szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Nem tudhatjuk meg, hogyan milyen rendőrségi előírások szabályozzák a szolgálati kutyák és lovak kiképzését, illetve hogyan tanul a rendőr a célba lőni. Nem nyilvános, hogy mit kell a rendőrnek tenni rendkívüli haláleseteknél vagy pénzmosásnál. Ezt diktálja a bűnmegelőzés érdeke vagy a hibás beidegződés?

© AP
A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) az ORFK valamennyi hatályban levő intézkedését és utasítását kikérte Bene Lászlótól, az akkori országos főkapitánytól. A civil szervezet azért fordult az ORFK-hoz, mert az őszi zavargások alatt a rendőrség olyan intézkedésekre és utasításokra hivatkozva kívánta igazolni munkájuk szak- és jogszerűségét, amelyek rajta kívül mindenki számára ismeretlenek. Az ORFK-intézkedések és -utasítások ugyan nem minősülnek jogszabályoknak, azonban a rendőrökre nézve kötelezőek. A jogvédők szerint ezek az előírások valójában közérdekű adatok. Az ORFK majd’ kétszáz normát megküldött a szervezetnek, azonban több kiadását közbiztonsági okokból megtagadta, a TASZ ezek nyilvánossága miatt indított pert.

A TASZ első fokon, nem jogerősen a múlt héten kis részben pert nyert az ORFK ellen. A Fővárosi Bíróság azon utasítások és intézkedések kiadására kötelezte az ORFK-t, amely a lakosság széles körét érinthetik. A kikért normák közül azonban mindössze kettőt minősített ilyennek: a körzeti megbízottakra vonatkozó utasítást és a rendőrségi objektumba való be- és kiléptetés szabályait. A bíróság álláspontja szerint az ítélethozatalnál nehéz helyzetben volt, hiszen olyan adatokról kellett döntenie, amelyeket ő sem ismert, és be sem kérhette azokat, hiszen akkor a peranyag részét képeznék, és titkosságuk megszűnne.

Az alábbiakban – a csütörtökön megjelenő HVG cikkéhez kapcsolódva – közöljük a rendőrség a bírósághoz eljuttatott nyilatkozatát, amelyből kiderül, melyik az a huszonöt utasítás és intézkedés, amelyet a polgárok továbbra sem ismerhetnek meg. Illetve azt, mivel indokolja az ORFK ezek titkosságát. (A dokumentum 1. és 3. pontjaként szereplő előírást a bíróság közérdekű adatnak minősítette.)

ORSZÁGOS RENDŐR-FŐKAPITÁNYSÁG GAZDASÁGI ÉS IGAZGATÁSI FŐIGAZGATÓSÁG JOGI FŐOSZTÁLY ÁLTALÁNOS JOGI ÉS PERKÉPVISELETI OSZTÁLY

Szám: 33-84/55-2/2007 ált.

Fővárosi Bíróság Budapest, Markó u. 27. 1055

Tisztelt Fővárosi Bíróság!

Társaság a Szabadságjogokért (1084 Budapest, Víg u. 28.) felperesnek az Országos Rendőr-főkapitányság (1139 Budapest, Teve u. 4-6.) alperes ellen 19.P.20.900/2007 számon közérdekű adat kiadása iránt indított perben, kívül jegyzett jogi képviselőnk útján az alábbi nyilatkozatot terjesztjük elő.

A Tisztelt Bíróság kötelezésére az alábbiakban foglaljuk össze, hogy az egyes dokumentumok vonatkozásában melyek azok az adatok vagy körülmények, amelyek a nyilvánosság kizárását indokolják:

1. A Magyar Köztársaság Rendőrségének Körzeti Megbízotti szabályzata kiadásáról szóló 11/1995. (VIII. 30) ORFK utasítás. A körzeti megbízott a Magyar Köztársaság Rendőrségének legkisebb szervezeti eleme, egy személyben lát el közrendvédelmi, közlekedésrendészeti, bűnüldözési, bűnmegelőzési és igazgatásrendészeti feladatokat. Az utasítás tartalmazza azt a teljességi listát, amely minden felszeretését és fegyverzetét és kommunikációs eszközeit felsorolja, valamint a szolgálat tervezésére, szervezésére, ellátására vonatkozó adatokat.

