szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ombudsmani állásfoglalások, ajánlások és kezdeményezések naponta születnek, ilyenkor a közvélemény elégedetten üdvözli őket. Ezzel együtt az a kérdés is felmerül, hogy az országgyűlési biztosok - nem kötelező érvényű - útmutatásainak, valamint hivataluknak van-e akkora tekintélye, hogy hatásukra a bírált szereplők menten magukhoz kapnak, vagy az a gyakoribb, hogy eleresztik a fülük mellett az intelmeket.

Az ombudsmani hivatal ismertsége és elismertsége kielégítő, sőt, javult az elmúlt tíz évben, lakossági megítélésükről a Szonda Ipsos készített felmérést tavaly márciusban. A kutatásból kiderül, bár a megkérdezettek 79 százaléka legalább hallomásból ismerte az ombudsmani tisztséget, többségüknek téves képzeteik vannak hatásköréről. Ez abból látszik, hogy 72 százalék egyetértően bólintott arra az állításra, hogy: „Jó, hogy vannak ombudsmanok, legalább valaki a hatóságokat is rákényszerítheti a törvények betartására”. Holott az ombudsman nem kötelezheti a jogsértésben érintett hatóságot a visszás helyzet feloldására, csak ajánlásokat tehet, javaslatokkal élhet ennek elősegítésére. A kutatásban részt vevők többsége azzal is egyetértett, hogy a hatóságok nem tehetik meg, hogy nem veszik figyelembe az ombudsmanok mint magas rangú személyek bírálatát. Azt az állítást, hogy felesleges az ombudsmani hivatal, ha nem kötelezheti a helytelenül eljáró hivatalokat döntésük megváltoztatására, a megkérdezettek 60 százaléka elvetette.

Megkíséreltünk választ kapni a kérdésre, hogy mennyire erős a hivatal tekintélye, s az eseteket vizsgálva arra jutottunk, hogy míg a nagy nyilvánosságot érdemlő ügyekben az elmarasztalt szervek szinte nyomban látványos eredménnyel járó lépéseket tesznek azért, hogy a panaszolt jogsértő magatartás megszűnjön, a nyilvánosság látóköréből kívül eső ügyekben már nehezebb a jogérvényesítés.

Szabó Máté
© Horváth Szabolcs
Az elsőre jó és friss példa Szabó Máté, az állampolgári jogok országgyűlési biztosának január eleji közleménye, amelyben a fagyhalálok egyre aggasztóbb mértékére hívta fel a figyelmet. A lakosság és az érintett szervek mellett a kormánytól is kérte, hogy haladéktalanul tegyen lépéseket azért, hogy a tragédiák elkerülhetők legyenek. A fagyhalálok híre izgatja a közvéleményt, alig telt el három nap, Gyurcsány Ferenc miniszterelnök az ombudsmani felhívás nyomán már jogszabály-módosítást sürgetett, Molnár Csaba energiaügyi és Szűcs Erika szociális minisztereket kérte, hogy tegyenek javaslatot az ügyben.

A nemzeti és etnikai kisebbségi jogok országgyűlési biztosának hivatala szerint az érintett szervek a vizsgálatok jelentős részében elfogadják az ombudsman megállapításait és önként intézkednek, hogy a kialakult jogsértő helyzetet orvosolják vagy megszüntessék.

Ezt támasztja alá Szabó Máté hivatalának tájékoztatója is, amely az ombudsmani intézmény fennállása óta közreadott valamennyi ajánlást számba veszi. A jelentés szerint az érintett szervek ötből négy esetben elfogadják az országgyűlési biztosi ajánlást, javaslatot vagy kezdeményezést. Az állampolgári jogok ombudsmani hivatala mintegy ötezer javaslattal élt a 1995 és 2007 közötti időszakban, ebből 1300 jogszabályt érintő kezdeményezés volt, melyek többségében elfogadó volt a válasz. Az ajánlások harmada törvényalkotásra, törvénymódosításra, vagy a jogszabály hatályon kívül helyezésére vonatkozott, az illetékes minisztériumok 70 százalékban egyetértettek az ombudsmani kezdeményezéssel. Az önkormányzatoknak címzett javaslatok esetén kétharmados volt az elfogadási arány.

Bírságolni kellene (Oldaltörés)

Ombudsmanok a kezdetektől

Állampolgári jogok országgyűlési biztosa
Szabó Máté 2007-től
Lenkovics Barnabás 2001-2007
Gönczöl Katalin 1995-2001

Nemzeti és etnikai kisebbségi jogok országgyűlési biztosa
Kállai Ernő 2007-től
Kaltenbach Jenő 1995-2007

Adatvédelmi biztos
Jóri András 2008-tól
Péterfalvi Attila András 2001-2007
Majtényi László 1995-2001

A jövő nemzedékek országgyűlési biztosa
Fülöp Sándor 2008-tól

A hivatal szerint az elutasítás mögött nem mindig az együttműködési szándék hiánya húzódik meg. A biztosi javaslatot elutasító magyarázatok között gyakori indok például a pénzhiány vagy a létszámhiány, mely átmenetileg legyőzhetetlen akadálya annak, hogy az érintett szerv megtegye az ombudsmani ajánlásban foglalt intézkedéseket. Előfordul, hogy a módosítási javaslat jogszabályi diszharmóniát eredményezne, így előzetes módosításokra van szükség, illetve megesik, hogy az országgyűlési biztos ajánlása szerinti magatartás jogszabályba ütközik, vagy azon kívül esik.

