Miért veszélyes halogatni a digitalizációt? Cégvezetőként ezeket érdemes átgondolnia!
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
A Mol-torony miatt nem olyan régen még hosszú viták zajlottak arról, hogy mekkora épületeket visel el Budapest. A tornyot végül felhúzták, a kormány akaratának az UNESCO sem tudott megálljt parancsolni, és Lázár is hiába hangoztatta elítélő véleményét. Most hasonló forgatókönyv tűnik körvonalazódni, csak már 220-240 méteres felhőkarcoló terveiről szólnak a hírek.
„Egy 120 méteres épület Budapesten tájseb lesz”, mondta Lázár János 2017-ben, amikor még miniszterelnökséget vezető miniszter volt. Bár a fideszes politikus ma már építési és beruházási miniszter, a korábbi véleményét fenntartja.
Ennek ellenére azóta megépült a Mol új székháza, ami a maga 143 méteres tornyával technikailag az ország első felhőkarcolója lett, sőt, kiderült, hogy a kormány idén októberben már arról tárgyalt, hogy 1900 milliárd forintos beruházás részeként egy luxusnegyedet húzzanak fel a Hősök tere mögötti területen.
Hol kezdődik a felhőkarcoló? |
Felhőkarcolónak a nagyon magas, lakható épületeket szokás nevezni, de nincs általános definíciója annak, hogy ma mi számít „nagyon magasnak”. A 20. század elején jellemzően még a 100 méternél magasabb épületeket hívták így, ma már külföldön inkább 150 méternél húzzák meg a képzeletbeli határt. Azért szokás mégis „az első magyar felhőkarcolóként” hivatkozni a Mol Campus tornyára, mert ez az első olyan magyarországi magasház, amely 100 méternél magasabbra tört. |
A terv gyorsan „mini-Dubaj”-ként híresült el, mivel a Vsquare hírlevele szerint a világ legmagasabb épületét, a Burdzs Kalifa felhőkarcolót is tervező dubaji cég lehet az, amely a Rákosrendező helyén magasházakkal teli negyedet építene irodaházakkal, luxuslakásokkal és egy 220-240 méteres felhőkarcolóval.
Hogyan kell elképzelni egy ilyen magas épületet Budapesten?
Ha az állítólagos terveknek megfelelően tíz éven belül tényleg megépülne a több mint kétszáz méter magas felhőkarcoló, akkor az 80-100 méterrel túlszárnyalná a Mol-tornyot, a dobogó harmadik fokára szoruló fővárosi épületeknél, az egyformán 96 méteres Parlamentnél és Szent István-bazilikánál pedig több mint kétszer nagyobb lenne.
Ráadásul az elhelyezkedése miatt alapvetően átalakítaná Budapest egyik világörökségi helyszínének, az Andrássy útnak és történelmi környezetének (Hősök tere, Szépművészeti Múzeum, Műcsarnok, Millenniumi emlékmű) a látképét, vagy ahogy Karácsony Gergely főpolgármester fogalmazott,
a Nemzeti Pantheon tulajdonképpen a Gábriel arkangyalhoz képest egy hatszor magasabb épületegyüttes árnyékába kerülne.
Más kérdés, hogy lesz-e beleszólása érdemben akár neki, akár a világörökségre felügyelő UNESCO-nak. Bár egy kiszivárgott kormányzati dokumentum szerint a dubaji befektető luxusnegyedéhez szükséges infrastrukturális beruházásokat a fővárossal végeztetnék el, a főpolgármesterrel egyelőre senki nem egyeztetett. Az UNESCO, azaz az ENSZ Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete pedig a Mol-torony ellen sem tudott érdemben fellépni, pedig Budapest Duna-parti látképe már 1987 óta a világörökség részét képezi, a szervezet pedig többször is kritizálta a 143 méter magas épület terveit.
Lehet kétszázméteres felhőkarcolót építeni Budapesten?
Lázár János, miután nyilvánosan felszólalt a Mol felhőkarcolója ellen, egy kormányinfón hadat üzent a 65 méternél magasabb épületek ellen. Egy darabig úgy nézett ki, hogy a javaslatára a kormány maximalizálni fogja, mekkorák lehetnek az újonnan épülő budapesti magasházak.
Nem is ez lett volna az első ilyen szabályozás, mivel 2002-ben Schneller István akkori főépítész javaslatára a Városháza egyöntetűen megtiltotta Budapesten az 55 méternél magasabb házak építését.
