szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Közbeszerzési Döntőbizottság megtiltotta a szerződéskötést a mentőszolgálat nettó 679 millió forintos kerettel meghirdetett járműtenderének nyertesével. Egyes szakmai vélemények szerint a műszaki paramétereknek csak két járműtípus felel meg.

Eredményt ugyan hirdetett, de még legalább két hétig nem köthet szerződést az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) a nettó 679 millió forint keretösszegben meghirdetett járműbeszerzésének nyertesével, a lengyelországi W.A.S. Wietmarscher Polska Sp. zo.o.-val. A szállítási szerződés aláírására csak akkor kerülhet sor, ha a Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) engedélyezi azt. A testület május 16-ig hozhat határozatot az ügyben, de vizsgálatának idejét 15 nappal, majd plusz 10 nappal meghosszabbíthatja – írja a Napi Gazdaság.

A KD-nál az a Scorpio Kft. kezdeményezett jogorvoslatot a mentőszolgálat C típusú mentőautók (rohamkocsik) beszerzésére kiírt eljárása ellen, a cég összességében a legjobb ajánlatot nyújtotta be. A Scorpio mégsem nyert, mert az OMSZ által kért, az alkalmasságát igazoló dokumentumokat nem teljeskörűen nyújtotta be, így ajánlata végül érvénytelen lett. Az így kizárt cég nem ért egyet a mentőszolgálat döntésével, de a folyamatban lévő jogorvoslatra hivatkozva még nem kívánt nyilatkozni a beszerzésről.

Információink szerint a többször módosított és újra kiírt, legalább 32 mentő szállítására vonatkozó közbeszerzésre öt érvényes ajánlat érkezett. (Várhatóan ennél több járművet kap majd az OMSZ, a pontos darabszám az ajánlattevők árajánlatától függ.) Az egyebek mellett klímák és megkülönböztető jelzések felszerelésével és forgalmazásával foglalkozó Scorpio a szlovák, orvosi és mentőjárműveket szállító Panax FCS. s.r.o.-val közösen nyújtott be ajánlatot.

Az összességében második legjobb ajánlatot a W.A.S. Polska tette, végül ezt hirdették ki győztesnek. A cég a német Die Wietmarscher Ambulanz- und Sonderfahrzeugbau (W.A.S.) GmbH egyik leányvállalata, egészségügyi és más speciális célú járművek, mint például mobil laborok, közúti és vízi mentők, rabszállítók átalakításával és felszerelésével foglalkozik.

Pályázott még a szintén lengyel és szintén speciális járművek átépítésével (köztük katonai járművekkel is) foglalkozó AMZ Kutno Sp.zo.o, továbbá a német Ambulanz Mobile GmbH & Co. KG, amely sürgősségi, mentő és betegszállító autók felépítésével és szervizelésével foglalkozik, valamint a magyar tulajdonú Pikosystem Kórházi Technológiai Zrt. (új nevén VMD Zrt) közösen a HM EI Zrt.-vel.

Az OMSZ a legmagasabb szintű mentőellátás biztosítására alkalmas, az uniós MSZ EN 1789 normának megfelelő tanúsítványokkal rendelkező mentőautókat vásárolna. Egyes szakmai vélemények szerint a mentőszolgálat extra felszereltségű, és a műszaki dokumentációban nagyon pontosan meghatározott kritériumoknak megfelelő autókat várt a pályázaton. A Napi Gazdaság Online által megkérdezett (ajánlatot be nem nyújtó) szakértő szerint a műszaki paramétereknek csak a Mercedes Sprinter vagy a Volkswagen Crafter típusok felelnek meg, azonban ilyen típusokra több európai gyártó is épít fel, alakít ki mentőautókat.

A műszaki dokumentációból kiderül, hogy az új, hang- és hőszigetelt autónak dízel üzemű, Euro-V környezetvédelmi besorolású motorral kell rendelkezni. A motorra, a teljesítményre, a felépítményre és a felszereltségre, az elektromos rendszerre, világító berendezésekre és hírközlési eszközökre vonatkozóan is részletesen meghatározta elvárásait az OMSZ. Elvárt felszerelés a tolatóradar és a tolatókamera is. Jótállást minden egységre vonatkozóan legalább öt évre vagy 250 ezer kilométerre vonatkozóan kell vállalni. Ezen idő alatt a szervizelés és az éves műszaki vizsgáztatás költségeit is állni kell a nyertesnek. Megyénként legalább egy szervizállomással is rendelkezni kell.

Az év végig kellene leszállítani a járműveket. Az OMSZ először (tavaly december végén) legalább 13, majd 39, végül 32 autó szállítására írta ki a közbeszerzést. A pályázóknak referenciát kellett benyújtaniuk az előző két évből legalább húsz mentőautó, vagy hasonló műszaki felszereltségű jármű szállításáról, valamint rendelkezniük kellett 2009 és 2010 átlagában legalább nettó 200 millió forintos teljes árbevétellel, a mentők és az egyéb, speciális járművek értékesítéséből pedig 100 milliós bevétellel – olvasható a Napi Gazdaságban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Később és kevesebb mentőautó érkezik

Eredménytelenül zárult az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) járműbeszerzésének első, 850 millió forint értékű pályázata a drága ajánlatok miatt – közölte Győrfi Pál, az OMSZ kommunikációs vezetője a Magyar Nemzettel.

Kóti Lóránt Vélemény

Mi lesz a betegszállítással? Rejtélyes átszervezés

A betegek érdekeire hivatkozva szervezi át junius 1-től a Nemzeti Erőforrás Minisztérium a betegszállítás irányítását, többszáz millió forintért. Ám ezzel aligha oldják meg az indokul felhozott problémákat, kárvallottjai viszont a betegek és betegszállítók lehetnek. A Magyar Telekom-leány által működtetett TETRA-telefonrendszer kapacitáskihasználtsága viszont alighanem javulhat.

MTI Itthon

Júliustól az Országos Mentőszolgálat irányítja a betegszállítást is

Módosult a betegszállítási rendelet, így július elsejétől az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) irányítja az Országos Egészségbiztosítási Pénztárral (OEP) kötött finanszírozási szerződéssel rendelkező betegszállító szervezetek tevékenységét is - közölte az egészségügyért felelős államtitkárság.

MTI Itthon

Kétszer több riasztásuk volt a mentőknek

Szilveszterkor a fővárosban, illetve a nagyvárosokban a mentők közel kétszer több riasztást kaptak a szokásosnál; a legtöbb esetben ittas fiatalokhoz kellett kivonulniuk - közölte az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) szombaton.