A láthatatlan vasút, amely kiszorította Pestről a vizázást, mégis megőrizte az óriáshal nevét – kerületmustra Vizafogón
Ha azt mondják, XIII. kerület, a legtöbbeknek Angyalföld vagy Újlipótváros ugrik be. De van ennek a két jellegzetes városrésznek egy harmadik, kevésbé ikonikus, mégis legalább annyira karakteres kistestvére is. Az izgalmas nevű, ma mintegy 10 ezer lakosú Vizafogót a Duna és a Váci út által közrefogva délről a Dráva utca, északról a Meder utca határolja. Az egyszeri turista itt legfeljebb akkor jár, ha a folyóparton a Margit hídtól véletlenül egészen a Moszkva sétányig korzózik. Esetleg, ha a Dagály Fürdőbe vagy a Duna Arénába készül. Pedig a gyorsan változó Vizafogónak nemcsak a Duna-partját lenne érdemes megismerni.
A legelső budapesti otthonom egy régi munkásőrlaktanyából kialakított kollégium volt a Rákos-patak festői szépségűnek akkoriban aligha mondható Duna-torkolatánál, több mint egy évtizede. Ha kiléptem az épületből a Vizafogó utcára, jobbra a Láng Gépgyár enyésző maradványépületei, balra a Fővárosi Csatornázási Művek szennyvíztelepe fogadott, velem szemben az egykori csavargyár omladozott, és kis túlzással a lábam alatt érezhettem egy a semmiből a semmibe tartó, de a patakon átvezető sínpárt.
Akkoriban ennek a környezetnek nem sok jelentőséget tulajdonítottam. Persze, nem volt ez egy presztízskörnyék, de a metró jobb napokon 25 perc alatt bevitt az egyetemre, a kolibulik hangerejére visszagondolva pedig még most is kifejezetten szerencsés fekvésűnek tűnik egy ilyen gyéren lakott rész, szóval szerettem. Az a furcsa, már-már szimbolikusnak ható vakvágány ellenben egy picit mindig izgatta a fantáziámat.
Mégis csak évekkel az elköltözésem után tudtam meg, hogy ez annak a Vizafogó vasútvonalnak volt az egyik ága, amelynek zakatolása, felfutása majd lassú elbontása alapjaiban formálta a városrész egészét. Bár ma már alig-alig lehet a konkrét nyomára bukkanni, egyet azért most megmutatunk ebből. Sőt, azt is megpróbálom elmesélni, miért gondolom úgy, hogy ha jobban megnézzük a Vizafogót, valahogy ott is kilátszhatnak a letűnt vasútvonal egykori vágányai, ahol már nincsenek is ott.
Hogy ezt megértsük, érdemes egy történelmi gyorstalpalóval kezdeni.