A Lázár-féle kijelentést követő toronyháztilalom az első két elképzelés szerint a korábbinál 10 méterrel magasabban húzta volna meg a határt. Azonban, mire törvény lett a javaslatból, abban már az szerepelt, hogy a jövőben a megépíthető épületek legmagasabb pontja elérheti, de nem haladhatja meg a 90 méteres magasságot.
Ráadásul a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásokat kivonták a tilalom alól, így jutottunk el odáig, hogy
ma bárki építhet felhőkarcolót, feltéve, hogy a kormány megengedi neki.
Kinek a felhőkarcolóit látná még szívesen a kormány?
A Miniszterelnökség élén Lázárt váltó Gulyás Gergely 2018-ban már arról beszélt, a kormány három, a magyar gazdaság regionálisan is jelentős zászlóshajójának számító cégnek, konkrétan a Richternek, az OTP-nek és a Molnak ajánlotta fel, hogy építhet olyan székházat, amelyre nem vonatkozna a toronyháztilalom. A 90 méternél magasabb épület felhúzásának lehetőségével akkor csak a Mol élt.
Azóta Mészáros Lőrincnek is lett egy bankholdingja, az MBH, amely három magas toronyra, egy 65, egy 78 és egy 90 méteres épületre is elvi engedélyt kapott az Árpád-híd pesti hídfőjéhez, novemberben pedig megjelentek a beruházás látványtervei is. Mivel az MHB-székházprojekt épp belefér a törvényi limitbe, a beruházást nem is kellett kiemelt jelentőségűvé nyilvánítani.
Bár az MBH-székház a felhőkarcolói státusztól messze állna, ha a tervek szerint 2026-ra megépül az MBH-torony, akkor az lesz a főváros második legmagasabb irodaháza és negyedik legmagasabb épülete.
A Mészáros-féle bankholding építkezése egy olyan helyen, az Árpád-híd pesti hídfőjénél, a Göncz Árpád városközpontban indulna el, amit évtizedek óta magas beépítésre szánt a XIII. kerület. Sőt, ahogy a hvg360 kerületmustrájában bemutattuk, már az előzőrendszerben is toronyházakat, „szocialista felhőkarcolókat” álmodtak ide.
Ezt emelte ki a Válaszonline-nak Budapest jelenlegi főépítésze, Erő Zoltán is, aki ugyanakkor arról beszélt, hogy a fővárosban nem igazán van szükség felhőkarcolókra:
Általában véve Budapest területén nincsenek kijelölve ilyen magas beépítésre alkalmas helyszínek, de itt igen. Én magam nem tartom Budapesten elengedhetetlennek a toronyházakat, mivel építésük mozgatórugója nem az ingatlanpiac racionalitása, hanem a kivagyiság, a becsvágy megmutatkozása. Éppenséggel meg lehet lenni enélkül.
Azt pedig, hogy egy felhőkarcoló ötletének felmerülésétől azért nem mindig vezet olyan egyenes út a megvalósulásig, mint a Mol Campus esetében, jól illusztrálja egy ezredfordulós budapesti felhőkarcoló terv.
A kétezres évek legeleje óta akarták a mai Göncz Árpád városközpont területén, eredetileg Finta József tervei alapján akarták felhúzni a 100 méteres Raiffeisen toronyházat. A terv végül olyan sokszor módosult, hogy a bankszékház 2020-ban beköltözött a szemközti telken épült, 65 méter magas Agora Tower-be. A régi felhőkarcoló később látványosan csavarodó, The Twist névre keresztelt tervéből pedig mára a The Twins nevű, két alacsonyabb, 65 méteresre tervezett tornya épül, amelyeket várhatóan jövőre fejeznek be.
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Javult a vállalkozások alkupozíciója: az árak konszolidálódtak, a kockázati prémiumok csökkentek, van verseny. Érdemes élni a lehetőségekkel.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
„Én itt már minden »hülyére« szavaztam. Értelmes, világlátott, anyagilag stabil helyzetben lévő embernek szerintem tilos politikai párt közelébe mennie itthon” – mondja a magyar „orr”. HVG-portré.
Dopeman a „Jó arcok”-at, Kocsis Máté a „Zebra” nevű kört vezeti. Na de melyik kört vezetheti Schmidt Mária?
Nem kell már tartós tejet venni, jön a világháború, kivéve Magyarországon – üzeni Orbán. Megnéztük, mi igaz az állításaiból.
Kellemes zenei aláfestés jellemzi, egy mosolygó pap is felbukkan benne.