Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Nullához közeli GDP-számra készít fel a kormány; a BYD szegedi tömegtermelésének elhalasztásáról érkeztek hírek; megjelentek a legapróbb részletek is az új lakáshitelről. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.
2026-ra halaszthatja a tömegtermelés beindítását a Szegeden épülő gyárában a BYD, az első két évben pedig nem is fog teljes kapacitáson működni – értesült a Reuters. Miután kijött ez a hír, a kormány és a BYD is azt a kommunikációs stratégiát választotta, hogy egy olyan állítást cáfolt meg, amely nem is szerepelt az eredeti cikkben, csak hasonlít arra. A kormány azt jelezte, hogy a szegedi munkálatok gőzerővel haladnak, a BYD pedig azt írta, hogy a maximális kapacitás nem változott.
A következő idők másik nagy, újabban döcögő beruházása, a CATL akkugyára is bekerült a hírekbe: a kormányhivatal úgy szeretne szabad utat adni ennek, hogy a kritikus szakvéleményeket kizáratja. A tét az, hogy a civilek perelhetik-e az engedélyt, amely nélkül elvileg nem kezdődhet el a gyártás. Aztán jön a következő probléma: hamarosan Európa-szerte, így Magyarországon is sokkal több akkuhulladék feldolgozásáról kell gondoskodni, de még csak tervek léteznek erre.
Elengedte az NGM a nagy GDP-növekedési álmát: a minisztérium jelezte, hogy a jövő héten, amikor kijön az április–júniusi növekedési adat, nullához közeli számot látunk majd, és az év egészében is a legjobb esetben 1 százalékos lehet az átlagos növekedés. A hibás szerintük nem más, mint az időjárás. A GKI szerint egyébként 2022 óta nem voltak olyan rosszak a magyar gazdaság kilátásai, mint most, és az is kiderült, hogy az emberek alig várnak alacsonyabb inflációt, bármit is tesz a kormány. Nem hoz jobb érzéseket az sem, hogy egy év alatt 57 ezren kerültek ki az elsődleges munkaerőpiacról, így 2022 eleje óta nem látott szintre csökkent a foglalkoztatottság.
Az Európai Központi Bank befejezte a bő egy éven át tartó nagy kamatcsökkentését, a Magyar Nemzeti Bank pedig, ahogy az várható volt, most sem nyúlt hozzá a kamat szintjéhez. Egy spórolós lépést azért tett a magyar jegybank: csökkentette a bankok által kötelezően nála parkoltatott tartalék rátáját.
Közben kijöttek a részletes számok az államháztartásról. A költségvetés bevételi oldala időarányosan majdhogynem jól teljesült, ezermilliárd forintos lyukat az ütött, hogy nem érkeznek EU-pénzek, a második félévben pedig az új kedvezmények miatt elmaradás várható a személyi jövedelemadóban is.
Ha már az a csodafegyvernek szánt terv nem jött be, hogy lakásfelújításra lehet használni a Szép-kártyás pénzeket, most az új lakáshitelben bízik a kormány, hogy valami eredményt hoz majd – a program részleteit a héten tették közzé. Úgy tűnik, roham indulhat a panellakásokért, összesen 60-70 ezer elsőlakás-vásárlót várnak, jelentős drágulás jöhet, méghozzá akkora, hogy még a hitelt felvevők is rosszul járhatnak, és egy gyakorlati következmény már látszik: sokkal többen jelentkeznek az ingatlanosoknál megnézni egy-egy lakást, mint a kormány bejelentése előtti hetekben.
Az építőiparban dolgozók a lakáspiac fejleményei mellett arra is figyelhetnek, hogy a kormány kivéreztetné a külföldi tulajdonú építőanyag-gyártókat, az EU kötelezettségszegési eljárást is indított Magyarország ellen az ingyenes szén-dioxid-kvótákat terhelő különadó miatt, amelyek épp ezeket a cégeket érintik leginkább. A teherrel sújtott külföldi cégek visszafogják termelésüket, dolgozókat küldenek el, vagy egyszerűen távoznak, például Romániába.
