Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1f5e9119-ad42-43c8-a42b-a1246b1b90ea","c_author":"Lenthár Balázs","category":"360","description":"Az 1900-as évek elején óriási szenzáció volt a Mátyássy Zoltán ellen elkövetett gyilkossági kísérlet, és nemcsak azért, mert egy honvédszázados volt a célpontja, hanem azért is, mert a támadás mögötti indítékot mind az elkövető, mind az áldozat igyekezett eltitkolni. Ez olyan jól sikerült, hogy a mai napig csak elméleteink lehetnek az első magyarországi levélbombás merénylet valódi okáról. ","shortLead":"Az 1900-as évek elején óriási szenzáció volt a Mátyássy Zoltán ellen elkövetett gyilkossági kísérlet, és nemcsak azért...","id":"20250130_Szazadfordulos-bunugyek-junga-sebestyen-levelbomba-merenylet-matyassy-zoltan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f5e9119-ad42-43c8-a42b-a1246b1b90ea.jpg","index":0,"item":"2cedf96c-ee79-499d-b6c1-73946a17dc71","keywords":null,"link":"/360/20250130_Szazadfordulos-bunugyek-junga-sebestyen-levelbomba-merenylet-matyassy-zoltan","timestamp":"2025. január. 30. 19:44","title":"A nagy levélbombás rejtély, amely lázban tartotta Magyarországot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"88220cd0-8005-4398-95ba-c01e0a7ebe58","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A legújabb BMW iX felfrissített dizájnnal, modernizált technikával, megnövelt teljesítménnyel és minden korábbinál nagyobb hatótávval debütált.","shortLead":"A legújabb BMW iX felfrissített dizájnnal, modernizált technikával, megnövelt teljesítménnyel és minden korábbinál...","id":"20250129_bmw-ix-facelift-700-kilometeres-hatotavu-uj-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/88220cd0-8005-4398-95ba-c01e0a7ebe58.jpg","index":0,"item":"7dcd2b3b-46e9-4c5d-8a7d-b2fd506cb9f7","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_bmw-ix-facelift-700-kilometeres-hatotavu-uj-villanyauto","timestamp":"2025. január. 29. 07:03","title":"Itt a BMW 700 kilométeres hatótávú új villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"449fa02c-c823-4fca-9bdd-4ea38d7edc58","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Az éjszakai járatok módosított útvonalon fognak járni.","shortLead":"Az éjszakai járatok módosított útvonalon fognak járni.","id":"20250129_lanchid-lezaras-bkk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/449fa02c-c823-4fca-9bdd-4ea38d7edc58.jpg","index":0,"item":"0aea3289-4bf4-4d12-9f69-a11fc59f4420","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_lanchid-lezaras-bkk","timestamp":"2025. január. 29. 17:43","title":"Filmforgatás miatt lezárják a Lánchidat péntekről szombatra virradó éjszaka","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bda6c64d-2e6f-49e8-a022-a3877b583147","c_author":"Balogh Csaba","category":"360","description":"Egy erőtlen ütés csak arra jó, hogy felbosszantsa az ellenfelet. A kínai technológiák kézben tartóit pedig nem volt érdemes az amerikaiaknak felbosszantaniuk. Vagy legalábbis illett volna felkészülni arra, hogy aki nem fekszik ki, az vissza fog ütni. Vélemény.","shortLead":"Egy erőtlen ütés csak arra jó, hogy felbosszantsa az ellenfelet. A kínai technológiák kézben tartóit pedig nem volt...","id":"20250129_balogh-csaba-kina-usa-deep-seek-technologiai-innovacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bda6c64d-2e6f-49e8-a022-a3877b583147.jpg","index":0,"item":"bd6ff02f-bd9e-4d40-b6a7-0ed74d89ec17","keywords":null,"link":"/360/20250129_balogh-csaba-kina-usa-deep-seek-technologiai-innovacio","timestamp":"2025. január. 29. 11:30","title":"Balogh Csaba: Most múlik pontosan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32e03445-13a2-4759-9058-58ada6bb60a5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Pár nap alatt felforgatta a mesterséges intelligencia piacát a DeepSeek, és egy friss jelentés szerint az új, olcsóbb kínai modell már most jobb, mint a Meta idén érkező legújabb fejlesztése. A cégnél nagyon szeretnék megérteni, hogyan.","shortLead":"Pár nap alatt felforgatta a mesterséges intelligencia piacát a DeepSeek, és egy friss jelentés szerint az új, olcsóbb...","id":"20250129_meta-deepseek-mesterseges-intelligencia-mernoki-csapatok-vizsgalat-koltsegek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32e03445-13a2-4759-9058-58ada6bb60a5.jpg","index":0,"item":"37c4e370-3fda-4479-898f-860424395456","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_meta-deepseek-mesterseges-intelligencia-mernoki-csapatok-vizsgalat-koltsegek","timestamp":"2025. január. 