Miközben a hazai motorkerékpár-piac feléledt a tetszhalálból, s idén már több mint tízezer új kétkerekűt fognak eladni, maguk a motorosok is öntudatra ébrednek. Erre utal, hogy a Magyar Autóklub nyomdokain megalakították érdekvédelmi szervezetüket a Magyar Motorsport Szövetség keretein belül. Ön szerint van-e jövője egy efféle motoros-szervezetnek a nagy márkaklubok árnyékában?

A hazai motorkerékpár-piac egészen a kilencvenes évek végéig pangott, alapvetően azért, mert a bankok a magas kockázatra hivatkozva nem voltak hajlandók a részletvásárlást finanszírozni. Amióta azonban néhány nagyobb pénzintézet is beszállt az üzletbe, s mind változatosabb hitelkonstrukciók jelentek meg, az eladások látványosan fellendültek. Az elmúlt három év tapasztalatai alapján a piac ismerői azt jósolják, hogy hasonló, vagy még meredekebben emelkedő boomnak leszünk a tanúi, mint amit az autópiac néhány évvel korábban már átélt. Átlagosan hatvan százalékos éves forgalombővülés tapasztalható (tavaly összesen 8235 új motorkerékpárt értékesítettek), amit szakértők a városi közlekedési helyzet tarthatatlanságával, valamint az életszínvonal érzékelhető emelkedésével magyaráznak.
Több tízezren tehát már viszonylag új motorokat használnak, de - különösen vidéken - még mindig rengeteg öregedő motorkerékpár és moped van forgalomban. Az új gépeket vásárlók között három jól azonosítható réteg jelenik meg a piacon. A kisebb motorokat főként a friss jogosítvánnyal rendelkezők és a fiatalok keresik, míg ennél sokkal népesebb a nosztalgiázók köre. Azoké, akik korábban már motoroztak, és most anyagilag megerősödve újra nyeregbe szálltak. A harmadik csoportot azok alkotják, akik munkájuk során használják a bájkokat. Bármelyik csoportját nézzük is a magyar motoros társadalomnak, egy dologban nincs különbség közöttük: érdekképviseletük megoldatlan.
Míg egy autós, ha bárhol lerobban, kihívhatja a sárga angyalt, ha pedig jogvitába keveredik, jó esetben mögé áll az Autóklub. Ha nyaralni akar, üdülőhelyekre telepített lakókocsikat igényelhet, a külföldi utazás biztonságát szolgáló hitellevelet válthat, az autóját levizsgáztathatja a klub saját szervizében, sőt újabban olcsó benzint is tankolhat a Klub Petrol állomásain. A motorosok egyelőre semmi ilyenre nem számíthatnak, mert - ahogy mondani szokás - nem szervezték meg magukat. Ebben biztosan jelentős szerepet játszott a motorozás hosszú évekig tartó hanyatlása, s így az is, hogy a csóró motorosoknak szolgáltatásokat nyújtani nem lett volna nagy üzlet. Az érdekvédelmi szervezetek szolgáltatásait ugyanis valamiből finanszírozni kell, s erre önmagában aligha elegendő a tagdíj, a klubnak bevételt is kell termelni. Ezzel magyarázható, hogy több kósza magánkezdeményezés is megbukott már, hiszen ha a célok világosak voltak is, az üzleti működés nem ment. Végül az hozott változást, hogy a Magyar Motorsport Szövetség (MAMS) és a hozzá tartozó több mint ezer hardcore motoros is az ügy mellé állt.
A MAMS hitelessé tette a szervezetet a motorostársadalom és a potenciális üzleti partnerek előtt, továbbá, szállította a nemzetközi kapcsolatokat is. Az induláshoz a Hungaroring Sport Rt. szintén hozzájárult 20 millió forinttal, hiszen az egyetlen magyar nemzetközi versenypályát üzemeltető társaság régi célja, hogy a hazai autós-motoros élet egyik állandóan nyüzsgő gócpotjává váljon, ami igen jót tenne az üzletmenetnek. A MAMS-on belül tavasszal megalakított Motoros Klubnak már több mint ezer tagja van, s a szervezők arra számítanak, hogy az év végéig elérik az ötezres, jövőre pedig a tízezres tagságot. Ha ez sikerül, akkor a távlati célként megjelölt ötvenezres tagsági szám sem elképzelhetetlen. "Bevétel nélkül nem lehet klubot működni" – szögezte le Tóth Balázs, a klub vezetője. "Ezért indítottuk el klubkártya-rendszerünket." A klubba belépők a tagdíj fejében chipkártyát kapnak, amely – például benzinkutaknál, alkatrész-kereskedésekben, járműszalonokban – sokféle kedvezményes vásárlásra is jogosít. A chipkártya-rendszer lehetőségeit felhasználva a klub értékes kereskedelmi információkhoz juttathatja üzleti partnereit, a kedvezmények fejében. Mivel a kártyaszolgáltatással kombinált tagdíjfizetés vonzó, a klub is jelentős és növekvő bevételhez jut.
"Nincs a motorosok számára szezonális autópálya-matrica, pedig ők télen szinte soha sincsenek kint az utakon. Megküzdünk érte, hogy a motoros életvédelmi eszközök árából tűnjön el az áfa. Hiányzik a motorozással kapcsolatos idegenforgalmi koncepció is, ami pedig nagyon fontos volna a túrázás infrastruktúrájának megteremtéséhez" – villantotta fel néhány, lobbizással elérendő céljukat Tóth Balázs. Addig is az első kanyarban nekilátnak a jogsegély- és assistance-szolgáltatás megszervezésének.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Tizenkét évünk van a világ megmentésére, a klímacsúcson mégsem hoztak döntést a kormányok

Tizenkét évünk van a világ megmentésére, a klímacsúcson mégsem hoztak döntést a kormányok

Beer Miklós üzent a tüntetőknek: "Tisztelem bennetek a kitartást"

Beer Miklós üzent a tüntetőknek: "Tisztelem bennetek a kitartást"

Olcsóbb lesz a gázolaj

Olcsóbb lesz a gázolaj

Révész Sándor: Vértanúk – csere!

Révész Sándor: Vértanúk – csere!

Kinek jó Kósa túlóratörvénye? A dolgozóknak nem, de az államnak és pár óriásnak nagyon

Kinek jó Kósa túlóratörvénye? A dolgozóknak nem, de az államnak és pár óriásnak nagyon

Nagy betűkkel ráírta a véleményét valaki egy XIII. kerületi Fidesz-irodára

Nagy betűkkel ráírta a véleményét valaki egy XIII. kerületi Fidesz-irodára