szerző:
Dreissiger Ágnes
Tetszett a cikk?

A megemelkedett benzin- és gázolajárak a betegszállítást is megnehezítik. Amíg a taxisok 240 forintos fix kilométerért tüntettek hétfőn, addig ugyanezért a távolságért a betegszállítók 102 forintot kapnak. Az ágazat veszteséges, van olyan cég, amely szerződést is bontana, ha nem emelik a támogatás mértékét.

Az üzemanyagárak elszabadulása a mentők és betegszállítók helyzetét is megnehezíti. A kormány utoljára tavasszal próbált segíteni a helyzeten, amikor a Nemzeti Erőforrás Minisztériuma forrásokat csoportosított át az áremelések kompenzálására, és 200 millió forinttal megemelte a betegszállítók, valamint a szárazföldi mentők támogatását, továbbá 32 millió forint pluszforrást juttatott a légimentők számára. Azaz összesen 432 millió forint gyorssegélyt adott az ágazatnak.

Csakhogy a gázolaj- és benzin ára azóta is hónapról hónapra emelkedik. Az év elejétől áprilisig 30 forinttal emelkedett a 95-ös benzin, és átlagosan 40 forinttal a gázolaj ára. A Mol utoljára egy hete emelte hét forinttal a gázolaj árát, a benzinét ugyan most bruttó három forinttal csökkentik, de tény, hogy az üzemanyagárak az egekben vannak: a gázolaj literéért nagyjából 416, a benzinért 395 forintot kérnek, ezzel a régióban a legdrágábbak vagyunk.

Működési zavarokat okozhat

Ez ellehetetleníti a betegszállítókat. Az egyik vidéken dolgozó cég képviselője lapunknak azt mondta, költségeik negyven százalékát az üzemanyag ára teszi ki: „Egy autónk havonta 10-15 ezer kilométert fut, flottára vetítve csak üzemanyagra 2,7 millió forintot költünk egy hónapban”. A legfontosabb tennivalókra, javításokra, szervizre éppen futja a pénzből, de a nagyobb volumenű beruházások csak lassabban valósulnak meg. Pedig a tervek között szerepel egy olyan, internetalapú rendszer kiépítése, mely lehetővé tenné, hogy a háziorvosok a világhálón rendeljék meg a szolgáltatást.

Budapesten a betegszállítás a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének (MBOE) kezében összpontosul. Elnökük, Bíró Ferenc a hvg.hu-nak azt mondta: az MBOE 90 egymástól gazdaságilag független vállalkozás érdekeit képviseli. „Az ez évi üzemanyagár-emelkedés közel 80 forint literenként. Az október végi és a november eleji drágulás és jövedékiadó-emelés plusz 19 forint/kilométer költségnövekedést okozott. Ennek nincs fedezete sem az idei, sem a 2012. évi költségvetési tervezetben.” Bíró szerint amennyiben nem kompenzálják az üzemanyagár-emelkedést, ez működési zavarokat okozhat, vagyis „finanszírozás hiányában nem tudnak minden betegszállítási igényt kielégíteni”.

Sokezer eurós berendezések - lyukra futnak?
Fülöp Máté

Dávid Ferenc, a Samaritanus Mentőszolgálat szóvivője szerint "konkrétan a csőd szélén áll az ágazat. A legnagyobb költség az üzemanyag, a finanszírozási összeg felét ez viszi el. Ehhez képest az Országos Egészségbiztosítási Pénztár mindössze 102 forinttal támogat minket kilométerenként”. Ez az összeg önmagában is kevés, hát még akkor, ha úgy számoljuk, ahogyan az OEP: 102 forintot csak minden hasznos kilométer után fizetnek. „Ha tehát leviszünk egy beteget Győrbe, de visszafelé nem tudunk beteget hozni, akkor az az út saját költségünkön lesz. Ugyanúgy igazságtalan a rendszer, ha négy beteget szállítunk: az első után még 102 forintot kapunk, de minden további után egy 0,2-es szorzó lép életbe, azaz a második beteget már csak húsz forintért visszük. Ha ő útközben kiszáll, onnantól már hasznos kilométernek sem számít.”

Kiszállnak

Dávid Ferenc azt mondta, amikor a hét elején a taxisok a fix 240 kilométeres tarifáért vonultak fel, érdemes lenne elgondolkodni, „hogy a betegszállítók ugyanezt 102 forintért viszik, ráadásul egy mentőautóban két ember ül és több tízezer eurós a berendezésünk is”. A mentőszolgálat negyvenezer forintot költ egy hónapban gázolajra autónként, „ami most, hogy a brutális emelés után literenként 30 forinttal kerül többe, praktikusan azt jelenti, hogy havonta 1,2 millióval emelkedett a költségünk”. A támogatást kiszámíthatatlan - vélekedik Dávid, ugyanis „előre nem is tudjuk, mennyiért dolgozunk. Nyáron általában kevesebb a munka, kevesebb a ráfordítás, de ősszel jóval több, viszont mivel a kassza zárt, ezért több munkáért kevesebb a pénz is”. A Samaritanius Mentőszolgálat gondolkodik azon is, hogy kiszáll a betegszállításból.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Júliustól az Országos Mentőszolgálat irányítja a betegszállítást is

Módosult a betegszállítási rendelet, így július elsejétől az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) irányítja az Országos Egészségbiztosítási Pénztárral (OEP) kötött finanszírozási szerződéssel rendelkező betegszállító szervezetek tevékenységét is - közölte az egészségügyért felelős államtitkárság.

Kóti Lóránt Vélemény

Mi lesz a betegszállítással? Rejtélyes átszervezés

A betegek érdekeire hivatkozva szervezi át junius 1-től a Nemzeti Erőforrás Minisztérium a betegszállítás irányítását, többszáz millió forintért. Ám ezzel aligha oldják meg az indokul felhozott problémákat, kárvallottjai viszont a betegek és betegszállítók lehetnek. A Magyar Telekom-leány által működtetett TETRA-telefonrendszer kapacitáskihasználtsága viszont alighanem javulhat.

MTI Itthon

Havas Szófia: problémás a hétvégi betegszállítás megszüntetése

Elsősorban a sürgősségi betegellátást végző kórházakban fog jelentős fennakadást okozni az a minisztériumi rendelet, amely júliustól megszünteti a hétvégi betegszállítás finanszírozását - mondta Havas Szófia, a Fővárosi Közgyűlés Egészségügyi és Szociális bizottságának MSZP-s alelnöke hétfőn.