29. 12:03","title":"Riadót fújt a Meta: négy csapattal próbálja megfejteni a DeepSeek titkát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3eca55dc-ff7f-4b7d-b938-cfa851cb4813","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"A Lukoil finomítója az orosz hadseregnek is gyárt üzemanyagot Nyizsnyij Novgorod közelében.","shortLead":"A Lukoil finomítója az orosz hadseregnek is gyárt üzemanyagot Nyizsnyij Novgorod közelében.","id":"20250129_orosz-ukran-haboru-lukoil-olajfinomito-drontamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3eca55dc-ff7f-4b7d-b938-cfa851cb4813.jpg","index":0,"item":"55164250-48ce-4305-bfb3-2ccfdf47b4f6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_orosz-ukran-haboru-lukoil-olajfinomito-drontamadas","timestamp":"2025. január. 29. 17:40","title":"Ukrán dróntámadás érte Oroszország negyedik legnagyobb olajfinomítóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28cbf634-9a60-4cf2-be62-07739d173581","c_author":"Pressburger Csaba","category":"360","description":"Vucsics, Orbán Viktor jó barátja és tanítványa úgy alakította ki a rendszerét, hogy mindenről őt kelljen kérdezni, mindenről ő maga dönthessen. Nem az állam működik, hanem ő személyesen cselekszik. És most neki kell személyesen szembesülnie azzal: vége van! Vélemény.","shortLead":"Vucsics, Orbán Viktor jó barátja és tanítványa úgy alakította ki a rendszerét, hogy mindenről őt kelljen kérdezni...","id":"20250130_Szerbia-tuntetesek-vucsics-velemeny-pressburger-csaba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28cbf634-9a60-4cf2-be62-07739d173581.jpg","index":0,"item":"1e8dadbf-1e7b-4f85-b71d-400498ffa52d","keywords":null,"link":"/360/20250130_Szerbia-tuntetesek-vucsics-velemeny-pressburger-csaba","timestamp":"2025. január. 30. 14:34","title":"Szerbia, ahonnan elillant a félelem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7aebcf68-06b2-4cac-aa09-34a76c489c12","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Jöhetnek az ügyfelek Üzbegisztánból, Kazahsztánból, Tádzsikisztánból, Türkmenisztánból és Kirgizisztánból is.","shortLead":"Jöhetnek az ügyfelek Üzbegisztánból, Kazahsztánból, Tádzsikisztánból, Türkmenisztánból és Kirgizisztánból is.","id":"20250130_Azerbajdzsanban-nyitott-hatalmas-uzletet-a-Bugatti","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7aebcf68-06b2-4cac-aa09-34a76c489c12.jpg","index":0,"item":"6de5f2d8-f1ad-46fc-98b5-d22980118973","keywords":null,"link":"/cegauto/20250130_Azerbajdzsanban-nyitott-hatalmas-uzletet-a-Bugatti","timestamp":"2025. január. 30. 20:20","title":"Nagyon megy a luxus Közép-Ázsiában, Azerbajdzsánban nyitotta meg legnagyobb szalonját a Bugatti","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A költség negyede a támogatás: csőd szélén a betegszállítás
szerző:
Dreissiger Ágnes
Tetszett a cikk?
A megemelkedett benzin- és gázolajárak a betegszállítást is megnehezítik. Amíg a taxisok 240 forintos fix kilométerért tüntettek hétfőn, addig ugyanezért a távolságért a betegszállítók 102 forintot kapnak. Az ágazat veszteséges, van olyan cég, amely szerződést is bontana, ha nem emelik a támogatás mértékét.
Az üzemanyagárak elszabadulása a mentők és betegszállítók helyzetét is megnehezíti. A kormány utoljára tavasszal próbált segíteni a helyzeten, amikor a Nemzeti Erőforrás Minisztériuma forrásokat csoportosított át az áremelések kompenzálására, és 200 millió forinttal megemelte a betegszállítók, valamint a szárazföldi mentők támogatását, továbbá 32 millió forint pluszforrást juttatott a légimentők számára. Azaz összesen 432 millió forint gyorssegélyt adott az ágazatnak.
Csakhogy a gázolaj- és benzin ára azóta is hónapról hónapra emelkedik. Az év elejétől áprilisig 30 forinttal emelkedett a 95-ös benzin, és átlagosan 40 forinttal a gázolaj ára. A Mol utoljára egy hete emelte hét forinttal a gázolaj árát, a benzinét ugyan most bruttó három forinttal csökkentik, de tény, hogy az üzemanyagárak az egekben vannak: a gázolaj literéért nagyjából 416, a benzinért 395 forintot kérnek, ezzel a régióban a legdrágábbak vagyunk.