2. A Magyar Köztársaság Rendőrsége Kutyás- és Lovasszolgálati Szabályzatának kiadásáról szóló 15/1995. (IX. 28.) ORFK utasítás. A Kutyás- és Lovasszolgálati Szabályzat a szolgálati áltatok kiképzését és igénybevételének szabályait tartalmazza. Tartalmazza a szolgálati kutyák és lovak igénybevételének időtartamát, a szolgálati állatokkal végrehajtható taktikai eljárásokat.

3. A Magyar Köztársaság Rendőrsége épületeibe történő be- és kiléptetés szabályairól, a belső rend és biztonság fenntartásáról szóló 1/1996. (I. 12.) ORFK utasítás és módosításai, ide kapcsolódik a 18/2004. (VI. 22.) ORFK intézkedés a Rendőrségi igazgatási Központ épületébe történő be-, és kiléptetés szabályairól, a belső rend és biztonság fenntartásáról.

Az ország valamennyi rendőrségi objektumának be- és kiléptetési gyakorlata ezen a normán alapul, közöttük a Rendészeti Igazgatási Központé is. Minden rendőrségi objektumba belépni szándékozó állampolgár tájékoztatást kap a belépésének lehetőségeiről minden rendőri szervnél.

A norma nyilvánosságra hozatala bűnmegelőzési szempontból nem ajánlott, mert a hatályos szabályok részletes ismerete egy behatolást vagy az objektumok elleni támadást, fogolyszöktetést is meg lehet szervezni. A fentieken túlmenően a RIK esetében olyan konkrét adatokat tartalmaz, amelyből megállapítható egyes helyiségek elhelyezkedése.

4. Az útzár telepítésének és alkalmazásának módjáról szóló 9/1996. (III. 21.) ORFK utasítás. A csapatszolgálati szabályzattal szoros kapcsolatban van, taktikai eljárásokat tartalmaz.

5. A Magyar Köztársaság Rendőrségének Fogdaszolgálati Szabályzata kiadásáról szóló 19/1996. (VIII. 23) ORFK utasítás. A fogdaszolgálati szabályzat kiadásáról szóld norma 1. számú melléklete maga a fogdaszolgálati szabályzat. Ebben részletes leírás találhatóa rendőrségi fogdák felépítéséről, őrszemélyzetéről, biztonsági szabályairól, a fogdán kívüli őrzésről, a bekövetkezett rendkívüli események kivizsgálásának szabályairól. A rendőrségi fogdákból ezen adatok ismeretében fogolyszökést lehet megkísérelni, illetve a fogdaszolgálat munkáját nehezíteni, extrém esetben meghiúsítani lehet.

6. A Magyar Köztársaság Rendőrségének Járőr- és Őrszolgálati Szabályzata kiadásáról szóló 22/1997. (XI. 18.) ORFK utasítás. A Járőr- és Őrszolgálati Szabályzata tartalmazza azokat az adatokat, amely a járőrök vezénylését, felszerelését szabályozzák. Meghatározza az őrszolgálat fajtáit, az abban teljesítendő feladatokat és az ahhoz szükséges felszereléseket, technikai eszközöket. Meghatározza a fenti szolgálati formákban rendszeresített dokumentumokat, és nyomtatánymintákat is mellékel, amelyek alkalmasak lehetnek visszaélésekre.

7. A Magyar Köztársaság Rendőrsége Lövészeti Szakutasításának kiadásáról szóló 23/1997. (XI. 27.) ORFK utasításban a nyilvánosság kizárását indokolttá tevő adatok az V., és a XI. fejezetben olvashatóak.

A jelzett norma tartalmazza valamennyi rendőri állomány számára elsajátítandó alap, illetve speciális fegyverrel végrehajtandó lőgyakorlatok leírását, értékelését. Ezekből az adatokból stratégiailag jelentősséggel bíró következmények vonhatók le az állomány fegyverzetére, kiképzésére vonatkozóan. Tartalmazza a rendőrségnél rendszeresített valamennyi lőfegyver leírását, amelyből következni lehet a rendőrség technikai felszereltségére. A norma nyilvánosságra hozatala bűnmegelőzési szempontból nem ajánlott, mert fegyverzet technikai eszközökről, felszereltségről, speciális taktikai és kiképzési elemekről tartalmaz utasításokat.

