Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"903b3e03-1999-4bbb-b57e-5a3a03815157","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Lázár János ugyanis megígérte – írta a vasúttársaság.","shortLead":"Lázár János ugyanis megígérte – írta a vasúttársaság.","id":"20250512_mav-autobusz-flotta-korszerusites-lazar-janos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/903b3e03-1999-4bbb-b57e-5a3a03815157.jpg","index":0,"item":"66b58201-93e5-4b60-8a0c-cc5c421843e5","keywords":null,"link":"/kkv/20250512_mav-autobusz-flotta-korszerusites-lazar-janos","timestamp":"2025. május. 12. 13:25","title":"869 buszt vesz a MÁV","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"11c93c7e-14cb-443d-ab95-a0d3fd4b5706","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Percekbe telt, mire betöltöttek a receptek a patikákban, már ha egyáltalán betöltöttek. ","shortLead":"Percekbe telt, mire betöltöttek a receptek a patikákban, már ha egyáltalán betöltöttek. ","id":"20250512_patikak-gyogyszer-kivaltas-nehezseg-felho-akadozott-digitalis-egeszsegugy-nyugdij-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/11c93c7e-14cb-443d-ab95-a0d3fd4b5706.jpg","index":0,"item":"d1b4de64-e17d-43e5-b06d-9269870811a6","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_patikak-gyogyszer-kivaltas-nehezseg-felho-akadozott-digitalis-egeszsegugy-nyugdij-ebx","timestamp":"2025. május. 12. 16:32","title":"Nehéz volt gyógyszerhez jutni hétfőn, országszerte akadozott a felhőszolgáltatás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28eb9724-1e9b-4ec7-9160-eecab9344de7","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az Oroszországgal szembeni szankciók jelenlegi formájukban július végén járnak le, és bár egyre többször hallani egy esetleges tűzszünetről, az Unió mégis fenntartja a gazdasági nyomást Moszkván.","shortLead":"Az Oroszországgal szembeni szankciók jelenlegi formájukban július végén járnak le, és bár egyre többször hallani...","id":"20250513_EU-Unio-veto-Magyarorszag-orosz-szankciok-Ukrajna-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28eb9724-1e9b-4ec7-9160-eecab9344de7.jpg","index":0,"item":"d34cb9ce-d749-4efe-9807-85fabe29ff12","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250513_EU-Unio-veto-Magyarorszag-orosz-szankciok-Ukrajna-haboru","timestamp":"2025. május. 13. 13:57","title":"Jogi kiskapukkal készül az EU arra, hogy Magyarország megvétózhatja az oroszok elleni újabb szankciókat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a9e87d3-6a6b-4385-85c6-ffbc69968595","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A rendőrség válasza szerint egyelőre ismeretlen személlyel szemben zajlik büntetőeljárás.","shortLead":"A rendőrség válasza szerint egyelőre ismeretlen személlyel szemben zajlik büntetőeljárás.","id":"20250513_volt-igazgato-komarom-technikum-szexualis-kapcsolat-diakkal-nyomozas-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a9e87d3-6a6b-4385-85c6-ffbc69968595.jpg","index":0,"item":"d49c9960-2975-4c86-ade7-c71bfeefb41c","keywords":null,"link":"/itthon/20250513_volt-igazgato-komarom-technikum-szexualis-kapcsolat-diakkal-nyomozas-rendorseg","timestamp":"2025. május. 13. 06:26","title":"Még tart a nyomozás a volt komáromi iskolaigazgató ügyében, akinek a gyanú szerint a diákjával volt szexuális kapcsolata","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"883cd6f2-45de-40e6-aea8-6885ffd82baa","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az első magyar animációs dokumentumfilm Németország legnagyobb animációs filmfesztiválján aratott sikert.","shortLead":"Az első magyar animációs dokumentumfilm Németország legnagyobb animációs filmfesztiválján aratott sikert.","id":"20250512_kek-pelikan-stuttgart-animacios-film-legjobb-mozifilm-dij","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/883cd6f2-45de-40e6-aea8-6885ffd82baa.jpg","index":0,"item":"c59b5700-6cec-4631-8736-2cdbff19d946","keywords":null,"link":"/kultura/20250512_kek-pelikan-stuttgart-animacios-film-legjobb-mozifilm-dij","timestamp":"2025. május. 12. 