A hét képe: a Körszálló, amelyet hamarosan teljesen átépíthetnek
A gazdaság iránt érdeklődők többségének sem mondott eddig túl sokat a Semilab neve – egész mostanáig, amikor az amerikai Onto Innovations 185 milliárd forintos ajánlatot tett a cégre. Az 1989-es alapítású Semilab világszinten is meghatározó szereplője egy nagyon fontos szegmensnek: félvezetőipari mérőberendezéseiket olyan vállalatok használják gyártási folyamataikban, mint a Microsoft, a Samsung, a Sony vagy az IBM.
Az amerikai felvásárlásnak a kormány még keresztbe tehet, a Nemzetgazdasági Minisztérium múlt heti rendeletmódosítása ugyanis kiterjesztette az állam elővásárlási jogát a külföldi tőkebefektetések esetében. A Semilab igyekezett mindenkit megnyugtatni: az amerikai cégüket adnák el, amelyre így nem is vonatkozhat a magyar állami elővásárlási jog.
Fix téma minden nyárra: drága a Balaton. Azonban idén nem csak panaszkodnak az emberek, hanem az eddigi tapasztalatok szerint tényleg kevesebbet nyaralnak. A vendégforgalom visszaesik, miközben azért a szabadstrandos, vonatos, hűtőtáskás turizmus megmaradt, csak ne legyen túl drága.
Több szálláshelykiadó is azt mondta, hogy korábban nagy érvágás volt a kéthetes nyaralók eltűnése, ma pedig már a hosszú hétvégére érkezőket is megbecsülik. Sokan az utolsó pillanatig kivárnak a foglalással, és az időjárás-jelentés alapján döntik el, hogy elindulnak-e.
Az elmúlt tíz év egyik legjelentősebb találata, amekkora szénhidrogén-lelőhelyre rábukkantak Lengyelország partjai mellett. Ha elkezdik felszínre hozni az ottani olajat és gázt, az egész biztosan megdobja a lengyelek energiabiztonságát. Más kérdés, hogy a közelben lévő üdülősziget lakói már most tiltakoznak, a tengeri élővilágot, a turizmust és a saját egészségüket féltve.
Ha egy kisebb mennyiséget exportra adnak majd a lengyelek, akkor az lejjebb nyomhatja az európai árakat, de azért nem ez fog mindent meghatározni. Magyar szempontból sokkal fontosabb Románia fekete-tengeri találata, a Neptun Deep mező, ahol a tervek szerint 2027 környékén indul majd meg a kitermelés.
800 milliárd forinthoz juthat hozzá a MÁV: a pénz egyik felét az Európai Beruházási Bank hitelkerete adja, a másikat a kormány. Erre már nagyon nagy szüksége volt a vasúttársaságnak és az utasoknak, csak még mindig nem elég: a vasúti közlekedést annyira elhanyagolta az állam évtizedek óta, hogy most már a meglévő szint tartásához is hatalmas összegekre van szükség. És még az elvégzett felújításokkal sincs minden rendben: Lázár János minisztériuma épp igazságügyi szakértővel vizsgáltatja meg, hogy milyen munkát végzett Mészáros Lőrinc cége a vasút informatikai fejlesztésénél, amelynek a szerződését tavaly mondták fel.
Az most is évente százmilliárdokat jelent, amennyivel az állam támogatja a vasutat – csakhogy a felújítások közül messze a legtöbb pénz a Budapest–Belgrád vonalra megy el. A járműveknél volt egy nagy modernizációs hullám, de főleg a mellékvonalakon még mindig rendkívül sok a régi, leharcolt kocsi, illetve mozdony, a menetidőknél pedig küzdenek az amortizációval, hogy ne legyen sokkal rosszabb a helyzet, mint pár évtizede volt.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Jurij Gagarinnak és Farkas Bertalannak is hatalmas, nyitott autós felvonulást szerveztek Budapesten, miután visszatértek az űrből és erre a propaganda is készült rendesen. Magyarországon már szinte hagyománya van az asztronauták köszöntésének, de az utolsó óta is eltelt 45 év. Nem tudni, Kapu Tibort mivel fogják fogadni, mindenesetre az MNB már rárepült az űrrepülésére.
Politikusokat, és résztvevőket kérdeztük Tusványoson arról, hogy el tudják-e képzelni, hogy a Fidesz 2026-ban ellenzékbe kerül.