Lőfegyvertől az alaki szemléig (Oldaltörés)

8. A szolgálati lőfegyverek, lőszerek, robbanóanyagok és pirotechnikai eszközök tárolásának biztonságtechnikai követelményeiről, a fegyverek kezelésének, nyilvántartásának, őrzésének és ellenőrzésének szabályairól szóló 9/1998. (III. 26.) ORFK utasítás. A norma a Rendőrségnél rendszeresített szolgálati lőfegyverek tárolásának, módját és biztonsági követelményeit, a szolgálati lőfegyverek kiadását, bevételezését, objektumon kívüli tárolásának és szállításának szabályait határozza meg. Nyilvánosságra hozatala esetén extrém esetben a rendőrség szolgálati lőfegyvereinek megszerzésére is lehet kísérletet tenni. (2006. október 23-án a Budapest V. kerületben a Belvárosi Rendőrőrs épületét támadták meg. A fenti adatok ismeretében a kövekkel és botokkal felfegyverkezett tömeg kísértetet tehetett volna a fegyverek megszerzésére.)

9. A Magyar Köztársaság Rendőrségének Csapatszolgálati Szabályzata kiadásáról szóló 11/1998. (IV. 23.) ORFK utasítás. A Rendőrség csapatszolgálati szabályzata az ideiglenes csapaterőbe szervezett rendőri állomány feladatait, felszerelősét határozza meg. Taktikai eljárásokat, azok megvalósításának módjait tartalmazza. Nyilvánosságra hozatala esetén meghiúsíthatóak a Rendőrség csapaterőben végrehajtott feladatai, pl. fegyveres bűnöző elfogásakor nyílt terepen, vagy ellenőrző áleresztő ponton megkísérelhető az adatok ismeretében az áttörés, amelynek következtében a műveletben résztvevő rendőrök élete és testi épsége is közvetlen veszélybe kerülhet. Az adatok ismeretében elemezhetik a rendőrség taktikai eljárásait, felderítő tevékenységét és ezzel meghiúsíthatják azokat.

10. A rendőrség ügyeleti szolgálata és a közreműködésével teljesítendő jelentési kötelezettség rendjéről szóló 22/1999. (XI. 15.) ORFK utasítás. A Rendőrség belső kapcsolatrendszerének, valamint az információ áramlás alapvető szabályainak leírását tartalmazó norma, amelynek közérdekű adatként megismerése komolyan veszélyezteti a Rendőrség jelentő rendszerét. Ennek a jelentési gyakorlatnak a megismerése lehetőséget teremt az információ áramlásának megbénítására, vagy a rendőrség félrevezetésére, megtévesztésére.

11. A Készenléti Rendőrség Különleges Szolgátatok Parancsnoksága Terrorelhárító Szolgálatának bevetési rendjéről szótó 7/2001. (V. 21.) ORFK utasítás és módosítása. A Magyar Köztársaság Rendőrségének egyetlen terrorcselekmények megszakítására létrehozott és kiképzett rendőri egységének bevetési rendjét szabályozó norma, amely részletesen felsorolja, hogy milyen szintű vezető utasítására, milyen körülmények között és hogyan tehet őket igénybe venni.

12. A Magyar Köztársaság Rendőrsége Bűnelemzési Szabályzatának kiadásáról szóló 13/2001. (X. 02.) ORFK utasítás. Az utasításba foglalt szabályzat olyan részletesen tartalmazza a bűnelemzés szerveit, eljárásait, hogy a nyilvánosságra kerülés felfedi a rendőrség bűnügyi tevékenységének fő irányait, és az azzal szembeni sikeres fellépést, a rendőri munkát megakadályozhatja, megnehezítheti.

A szabályzat részletesen taglalja az információgyűjtő munkához kapcsolódó adatfeldolgozást, a különféle bűnelemzési módszereket. Tartalmaira azon adatlapokat, amelyek adattartalmát a bűnelemzés során felhasználják.