09:25","title":"A Kék Pelikan nyerte a legjobb mozifilmnek járó díjat Stuttgartban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"10202a96-c92a-4a06-854b-8c6471bee70c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Csak a hasonló alapítványok jövőbeli alapítását és az MNB-alapítványok befektetési, vagyonkezelési tevékenységét tiltja az MNB-törvény módosítását célzó új javaslat. A százmilliárdokat elkótyavetyélő Matolcsy-féle alapítványokat viszont nem csak, hogy nem szünteti meg – jóllehet korábban maga Varga Mihály új jegybankelnök kezdeményezte ezt a kormánynál –, hanem még mentesíti is őket a fent jelzett tevékenységek tilalma alól.","shortLead":"Csak a hasonló alapítványok jövőbeli alapítását és az MNB-alapítványok befektetési, vagyonkezelési tevékenységét tiltja...","id":"20250513_mnb-torveny-modositasa-pallas-athene-alapitvanyok-torvenyjavaslat-gazdasagi-bizottsag-matolcsy-gyorgy-varga-mihaly","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/10202a96-c92a-4a06-854b-8c6471bee70c.jpg","index":0,"item":"8f5340b3-79f2-452d-b506-baa6959b3003","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250513_mnb-torveny-modositasa-pallas-athene-alapitvanyok-torvenyjavaslat-gazdasagi-bizottsag-matolcsy-gyorgy-varga-mihaly","timestamp":"2025. május. 13. 14:07","title":"Benyújtották a törvényjavaslatot, ami nem számol le a Matolcsy-féle MNB-alapítványokkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"50351e14-c9f3-445a-ba26-9a0e6bd5e797","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Budapest legromosabb romkocsmája 21 év után húzza le a rolót.","shortLead":"Budapest legromosabb romkocsmája 21 év után húzza le a rolót.","id":"20250512_vittula-bezaras-kertesz-utca-kocsma","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/50351e14-c9f3-445a-ba26-9a0e6bd5e797.jpg","index":0,"item":"d6a908dd-33b3-4da5-bb2d-391db9a5dd04","keywords":null,"link":"/kultura/20250512_vittula-bezaras-kertesz-utca-kocsma","timestamp":"2025. május. 12. 12:29","title":"Bezár a Vittula","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"334101db-26a9-4b67-ae2c-0cecbd723232","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Csillagászoknak sikerült a korábbinál pontosabb leírást adni a HD 219134 kódjelű csillagról, ami csupán 21 fényévre található a Földtől.","shortLead":"Csillagászoknak sikerült a korábbinál pontosabb leírást adni a HD 219134 kódjelű csillagról, ami csupán 21 fényévre...","id":"20250512_csillag-hangja-meghatarozas-csillagaszat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/334101db-26a9-4b67-ae2c-0cecbd723232.jpg","index":0,"item":"af2b06ef-9dfe-4c79-8160-4a20d6886862","keywords":null,"link":"/tudomany/20250512_csillag-hangja-meghatarozas-csillagaszat","timestamp":"2025. május. 12. 12:03","title":"Belehallgattak egy csillag hangjába, meglepő dologra derült fény – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Páratlan építmény, de kérdés, megoszt vagy összeköt a világ leghosszabb tengeri hídja
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
A Kína és két különleges közigazgatási területe, Hongkong és Makaó közötti gigantikus új híd egyesek szerint a három hídfő közötti gazdasági együttműködés szimbóluma, ám kritikusai biztosak abban, hogy Kína így láncolná magához a két üzleti fellegvárat.
A Gyöngy-folyó deltájának három legfontosabb városát, Hongkongot, Makaót és a kínai Csuhajt köti össze a hivatalosan kedden - a forgalomnak csak egy nappal később - átadott, 55 kilométer hosszúságú híd, a HCSM. Az építményt Hszi Csin-Ping, a Kínai Kommunista Párt (KKP) főtitkára, a Kínai Népköztársaság elnöke, a KKP Központi Katonai Bizottsága elnöke adta át a kínai szárazföldön, Csuhajnál.
Az ötlettől az átadásig 35 év telt el
A híd méretén kívül másik különlegessége, hogy egy 6,7 kilométeres része a víz alatt fut egy alagútban, így engedve utat a hajóknak. Az ötletgazda egy kínai üzletember, a Hopewell Holdings alapítója, Gordon Vu volt, akit 1983-ban egy egy amerikai híd-csatorna, a Chesapeake Bay-Brige Tunnel inspirált. Az 1989-es Tienanmen téri mészárlás után azonban megrekedtek a tárgyalások a kínai vezetéssel, Vu “elbátortalanodott”, a Hopewell hongkongi részvényei pedig zuhanórepülésbe kezdtek.
AFP / Liang Xu
Aztán 1997-ben - amikor Hongkong ismét Kína része lett - újraindult a tervezgetés, de a hongkongi média már akkor támadta a projektet, mondván, veszélyeztetné a tenger élővilágát és szennyezné az öböl levegőjét. Az akkori aggodalom nem volt alaptalan, például a ritka kínai fehér delfin – melyből mindössze 47 példány maradt az öbölben – a WWF természetvédő szervezet tájékoztatása szerint az építkezés óta egyszer sem bukkant fel a területen.
