A Semmelweis Egyetem kutatói maguk is meglepődtek azon, amit a gyulladások molekuláris folyamatairól megtudtak. Eredményeiket a Journal of Experimental Medicine-ben ismertetik.

A gyulladásos betegségek kialakulásának egyik kulcsszereplőjét azonosították a Semmelweis Egyetem Élettani Intézetének munkatársai állatkísérletek során, kutatásaik távlatilag akár új diagnosztikai és terápiás eljárások kifejlesztéséhez is elvezethetnek.

A vizsgálatok eredményeit a kísérletes immunológia egyik legrangosabb nemzetközi folyóiratában, a Journal of Experimental Medicine-ben ismerteti a Mócsai Attila, az SE Élettani Intézetének docense által vezetett kutatócsoport.

A gyulladás népbetegség

"A népesség nagy részét érintik a gyulladásos betegségek, miközben még mindig keveset tudunk e kórfolyamatok kialakulásának mechanizmusáról" -  mondta Mócsai Attila.

A probléma súlyosságát ecsetelve rámutatott, hogy a népesség 1 százalékát érinti a súlyos ízületi bántalmakkal járó rheumatoid arthritis. Emellett a gyulladásos folyamatok jelentős szerepet játszanak például az asztma, az allergia, némely vastagbél- és bőrbetegség kialakulásában, de gyulladásos folyamatok húzódhatnak meg a cukorbetegség hátterében is. "Az érelmeszesedést is ma már egyértelműen gyulladásos folyamatként tartja számon a tudomány" - hangsúlyozta a kutató.

Az Src fehérjék szerepét kutatták

A Semmelweis Egyetem kutatói a daganatok kialakulásában központi szerepet játszó Src fehérjecsaládot vizsgálták állatkísérletek során. Mint bebizonyosodott, e fehérjék, amelyek a daganatos sejtek mellett normális fehérvérsejtekben is megtalálhatók, nem elindítói a gyulladásnak, de kulcsfontosságú elemei a rheumatoid arthritishez és egyes bőrbetegségekhez vezető folyamatoknak.

Az eredmények bizonyos szempontból a kutatókat is meglepték, mivel a feltételezéseikkel ellentétben a gyulladásokban az Src típusú fehérjék nem a fehérvérsejtek vándorlásához, hanem a gyulladásos szöveti környezet kialakításához szükségesek.

"Kutatásaink hozzájárulnak a gyulladásos betegségek molekuláris szintű megértéséhez. Hosszú távon eredményeink akár új diagnosztikai, vagy terápiás eljárás alapjai is lehetnek, de ehhez további sok éves kutatómunka és gyógyszeripari fejlesztések szükségesek" - magyarázta Mócsai Attila.

Hozzátette: a kísérleteket teljes egészében Magyarországon (döntő hányadát a Semmelweis Egyetemen, kisebbik részét a Pécsi Tudományegyetemen) végezték. A kutatásokat az Európai Unió és a Magyar Tudományos Akadémia Lendület programja támogatta.

Hamarosan elkezdhetik oltani az időseket az AstraZeneca-vakcinával a németek