13. A belföldi Állami Futárszolgálat Működési Szabályzatának kiadásáról szóló 19/2001. (XII. 07.) ORFK utasítás olyan részletesen tartalmazza a minősített, államtitok körbe, szolgálati titokkörbe vont adatokat tartalmazó belső küldemény szállításának eljárásait, hogy a nyilvánosságra kerülés az azzal szembeni sikeres fellépést, a postázási tevékenységet megakadályozhatja, megnehezítheti. Az Állami Futárszolgálat a Rendőrség iratain kívül, szállítja a közigazgatási szervek anyagait is. A rendelkezés adatainak széles körben történő megismerése ezen szervek működési érdekeit is sértheti.

14. A nemzetközileg védett külföldiek és a védelmüket ellátó biztonsági személyzet tőfegyverének és lőszerének behozataláról, kiviteléről, átszállításáról szóló 9/2005. (V. 9.) ORFK utasítás. A nemzetközileg védett külföldiek és a védelmüket ellátó biztonsági személyzet lőfegyverének és lőszerének behozataláról, kiviteléről, átszállításáról szőlő belső Rendőrségi norma a fent említett külföldi biztonsági erők saját Fegyvereinek be és kihozatalát szabályozza a Magyar Köztársaság területéről.

15. A rendkívüli halál esetén követendő rendőri eljárás szabályzata kiadásáról szóló 1/2006. (I. 11.) ORFK utasítás. Az utasítás nyilvánosságra kerülésével arra illetéktelenek szerezhetnek olyan ismereteket, amelyek révén élet elleni bűncselekmény elkövetését sikeresen fedhetik el. A vizsgálandó körülményekre vonatkozóan taktikai eljárásokat tartalmaznak.

16. A 2/2006. (II. 13.) ORFK utasítása a Rendőrség fegyverzeti és vegyivédelmi eszközellátás-tervezés normatíváinak és tartalékkészleteinek meghatározására pontos képet ad a Rendőrségen igénybevett, megrendelt, tárolt hadi jellegű anyagokról, eszközökről, Részletesen tartalmazza a szerveknél kint lévő eszközöket, illetve fegyverzetet. A nyilvánosságra kerüléssel az alkalmazási képességi (harckészültségi) szint, a reagáló képesség, a bűncselekmények elhárításának képességét hátrányosan befolyásoló lépések tehetők meg, illetve ezekre történő felkészülés készíthető elő. Tartalmazza, hogy milyen eszközcsoportokkal és ezen belül milyen eszköztípusokkal rendelkezik a Rendőrség.

17. A Rendőrség hivatásos állománya alaki és technikai szemléjének végrehajtásáról szóló 4/2001. (II. 12.) ORFK intézkedés. Az alaki és technikai szemle végrehajtása kiterjed a rendőrség hivatásos állományának, fegyverzetére, felszeretésére, szolgálati tevékenységére, technikai ellátottságára, elhelyezésére.

A bevetési egységektől a fináncokkal való együttműködésig (Oldaltörés)

18. A Rendőrség szerveinél bevetési egységek létrehozásáról, feladataikról és működésűk rendjéről szóló 18/2001. (V. 2l.) ORFK intézkedés. Az intézkedés meghatározza a megyei rendőr-főkapitányságokon létrehozott bevetési alosztályok tétszámát, fegyverzetét, felszerelését, igénybevételének rendjét. Nyilvánosságra hozatala esetén a szervezett bűnözéshez kapcsolódó körök fenti adatok ismeretében elemezhetik a rendőrség bevetési egységeinek taktikai eljárásait, és ezzel meghiúsíthatják azokat. A speciális rendőri tevékenységet ellátó bevetési egységek szervezeti felépítését, szervezeti rendjét, működésűk szabályait, kiképzési rendszerüket és felszerelésűket tartalmazza. A norma taxatíve tartalmazza a fegyverzeti és technikai ellátottság részleteit, melyek nyilvánosság által történő megismerése negatívan befolyásolhatja a bevetési egységek működésének hatékonyságát, eredményességét és biztonságosságát.

19. A Budapest kivezető útvonatainak lezárásáról szóló 51/2001. (XI. 27.) ORFK intézkedés terv bevezető részt a melléklet kiadásáról rendelkezik, a melléklet minősített.