2002-ben végül az akkori kínai vezetés egyértelműen kiállt Vu ötlete mellett. A csuhaji szakaszt 2009-ben, a hongkongit 2011-ben kezdték építeni, és végül több mint egyéves csúszással adták át a komplexumot, mely gyakorlatilag három hídból, két mesterséges szigetből, illetve az utóbbiak között húzódó alagútból áll. A szerkezet tájfunoknak, 200 kilométeres széllökéseknek, a Richter-skála szerinti 8-as erősségű földrengéseknek és egy 300 ezer tonnás hajóval történő ütközésnek is ellenáll.
A hongkongi-macau-zhuhai-híd hongkongi oldalán a kereszteződés határát jelző vörös vonal (C) látható a buszról Hongkongban
AFP / Anthony Wallace
Kína trójai falova?
Eddig Csuhajból négy óra alatt lehetett elérni Hongkongot, most az utazás fél órára csökkent. Kína szerint a híd jelentős gazdasági előnyöket kínál Hongkongnak; a különleges közigazgatási terület olcsó munkaerőhőz és termékekhez juthat, turizmusa is fejlődhet. Az azonban nemcsak a híd kritikusainak egyértelmű, hogy a nagy szomszéd gazdasági érdekeit eddig is szem előtt tartó Hongkong helyett Kína lesz a hídépítés első számú haszonélvezője, hiszen a kevésbé fejlett dél-kínai városok közelebb férkőzhetnek a hongkongi és makaói piacokhoz, illetve azokon keresztül a világ többi részéhez.
A sarkosan fogalmazók egyenesen Kína trójai falovának tartják a hidat, mely csak eszköz ahhoz, hogy az anyaország még jelentősebb befolyást gyakoroljon Hongkong felett, és nagy gazdasági olvasztótégelyt alakítson ki a 68 millió lakosú öböl térségében.
A kínaiak szerint a híd csaknem 1,5 billió dollárt hoz majd, Hongkong lakói azonban kétkednek. A BBC-nek nyilatkozó hongkongi szakember szerint a híd soha nem fogja kitermelni a saját építési költségét, mivel a hídpénzből 86 millió dolláros bevételt várnak, és ennek minimum harmadát a fenntartásra kell átcsoportosítani. Kína számára egyébként a híd több, mint egyszerű építmény, azt remélik tőle, hogy a gazdasági reform új szakaszának jelképévé válik.
hzmb.hk
A méreteknél is elképesztőbbek a költségek
Az építkezés 18,77 milliárd dollárba került, mely mostani árfolyamon 5 311 milliárd forint. Összehasonlításképpen: a 7,4 kilométeres négyes metró 452, azaz kilométerenként 61 milliárd forintból készült el. A HCSM minden kilométere 96 milliárd forintnak megfelelő összeget emésztett fel, és ezt természetesen számos korrupciós ügy övezte. 2017-ben a hongkongi korrupcióellenes hivatal 21 embert tartóztatott le, közülük egyre már biztosan börtön vár. A projektet egyébként elsősorban a Bank of China finanszírozta, Kína összesen 4900 milliárd forinttal szállt be az építkezésbe.
Kritikák egyébként az építkezés csúszása, a költségek emelkedése, az építés során bekövetkezett halálesetek és a korrupció miatt is érték a projektet. A hongkongi oldalon 9 (egyes források szerint 10) haláleset és 234 (más információk szerint 600) baleset történt, emiatt a munkáspárt és a szakszervezetek is tüntettek. A kínai oldalon állítólag még rosszabb volt a helyzet, de adatokat a hatóságok nem közöltek. A hongkongiak azt feltételezik, ott tízszer több baleset történt, és egy képviselőjük a vér és könnyek hídjának, míg a média egyszerűen csak halálhídnak titulálta a HCSM-et.
A Hongkongba tartó autók
AFP / Liang Xu
A hídhoz 400 ezer tonna acélt használtak fel hozzá, ebből hatvan Eiffel-tornyot lehetne megépíteni. A biztonsági teszteléseknél is akadtak botrányok, az egyik kivitelező cég munkatársai például meghamisították az eredményeket, egy a hídon dolgozó mérnök pedig azt állítja, fordítva süllyesztettek az iszapba bizonyos betontömböket az alagútnál.
Kormányzási különlegesség
Érdekesség, hogy míg Hongkongban és Makaón az angol jobbkormányos autókkal a baloldalon, addig Kínában a jobb oldalon vezetnek, így a hídon speciális fúziós csatornákkal oldják meg az átsorolást. Aki turistaként szeretne áthaladni a hídon, csalódni fog; a HCSM-re csak engedéllyel lehet felhajtani, és naponta 9200 autó használhatja, ezt a számot ráadásul mérsékelni is fogják.
A hídon értelemszerűen határátkelők is műkődnek, a térfigyelő kamerák pedig állítólag figyelik, hányszor ásítanak a sofőrök; az érzékelők három ásítás után figyelmeztetik a hídrendőrséget, amelyet terrorveszély elhárítására is kiképeztek.
AFP / Liang Xu
A világ leghosszabb hídja egyébként a szintén Kínában található,Tanjang-Kunsan nevű vasúti híd, mely 165 km hosszú.