Az államtitkár szerint azon önkormányzatoknál, ahol az intézmények átvétele nem vált politikai üggyé, nem lesz gond, de lesznek olyan helyek, ahol többet kell majd tárgyalni. A változtatással mostantól egyértelmű lesz, hogy az állam fizet a bérektől a számlákig kezdve mindent, így ha ebben bármilyen fennakadás lesz, akkor egyértelmű, ki a felelős. A teljes átvételi folyamatra 50-55 milliárd forint áll rendelkezésre, de ha ez nem lesz elég, kiegészíti a költségvetés.
Pölöskei Gáborné, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) elnöke ehhez azt tette hozzá a beszélgetésen, hogy egyedi vagyonkezelési szerződéseket kötnek majd. Az iskolák 47 százalékát működteti most a Klik, és ezek főleg kis iskolák. Döntő többségben nagyobb intézmények kerülnek át hozzájuk – magyarázta.
A fenntartással kapcsolatban megerősítette: az 58 tankerületi központ önálló költségvetési szervként jön létre. Ezek OM-azonosítóval és keretgazdálkodással rendelkeznek. Szeptembertől elkezdték szimulálni a működésüket, azaz megkapták egy összegben a decemberig szükséges forrásokat, és ezek le vannak bontva intézményekre is. Az átalakuló intézmény-fenntartási rendszerben minden tankerület vezetőjét kijelölték, és október végéig a székhelyeket is meghatározzák.
Palkovics László beszélt arról, hogy az új nemzeti alaptanterv leghamarabb a 2019-es tanévtől léphet majd életbe. Januártól átalakulhat a köznevelési kerekasztal is, az erre vonatkozó rendeletmódosítást a kerekasztal jövő heti ülésén terjesztik elő. A Nemzeti Pedagógus Kar helye fix, a szakszervezetek, a civil és a szakmai szervezetek pedig meghatározott számú tagot delegálhatnának, és utóbbiak maguk dönthetnék el, hogy mely szervezet küldhet képviselőt – mondta.
Pölöskei Gáborné beszámolt arról is, hogy körülbelül kétmilliárd forintot fordítottak a tanévkezdéshez szükséges munkálatokra, például nyílászárók cseréjére, tornaterem-felújításra, a fűtési rendszer karbantartására. 167 millió forintot költöttek viharkárok miatti helyreállításra és 870 millió forintot iskolabútorok beszerzésére.
p>