20. A 14/2003. (III. 31.) ORFK intézkedésben az Országos Rendőr-főkapitányság és a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága között a Védelmi Programból eredő közös és kölcsönös feladatok végrehajtására megkötött együttműködési megállapodás kihirdetésére került sor. Megítélésűnk szerint a Védelmi Program keretein belül védett fogva tartottal kapcsolatos feladatok végrehajtására történt megállapodás ismeretében - a bevezetett intézkedések és az alkalmazom módszerek konkrét és teljes felsorolása okán - következtetéseket lehet levonni az érintett fogva tartottak körére, esetenként személyére és elhelyezésére is.

Ezen komplex ismeretanyag közzététele így egyértelműen bűnüldözési érdeket sértene, továbbá az érintettek védelmét is veszélyeztethetné. A büntetés-végrehajtási intézetekben - ahol az érintettek nemegyszer életfogytiglani szabadságvesztésre ítéltek közelében vannak - a Védelmi Programból adódó feladatok végrehajtásáról történt megállapodás közzététele megnehezítheti, veszélyeztetheti az őrzés-biztonsági és védelmi feladatok végrehajtását.

21. A 17/2004. (VI. 01.) ORFK intézkedés a pénzmosás megelőzésével és megakadályozásával kapcsolatos rendőri feladatokról szól. Az intézkedés egy belső norma, amely kizárólag a pénzmosási ügyekben eljáró rendőröknek, nyomozóknak főként a Pénzmosás Elleni Osztálynak, mint végrehajtó nyomozó szervnek batároz meg feladatokat. Ezen szerv tevékenysége ismerhető meg a rendelkezésből, szakmai fogásokat, módszereket tartalmaz.

22. A 18/2004. (VI. 22.) ORFK intézkedés a Rendőrségi Igazgatási Központ épületébe történő be- és kiléptetés szabályairól, a belső rend és biztonság fenntartásáról szól. A 3. pontban írtak vonatkoznak ide.

23. A 34/2005. (VIII. 10.) ORFK intézkedés a kábítószer-bűnözés elleni rendőri tevékenység során végrehajtandó rendőri feladatokról szól. A norma különféle metodikai előírásokat, szakmai fogásokat tartalmaz.

A metodikai előírások közzététele a kábítószerrel összefüggő bűncselekmények elkövetőit olyan ismeretekről tájékoztatja, melyek alkalmasak lehetnek a közterületi ellenőrzés hatékonyságának csökkentésére, illetve a jogkövetkezmények alóli kibúvásra. A norma rendelkezései – közzététel esetén - felhívhatják az elkövetők figyelmét azokra a frekventált helyekre, ahol a közrendvédelmi állomány fokozott figyelemmel jár el. Fokozódhat az ezeken a helyeken folytatott tevékenység konspiráltsága, mely tovább nehezítheti ezen a területen a hatékony felfedést és felderítést. Különféle taktikai eljárásokat is tartalmaz, amelynek megismerése a kábítószer-bűnözés elleni fellépés sikerét veszélyeztetné. Tartalmazza továbbá a rendérség által lefoglalt vagy birtokába került kábítószer szállításával összefüggő szabályozást, melyek ismerete veszélyeztetheti az intézkedés hatálya alá eső kábítószerek biztonságos szállítását. Ilyen adatok azok, melyek meghatározzák, hogy mely kábítószert, milyen mennyiségi határig, milyen fokú biztosítással szállít a rendőrség.

24. A 39/2005. (IX. 13.) ORFK intézkedés a Magyar Köztársaság Rendőrségének eredményes schengeni csatlakozásra való felkészülése során a REBISZ Repülőtéri Biztonsági Szolgálatánál végrehajtandó feladatokról szólva részletes feladatmeghatározás keretén belül tartalmazza mindazon tevékenységet, amelyet a nemzetközi kötelezettségvállalás keretéhen a budapesti repülőtér biztonsága érdekében meg kell valósítani és fenn kell tartani. A rendelkezés nyilvánosságra hozatala azzal a veszéllyel jár, hogy illetéktelen személyek ismerik meg a biztonsági intézkedések részleteit, amellyel hátrányos helyzetet idézhetnek elő, illene erre jó hatásfokkal előkészületeket tehetnek.

