szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Mintegy kétmillió magyar izgulhat, mit tartalmaz az adóhivatal levele.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal megkezdte az adószámla-értesítők kiküldését a magánszemély és egyéni vállalkozói ügyfeleinek – közölte csütörtökön az adóhivatal. Ez azonban nem csak egy szokásos levél lesz, értesítést az adószámla-egyenlegükről ugyanis azok kapnak, akiknek ötezer forintnál több tartozása vagy ezer forintnál több túlfizetése van, vagy 2022-re késedelmi pótléka keletkezett.

Nem kevesen érintettek: a NAV közleménye szerint mintegy kétmillióan várhatják izgulva, mekkora összeget vár tőlük az adóhivatal, illetve, ha szerencséjük van, akkor mennyivel több adót fizettek be a kelleténél.

És akkor jöjjenek a technikai részletek: akinek van KAÜ-azonosítása (ügyfélkapu, e-személyi igazolvány, arcképes videós azonosítás, telefonos azonosítás), az elektronikus tárhelyére kapja az adószámlájával kapcsolatos tájékoztatót, melyről e-mail-értesítés érkezik a regisztrációkor megadott címre.

Érdemes figyelni ezeket, az üzenetek ugyanis 30 nap elteltével automatikus törlődnek. Ezt csak akkor kerülhetjük el, ha az üzenetet a megnyitás után a tartós tárba helyezzük. Természetesen akkor sincs minden veszve, ha valaki kicsúszik a megadott határidőből, ekkor érdemes ide kattintani - a link az adószámla-lekérdezési útmutatóra mutat, ami lépésről lépésre bemutatja a lekérdezés menetét. Ezen felül az adószámla-egyenlegünket az Ügyfélportálon is lekérhetjük.

Aki a dokumentum megtekintése után azt látja, hogy tartozása van, az legegyszerűbben (banki költségek nélkül) az Ügyfélportálon utalhat. Ehhez be kell lépni a portálra, majd a kezdőoldalon található adószámla egyenlegnél a Bővebb információra kattintva kell lekérdezni az adószámlát és a „Hátralék rendezés” gombbal már indítható is a fizetés. Az összeg emellett rendezhető még banki átutalással (közlemény rovatban fel kell tüntetni az adóazonosító jelet), csekken vagy akár a NAV ügyfélszolgálatain bankkártyával. Csekket igényelni pedig a legegyszerűbben a 1819-es ingyenesen hívható NAV Infóvonalon lehet, a 3-as menüpontban.

A jobb verzió természetesen az, ha valakinek túlfizetése van. Ekkor annak kiutalása vagy tartozásra átvezetése az Átvezetési és kiutalási kérelem (ATVUT17) elnevezésű űrlapon kérhető. Az űrlap legegyszerűbben szintén az Ügyfélportálról érhető el, az adószámla lekérdezése után, a „Túlfizetés rendezés” gombbal, külön segédprogram telepítése nélkül, bármilyen okoseszközről, akár mobiltelefonról is.

És akinek ez sem elég, az nyugodtan tárcsázza a NAV Infóvonalát a 1819-es telefonszámon. Itt is érdemes azonban előre készülni, hiszen a konkrét ügyek intézéséhez ügyfél-azonosító számra (PIN-kód) vagy részleges kódú telefonos azonosításra lesz szüksége. Ügyfél-azonosító szám legegyszerűbben az ONYA-ban igényelhető a TEL-nyomtatványon, ennek menetéről szintén elérhető a NAV honlapján egy részletes útmutató.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!