nem lehet rendesen feltölteni a tartályhajókat, mert belesüllyednek a folyómederbe – magyarázta Pletser.
AFP / STR
De ugyanerről a nehézségről számolt be július végén Ratatics Péter is. A Mol magyarországi operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója arról beszélt, hogy 10–15 százalékkal több dízelt fogyasztunk, mint amennyit képesek vagyunk itthon előállítani, ám a behozatalt most a Duna alacsony vízállása nehezíti, az uszályokat kevésbé lehet feltölteni, és a nagy hőség miatt a vasúti szállítás is a lehetségesnél kisebb kapacitással megy.
A Ratatics által említett importot a Mol intézi, házon belül, a hiányzó mennyiség egy részét a pozsonyi finomítóból irányítják át, amelynek a karbantartása már korábban lezajlott. Ratatics július végén azt is mondta, hogy az üzemanyaghiány egy másik részét a megmaradt tartalékaik felhasználásával pótolják, de ezek nem tudják teljesen lefedni a hiányt, a piaci pótlásukra pedig korlátozottak a lehetőségek.
Pletser szerint a Mol Ratatics által hivatkozott tartalékai szűkösek lehetnek, mert azokat normál esetben az olajvállalatok minimalizálják. Az elemző szerint maximum pár hetes olajtartalékot és terméktartalékot szoktak fenntartani, előre készülni, pluszban felhalmozni pedig nem is tudott volna a Mol, a folyamatosan masszív hazai kereslet miatt – már májusban 22 százalékkal nőtt a forgalom az egy évvel korábbihoz képest.
Nagyon kíváncsi vagyok, meddig lehet ezt még fenntartani, a befagyasztott árakkal egyáltalán októberig kihúzzuk-e. Kellenek az importőrök, de ha nem adsz nekik árat, akkor minek jöjjenek vissza?