25. A 2/2002. (VIII. 23.) BVOP-ORFK együttes intézkedés a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága és az Országos Rendőr-főkapitányság, illetve szerveik együttműködéséről szóló 6/2001. (IK. 12.) IM-BM együttes utasítás végrehajtásáról szólva a Rendőrség és a Büntetés végrehajtási szervek közös együttműködésének részletes szabályait írja le. A rendkívüli események esetén teendő feladatok, mind a rendőrségi, mind a BV, mind a közös munka tekintetében. A megismerése megkönnyítené a fogolyszökés megszervezését, az erre történő felkészülést.

26. A Spanyolországban elkövetett terrorcselekményeket követően bevezetendő rendészeti feladatok végrehajtásárról szóló 1/2004. (III. 18.) ORFK-HŐR együttes intézkedés és módosítása. A Spanyolországban elkövetett terrorcselekmény után a rendvédelmi szervek és társszerveik intézkedéseket tettek a hazai terrorizmussal fenyegetett objektumok védelmére, jelenleg is hatályban van. A norma nyilvánosságra hozatala esetén a tenorizmus elleni fellépés rendőrségi feladatait lehet megismerni és ezen keresztül meghiúsítani.

27. Az 1/2005. (V. 17.) BVOP-ORFK együttes intézkedés (valószínűleg kimaradt az "és" - a szerk.) a 2/2002. (VIII. 23.) BVOP-ORFK együttes intézkedés. A 25. pontban leírtak vonatkoznak erre is.

Álláspontunk szerint a fent ismertetettek alapján megállapítható, hogy az országos főkapitány jogszerűen tagadta meg a normák kiadását, mivel azok a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV törvény 86. § (5) bekezdése értelmében a rendőri intézkedés tervezetével, a Rendőrség egyes belső szervezeti egységeivel és technikai eszközeivel összefüggő adatokat tartalmaznak, nyilvánosságra kerülésük esetén sértenék a Rendőrség bűnmegelőzési érdekeit.

Fentiek alapján kérjük a Tisztelt Fővárosi Bíróságtót, hogy felperes keresetét elutasítani, valamint perköltségünkben marasztalni szíveskedjen.

Tájékoztatjuk a Tisztelt Bíróságot, hogy jelen nyilatkozatunkat a felperes részére közvetlenül megküldtük.

Budapest, 2007. május 10.

Tisztelettel:
Országos Rendőr-főkapitányság alperes

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Kevés a rendőr Budapesten

Óriási a létszámhiány a budapesti rendőrségnél; a szükségesnél 753-mal vannak kevesebben - mondta hétfőn Tóth Gábor budapesti rendőrfőkapitány.

MTI Itthon

Beiktatták Budapest új rendőrfőkapitányát

Ünnepi állománygyűlésen beiktatta hivatalába Tóth Gábor dandártábornokot, Budapest új rendőrfőkapitányát Takács Albert igazságügyi és rendészeti miniszter pénteken Budapesten.

Itthon

A rendőrbűnözés a mai rendszer sara

A rendőrség üresjáratban dolgozik, nincs a lehetőségeihez szabott stratégiája. Pazarlóan bánik erőforrásaival, miközben a lakosság biztonságérzetét alapvetően meghatározó élet és vagyon elleni bűncselekményeknél siralmasan teljesít. Az állomány minden szintjén súlyos visszaélések történnek nagy számban, s ez így is marad, amíg a rendőrség nem kerül át az önkormányzatokhoz, és meg nem erősítik a testület kontrollját. Interjú Kádár György egykori kapitányhelyettessel és katonai ügyésszel.

MTI Itthon

"Szent György érdemjelet", s pénzjutalmat kaptak a leváltott rendőrök

Leváltásuk után kaptak kitüntetést a menesztett rendőri vezetők - állítja Balog Zoltán, fideszes országgyűlési képviselő. Az igazságügyi és rendészeti tárca cáfolta, hogy az érintettek kormánykitüntetést kaptak volna, közleményük szerint a két rendőrfőkapitány "Szent György érdemjelet" és pénzjutalmat kapott.

Hét nap

Rendőrügyek

Lapzártánk után nevezi ki Takács Albert igazságügyi és rendészeti miniszter - Bencze József országos...