Miért veszélyes halogatni a digitalizációt? Cégvezetőként ezeket érdemes átgondolnia!
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
A megemelt és kiterjesztett tranzakciós illeték szépen fialt a költségvetésnek, a megemelt hiánycélnak köszönhetően pedig máris jobban fest a hiány éven belüli felfutása.
Május hónapban a központi költségvetés 129,5 milliárd forint többlettel zárt – erősítette meg a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) az előzetes adatokat részletes jelentésében. A szokatlanul jó egyenleghez hozzátartozik, hogy ebben a hónapban 213,5 milliárd forint összegű MVM-osztalék-befizetés érkezett a költségvetésbe. Az állami MVM osztalékfizetéséhez pedig hozzátartozik, hogy a vállalat a „rezsicsökkentés” jegyében állami kompenzációt kap a lakossági szolgáltatás után – vagyis tulajdonképpen amikor osztalékot fizet a tulajdonos államnak, a rezsikompenzációt adja vissza részben (még ha a profitábilis tevékenységeinek közük sincs a hazai lakossági értékesítéshez). Az MVM osztalékfizetése nélkül a büdzsé május hónapban is mínuszos lett volna.
Az év első öt hónapját egyben tekintve az államháztartás központi alrendszere 2800,9 milliárd forintos hiánnyal zárt. Ez az éves költségvetési hiánycél 67,6 százalékát tette ki.
Vagyis tette volna ki. A kormány ugyanis informálisan – a költségvetési törvényen nem vezették át, szokás szerint – felemelte a hiánycélokat. Az államháztartás központi alrendszerének az elfogadott költségvetési törvényben szereplő 3,7 százalékos, GDP-arányos ESA-hiányhoz tartozó számszerű pénzforgalmi hiánya 4123,0 milliárd forint. A 4,1 százalékos módosított hiánycélhoz tartozó várható éves pénzforgalmi hiány ugyanakkor 4774,0 milliárd forint. A május végi központi alrendszer hiánya (2800,9 milliárd forint) ennek 58,7 százaléka.
Vagyis a hiánycél emelésével a május végi hiány máris az éves terv 68 százalékáról az 59 százalékára esett.
A minisztérium közleménye kiemeli, hogy a társasági adó esetén az adóbefizetés határideje május 31., azonban a jogszabályok szerint hétvégi határnap esetén a következő munkanapon, ez esetben június 2-án, hétfőn volt a végleges adófizetési határidő. Ettől függetlenül a vállalkozások jelentős része május 31-éig megfizette a társasági adóját, 238,4 milliárd forint adóbevétel érkezett be a hónap végéig.
Ezzel együtt a társaságiadó-bevételek nem alakultak jól. Az év első öt hónapjában 521,1 milliárd forint bevétel realizálódott, amely az előző év egyenlegétől 126,9 milliárd forinttal maradt el.
Jól alakultak ugyanakkor a költségvetés fő bevételi lábát képező áfabevételek. Az év első öt hónapjában
az általános forgalmi adóból 3311,0 milliárd forint bevétele keletkezett a költségvetésnek, ami az egy évvel korábbi bevételt 460,9 milliárd forinttal haladja meg.
Az áfabevételek május végére 40 százalékra teljesültek, ami időarányosan is jó eredmény, és jobb, mint a tavalyi.
A bevételi oldalon
kiemelendő még a tranzakciós illeték. Ebből 2025 első öt hónapjában 244,6 milliárd forint bevétele keletkezett a költségvetésnek, ami 102,0 milliárd forinttal haladta meg az egy évvel korábbi összeget.
A bevétel alakulásának hátterében a 2024. augusztus 1-jétől hatályos megemelt adómértékek állnak, illetve az, hogy 2024. október 1-jétől az adó hatálya kiterjed a konverziót tartalmazó műveletekre is. Vagyis a tavalyinál jóval magasabb bevételek mögött az adó emelése és kiterjesztése áll.
Mindeközben az államadósság is jelentősen nőtt, május végéig 3819,5 milliárd forinttal. A fontosabb tényezők:
A devizaadósság egyébként 17 971,5 milliárd forintra növekedett május végére. A devizaadósság részaránya a 2024. év végi 29,8 százalékos szintről 30,3 százalékos szintre emelkedett a teljes adósságon belül – vagyis hajszállal ugyan, de meghaladta a 30 százalékos limitet.
És ebben még nincs benne a júliusi devizaadósság-kibocsátás, amely már határozottan a limit fölé löki a devizaadósság arányát – az államadósság-kezelő szerint csak ideiglenesen.
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Javult a vállalkozások alkupozíciója: az árak konszolidálódtak, a kockázati prémiumok csökkentek, van verseny. Érdemes élni a lehetőségekkel.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
A járművek hivatalosan „kulcsos autók”, azaz megfelelő vezetői döntés esetén bármelyik dolgozó használhatja – például az elnökség tagjai is.
A munka minőségét sok kritika érte.
Szokták mondani, hogy a zenész ne politizáljon, de akkor a politika meg ne szóljon bele a zenébe – vélekedett.