Működési zavarokat okozhat
Ez ellehetetleníti a betegszállítókat. Az egyik vidéken dolgozó cég képviselője lapunknak azt mondta, költségeik negyven százalékát az üzemanyag ára teszi ki: „Egy autónk havonta 10-15 ezer kilométert fut, flottára vetítve csak üzemanyagra 2,7 millió forintot költünk egy hónapban”. A legfontosabb tennivalókra, javításokra, szervizre éppen futja a pénzből, de a nagyobb volumenű beruházások csak lassabban valósulnak meg. Pedig a tervek között szerepel egy olyan, internetalapú rendszer kiépítése, mely lehetővé tenné, hogy a háziorvosok a világhálón rendeljék meg a szolgáltatást.
Budapesten a betegszállítás a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének (MBOE) kezében összpontosul. Elnökük, Bíró Ferenc a hvg.hu-nak azt mondta: az MBOE 90 egymástól gazdaságilag független vállalkozás érdekeit képviseli. „Az ez évi üzemanyagár-emelkedés közel 80 forint literenként. Az október végi és a november eleji drágulás és jövedékiadó-emelés plusz 19 forint/kilométer költségnövekedést okozott. Ennek nincs fedezete sem az idei, sem a 2012. évi költségvetési tervezetben.” Bíró szerint amennyiben nem kompenzálják az üzemanyagár-emelkedést, ez működési zavarokat okozhat, vagyis „finanszírozás hiányában nem tudnak minden betegszállítási igényt kielégíteni”.
Sokezer eurós berendezések - lyukra futnak?
Fülöp Máté
Dávid Ferenc, a Samaritanus Mentőszolgálat szóvivője szerint "konkrétan a csőd szélén áll az ágazat. A legnagyobb költség az üzemanyag, a finanszírozási összeg felét ez viszi el. Ehhez képest az Országos Egészségbiztosítási Pénztár mindössze 102 forinttal támogat minket kilométerenként”. Ez az összeg önmagában is kevés, hát még akkor, ha úgy számoljuk, ahogyan az OEP: 102 forintot csak minden hasznos kilométer után fizetnek. „Ha tehát leviszünk egy beteget Győrbe, de visszafelé nem tudunk beteget hozni, akkor az az út saját költségünkön lesz. Ugyanúgy igazságtalan a rendszer, ha négy beteget szállítunk: az első után még 102 forintot kapunk, de minden további után egy 0,2-es szorzó lép életbe, azaz a második beteget már csak húsz forintért visszük. Ha ő útközben kiszáll, onnantól már hasznos kilométernek sem számít.”
Kiszállnak
Dávid Ferenc azt mondta, amikor a hét elején a taxisok a fix 240 kilométeres tarifáért vonultak fel, érdemes lenne elgondolkodni, „hogy a betegszállítók ugyanezt 102 forintért viszik, ráadásul egy mentőautóban két ember ül és több tízezer eurós a berendezésünk is”. A mentőszolgálat negyvenezer forintot költ egy hónapban gázolajra autónként, „ami most, hogy a brutális emelés után literenként 30 forinttal kerül többe, praktikusan azt jelenti, hogy havonta 1,2 millióval emelkedett a költségünk”. A támogatást kiszámíthatatlan - vélekedik Dávid, ugyanis „előre nem is tudjuk, mennyiért dolgozunk. Nyáron általában kevesebb a munka, kevesebb a ráfordítás, de ősszel jóval több, viszont mivel a kassza zárt, ezért több munkáért kevesebb a pénz is”. A Samaritanius Mentőszolgálat gondolkodik azon is, hogy kiszáll a betegszállításból.
Módosult a betegszállítási rendelet, így július elsejétől az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) irányítja az Országos Egészségbiztosítási Pénztárral (OEP) kötött finanszírozási szerződéssel rendelkező betegszállító szervezetek tevékenységét is - közölte az egészségügyért felelős államtitkárság.
A betegek érdekeire hivatkozva szervezi át junius 1-től a Nemzeti Erőforrás Minisztérium a betegszállítás irányítását, többszáz millió forintért. Ám ezzel aligha oldják meg az indokul felhozott problémákat, kárvallottjai viszont a betegek és betegszállítók lehetnek. A Magyar Telekom-leány által működtetett TETRA-telefonrendszer kapacitáskihasználtsága viszont alighanem javulhat.
Elsősorban a sürgősségi betegellátást végző kórházakban fog jelentős fennakadást okozni az a minisztériumi rendelet, amely júliustól megszünteti a hétvégi betegszállítás finanszírozását - mondta Havas Szófia, a Fővárosi Közgyűlés Egészségügyi és Szociális bizottságának MSZP-s alelnöke hétfőn.