Ilyen problémás eset például a hajléktalanok orvosi ellátása. A fedél nélkül élő emberek sokszor nem kaptak, vagy csak figyelmeztetés kíséretében kaptak orvosi kezelést, mert az Országos Egészségbiztosítási Pénztár szabály szerinti nyilvántartása alapján nem rendezett a jogviszonyuk. A társadalombiztosítási törvény kimondja ugyan, hogy a hajléktalanoknak jár az ellátás, fedél nélküli státuszukat pedig igazolni tudják lakcímkártyájukkal, az OEP nyilvántartása szerint továbbra is jogosulatlanok a kezelésre.

A törvény szerint ugyanis az egészségbiztosítási nyilvántartásba mindenki úgy kerül be, hogy az arra kötelezett foglalkoztató vagy egyéb szerv bejelenti, a hajléktalanok ügye azonban nincs rendezve, végeredményben nincs, aki bejelentse őket, így az OEP az érvényes szabályozás értelmében nem tarthatja jogosultként nyilván őket, tehát papíron jogszerűen járnak el, a hajléktalanok joga mégis sérül. A jogszabályi háttér rendezéséig az OEP most az ombudsmani ajánlást követve, a nyilvántartást figyelmen kívül hagyva, lakcímkártya alapján egészségügyi ellátásra jogosultnak tekinti majd a hajléktalanokat.

Kállai Ernő
© Horváth Szabolcs
Önmagában persze a közvélemény fokozott figyelme sem eredményezi minden esetben az ombudsmani ajánlás elfogadását. A májusban nagy visszhangot kapott monoki rendeletről hiába állapította meg Kállai Ernő kisebbségi biztos, hogy alkotmány- és törvényellenes, illetve diszkriminatív, a település önkormányzata nem vonta vissza döntését, így a rendszeres szociális segélyek kifizetését csak azoknak a munkaképes álláskeresőknek fizetik ki, akik közmunkában ledolgozzák az összeg ellenértékét. Monok önkormányzata persze nem volt köteles eleget tenni a javaslatnak, egyetlen kötelezettsége az volt, hogy a megadott határidőn belül reagáljon a megkeresésre.

Jóri András
© Fazekas István
Jóri András szerint segíthetné a jogsértések megszüntetését, ha a hivatal bírságolási jogkörrel is rendelkezne. Az adatvédelmi biztos a kezelt ügyek jellegénél fogva - 2003 óta - szélesebb hatósági eszköztárral rendelkezik, mint ombudsman kollegái, jogosulatlan adatkezelés esetén módja van például tiltó határozatot hozni vagy az adatkezelő bírósághoz fordulhat. Jóri szerint Nyugat-Európában elterjedt az a módszer, hogy az adatvédelmi biztos bírságolási jogkörrel is bír, s szerinte a kisebb adatkezelő szerveknél a nyilvánossághoz fordulás helyett a hatósági jellegű szankciók hatékonyabbak volnának, nagyobb visszatartó erővel.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Retorzióktól félnek az ombudsmani hivatal dolgozói

Félnek az ombudsmani hivatal munkatársai, és én nem tudom megvédeni őket – mondta Szabó Máté országgyűlési biztos. Az APEH elnöke személyes találkozót kér az ombudsmantól az eset tisztázása érdekében.

MTI Itthon

Ombudsman: a mopedautó robogónak tekintendő

A mopedautókat Magyarországon is segédmotoros kerékpárnak kell tekinteni, főosztályvezetői körlevéllel nem lehet felülbírálni egy jogszabályt - írta Szabó Máté, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa szerdai jelentésében.

MTI Itthon

Az ombudsman kifogásolja az igazoltatásokat

Több alkotmányos visszásságot is talált az ombudsman az idei október 23-ai nemzeti ünnepen a rendőrség tevékenységében. Szabó Máté ma közzétett jelentésében egyebek mellett azt kifogásolta, hogy a rendőrök nemzetiszín szalag vagy nyakban lógó síp miatt igazoltatták az embereket.

MTI Gazdaság

Be kellene vezetni a magáncsőd intézményét az ombudsman szerint

Javítani kell az ügyfelek pénzügyi ismereteit, vissza kell szorítani a magas kamatú gyorskölcsönöket és az uzsorahiteleket, továbbá be kellene vezeti a magáncsőd intézményét az állampolgári jogok országgyűlési biztosa szerint. Szabó Máté pénzügyi vizsgálatainak megállapításairól az ombudsman hivatala kedden adott tájékoztatást.

MTI Itthon

Ombudsmani kritika az otromba jegyellenőrök miatt

Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa részben elfogadja, részben azonban vitatja azokat a válaszokat, amelyeket a BKV vezérigazgatója küldött egy korábbi vizsgálati jelentésének megállapításaira reagálva - olvasható az Országgyűlési Biztos Hivatala által szerdán kiadott közleményben.